Demokratia - diktatuurin uudet vaatteet?

José Saramago: Kertomus näkevistä. Suom. Erkki Kirjalainen. Tammi 2007. 382 s.

Portugali siirtyi nykyaikaiseen demokratiaan vuoden 1974 ns. neilikkavallankumouksessa, jossa nuoret vasemmistoupseerit syrjäyttivät maata hallinneen oikeistolaisen sotilasjuntan. Portugali onkin naapurimaa Espanjan kanssa läntisen Euroopan nuorimpia demokratioita. Marraskuun puolivälissä 85 vuotta täyttänyt nobelisti José Saramago , Portugalin kirjallisuuden ykkösnyrkki, on siis elänyt suurimman osan elämästään diktatuurissa. Luulisikin, että vasemmistolainen älykkökirjailija osaisi iloita vanhoilla päivillään näkemästään poliittisesta vapaudesta.

Vaan ei, Saramagon uusin suomennettu romaani on itse asiassa rankin hyökkäys demokratiaa vastaan, jonka olen lukenut. Ja ikävä kyllä, kirjailija on kaiken lisäksi oikeassa. Saramago on kuin entisen sadun pikkupoika, joka uskalsi sanoa ääneen sen minkä kaikki tiesivät: keisarilla ei ole vaatteita! Paitsi että Saramago ei tee sitä viattomuuttaan, vaan monenlaista politiikkaa ja järjestelmää pitkään nähneen älykön varmuudella.

Valkoinen vallankumous

Kertomus näkevistä sijoittuu kuulemma samaan, nimeltä mainitsemattomaan pääkaupunkiin kuin kirjailijan 1995 ilmestynyt romaani Kertomus sokeudesta (suom. 1997) ja on tavallaan sen itsenäinen jatko-osa. Aikaisemmassa teoksessa kaupungissa alkoi riehua selittämätön epidemia, jonka kuluessa kaikki muut joksikin aikaa sokeutuivat paitsi eräs silmälääkärin vaimo. Hänet muuten hallitus sitten syyllistääkin uuden teoksen outoihin tapahtumiin.

Uusimman romaanin alussa maassa pidetään kunnallisvaaleja, ja pääkaupungissa sataa vettä kaatamalla. Vaalilautakunta säikähtää perin juurin, kun ketään ei näytä tulevan äänestämään. Vähän ennen vaalihuoneistojen sulkeutumista kuuliaiset kansalaiset lopulta ryntäävät kuitenkin niihin suurin joukoin. Upea voitto demokratialle - ikävä vain että 70 prosenttia vaalilipuista on tyhjiä!

Hallitus järkyttyy, epäilee salajuonta ja järjestää uudet vaalit. Nyt valkoisia äänestyslippuja on entistä enemmän! Mitäpä muuta moinen ele voi merkitä kuin kapinan ja sekasorron alkua, joten kaupunkiin julistetaan poikkeustila, ja hallitus siirretään pois pääkaupungista kuin sodan aikana. Itse asiassa asukkaat pärjäävät huomattavasti paremmin ilman hallitusta, ja elämä palaileekin rauhallisiin uomiinsa - kunnes hallitus päättää laittaa kapinoivat kansalaiset kuriin...

Kuin koiran ulvontaa

Tykästyin Saramagon hulvattomaan mielikuvitukseen ja allegorisiin ajatusleikkeihin jo 1994, kun romaani Kivinen lautta ilmestyi suomeksi. Sinä koko Iberian niemimaa irtaantui mystisen luonnonmullistuksen seurauksena muusta Euroopasta ja lähti seilaamaan Atlantille. Tuo ilmiselvä EU-vastainen satiiri osoitti jo kirjailijan vahvuudet ja heikkoudet. Hän on kirjoittanut jatkossakin vastaavia yhden asian romaaneja, joissa asiat käännetään päälaelleen, ja katsotaan, mitä kaikkea tilanteesta voi seurata. Siis samaan tapaan kuin vaikkapa KafkanMuodonmuutoksessa , joskin Saramagon allegoriat ovat usein poliittisia.

Valitettavasti vain yhden asian romaanit eivät oikein tahdo kestää kovin suuria sivumääriä. Kun Saramago ottaa ajatusleikeistään yleensä irti kaiken mahdollisen, Kertomus näkevistäkin alkaa loppua kohti jauhaa jo tyhjää. Etenkin kun kirjailijan paikoin sivun mittaisten virkkeiden tajunnanvirta ei ole ihan kevyttä luettavaa. Jonkin verran tiivistämällä Saramagon uusin olisi kenties yltänytkin poliittisten romaaniklassikoiden harvalukuiseen kaanoniin.

Demokratiassa yksittäisen äänestäjän puumerkki on vaikutukseltaan kuin koiran ulvahdus, tuntuu Saramago väittävän. Kertomus näkevistä alkaa fiktiivisellä motolla "Ulvotaan, sanoi koira." Romaanin lopussa koiran ulvonta päättyy hallituksen sala-ampujan laukaukseen.

VEIJO HIETALA

TS/Pertti Nisonen/Tammi<br />José Saramagon uusin suomennettu romaani Kertomus näkevistä on itsenäinen jatko-osa hänen romaanilleen Kertomus sokeudesta.
TS/Pertti Nisonen/Tammi
José Saramagon uusin suomennettu romaani Kertomus näkevistä on itsenäinen jatko-osa hänen romaanilleen Kertomus sokeudesta.