Voi saasta!

• Timo Airaksinen: Saasta – Filosofinen johdatus jätteen todellisuuteen. Johnny Kniga 2010. 214 sivua.

Professori Timo Airaksinen kirjoittaa nyt saastasta. Viimeksi hän kirjoitti hulluudesta. Filosofin alaa on käytännöllinen filosofia, mutta hän on kapinallinen. Airaksinen on mieluummin eri mieltä hyvästä, kauniista ja sopivasta kuin muut – tai kuin kuuluu olla. Hän ei yritä tehdä meistä uhrautuvampia järjestelmän osia. Hän ei kerro, kuinka yritysjohtajan pitäisi johtaa.

Airaksinen suhtautuu huvittuneesti niihin, joilla on varmoja näkemyksiä ja palavaa intoa ajaa ideoita. Sekin on filosofista. Viisauden rakastaminen ei ole hyvien reseptien jakamista, vaan käsitteiden, oletusten ja motiivien epäilyä. Negatiivinenkin voi olla lopulta positiivista. Se poistaa epäselvyyksiä ja nostaa esiin sitä, mitä piilotellaan.

Slummailun makua

Airaksisen fundeerausta on joskus vaikea lukea. Tyylissä on slummailun maku. Professori kirjoittaa tavallisille ihmisille, meille kaikille, kirjoja, joista tämä viimeisin käsittelee saastaa, joka voi olla jätettä, likaa, roskia, romua tai ihan paskaa.

Aihe on, jos sallitte, siististi ja puhtaasti kulttuurinen. Jäte on jotain, jonka me jätämme taakse. Samat ainekset ruokalautasella pöydällä ja lattialla ovat eri maailmasta: matkalla olomuoto muuttuu. Luonnossa ei ole likaa eikä saastaa, korostaa Airaksinen. Eläinten jätökset ja mätänevä ruho ovat osa luonnon harmoniaa ja kiertoa. Kun ne ovat väärässä paikassa, ihmisen havaintokentässä, ne muuttuvat torjuttaviksi ja inhottaviksi. Ne eivät istu meidän puhtaussääntöihimme. Tai istuvat, mutta negatiivisesti.

Paras aiheesta kirjoitettu kirja on antropologi Mary DouglasinPuhtaus ja vaara (1966, suom. 2000). Koska Douglas on antropologi, hän tutkii likaa ja saastaa kulttuurisina rakennelmina, jotka edellyttävät puhtauden järjestelmää. Puhtaussäännöt ovat funktionaalisia. Ne ovat bakteerivaroituksia ennen kuin bakteeria oli edes keksitty. Ne olivat joskus aiheellisen vieraanpelon heijastumia, evoluution mekanismeja.

Joskus säännöt ovat vain mielivaltaisia. Tällaisia ovat vaikkapa uskonnolliset puhtaussäännöt. Ne vain määrittävät kulttuuriin, joka ei ole sitä tai tätä. Positiivinen rajataan negatiivisten esimerkkien avulla.

Käsitteiden pyörittelyä

Airaksinen ei ole antropologi vaan filosofi, joten hän ei vaivaudu rakentamaan kulttuurista teoriaa vaan poimii yksityiskohtia sieltä täältä ja pyörittelee käsitteitä aivan kuin ne olisivat esineitä. Teksti pujottelee asiasta toiseen ja jutustelee mukavasti, koska niin kustannusalalla tavataan lukijoita houkutella.

Oivalluksia toki riittää: ”Olisi kai mahdollista olla imuroimatta tavaroita halpakaupoista ja marketeista ’mitä halvempaa, sitä parempaa’ -periaatteella tai ’mitä enemmän ostan, sitä enemmän säästän’ -ajatuksella.” Tämä määrän ja hinnan ”pyhä yhteys” kun täyttää maailman roskalla, turhalla tavaralla, joka on jo lähteissä jätettä. Se on raaka-aineiden muodonmuutos kulutettavaksi ja hylättäväksi lähitulevaisuuden jätteeksi.

Huomio suomalaisista on myös hauska. Me olemme perinteisesti olleet siistejä ja säästäväisiä. Säästäminen on tapa kieltää jäte. Ei kerskailla kuluttamalla. Vanha romu muutetaan muuksi viemällä se vintille tai mökille. Tuttu on lause: sääli heittää hyvää tavaraa pois. Käyn ne sitten joskus läpi oikein ajan kanssa.

Huokaus. Pitäisi varmaan havahtua: jäte on sitä itseään vintilläkin.

KARI SALMINEN

Timo Airaksinen suhtautuu huvittuneesti varmoihin näkemyksiin.
Timo Airaksinen suhtautuu huvittuneesti varmoihin näkemyksiin.
Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.