Solanasin ja Wollstonecraftin pamfletit suomeksi

Vihaista naishistoriaa

• Valerie Solanas: SCUM-manifesti. Suom. Suvi Auvinen. Savukeidas 2011. 71 s.

• Mary Wollstonecraft: Naisten oikeuksien puolustus. Suom. Ville-Juhani Sutinen. Savukeidas 2011. 346 s.

Arvostettu 1960-luvulle sijoittuva Mad Men -tv-sarja kuvaa impotentteja ja sitoutumiskammoisia miehiä, jotka menestyvät työelämässä suurelta osin jäykkien sukupuolirajojen ansiosta. Alkoholismi ja itsensä tukahduttaminen ovat sarjan keskeisiä teemoja.

Samaan kylmään ja tunteettomaan maailmaan sijoittuu myös vihaisen naistietoisuuden julmin teksti, Valerie Solanasin SCUM-manifesti, joka ilmestyi omakustanteena 1968.

Yleisesti SCUM-sanan väitetään olevan lyhenne sanoista ”Society of cutting up men”, mutta tätä ei lyhyestä tekstistä itsestään löydä. Oli miten oli, kyse on miehen tuhoamisesta, miehen mädättävän vaikutuksen eliminoimisesta. Solanas itse sanoi myöhemmin, että hän tarkoitti miehellä yleistä käsitystä miehenä olemisesta eikä kaikkien fyysisten miesten tuhoamista.

Tähän moni jo sanoo, että Solanashan ampui Andy Warholia, kun tämä ei suostunut tuottamaan Solanasin näytelmiä.

Mies on
katoamassa

SCUM-manifestin äskettäin ilmestynyt suomennos onkin jo ehtinyt herättää ivapuheita ja keskustelua miehiin kohdistuvan vihan kulttuurisesta hyväksynnästä. Miesasiamies Henry Laasanen yritti osoittaa blogissaan, että SCUM-manifestin tilalla voisi hyvin olla Hitlerin Taisteluni.

Mad Men -vertaus on kuitenkin paikallaan. Solanasin teksti jää hämäräksi 2000-luvun ihmisille, joilla ei ole kosketuspintaa 50 vuotta sitten vallinneisiin käsityksiin sukupuolesta tai siitä, mitä kunkin tarkoitus on yhteiskunnassa tehdä.

Vain suhteuttamalla Solanasin kirjoituksen sen syntyaikaan voi tajuta, mistä hän puhuu. Naisilla ei ole enää niin tylsää kuin Solanasin kuuluisa ensimmäinen lause väittää.

Toisaalta voi varmasti ajatella, että SCUM-manifesti on tehnyt jo itsensä tarpeettomaksi. Mistä muustakaan kuin miesten häviämisestä, liukenemisesta ilmaan, on kyse sellaisissa asioissa kuin pehmomiehet, metroseksuaalisuus, homojen ja transsukupuolisten oikeuksien puolesta puhuminen? Sen, että niitä monet vastustavat, voi halutessaan nähdä vain kuolevan kulttuurin viimeisinä kouristuksina.

Antiseksuaalisuuden sanoma

Terävimmillään Solanas on piruillessaan esimerkiksi hippiliikkeelle ja muille keinotekoisille yhteisöille. Hipeille ”yhteisön tärkein tehtävä on kimppapano”. Hipit antautuvat ideologialle ”ilmaisen vitun perässä”.

Tästä aukeaa Solanasin tekstiä laajemminkin liikuttava tematiikka: seksuaalisuuden hylkääminen ylipäätään. Solanas voisi toimia hyvänä kimmokkeena jollekulle nykyisistä seksuaalisen vapautumisen rapauttavaa vaikutusta tutkiville esseisteillemme.

Suomennos ei aivan välitä Solanasin hauskaa, svengaavaa ja paikoin jopa rap-henkisesti rimmaavaa tyyliä. Lisäksi Akuliina Saarikosken esipuhe on valitettavasti pelkkää uhoa, joka ei tuo lisäymmärrystä Solanasin teemoihin tai ironiaan.

Esiäidilläkin on sanottavaa

Vanhempaa naistietoisuutta tarjoaa Mary Wollstonecraftin Naisten oikeuksien puolustus (1792). Sen merkitystä ei voi väheksyä, kyse on lähestulkoon ensimmäisestä modernin ajan tekstistä, jossa nostetaan esille ajatus, että naiset eivät ole yhtään sen huonompia kuin miehetkään ja että on suurelta osin kasvatuksen ja yhteiskunnan vika, että naiset nähdään heikompina ja kyvyttöminä osallistumaan yhteisiin asioihin.

Wollstonecraftin jutustelevan hienostuneella tyylillä kirjoittama pamfletti tuntuu kuitenkin ikäänsä vanhemmalta, kun kirjoittaja toteaa, että miesten sijasta naisten tulisi antautua Jumalan hallittavaksi. Ohje koskee toki kaikkia ihmisiä.

Wollstonecraft tunnetaan muuten parhaiten Mary Shelleyn, Frankensteinin hirviön luojan, äitinä. Kummatkin naiset ovat oiva osoitus siitä, että naisten halveksunnassa ja syrjinnässä ei ole mitään mieltä.

Juri Nummelin

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.