Maailma romahtaa
omiin unelmiinsa

• Michel Houellebecq: Mahdollinen saari. Suomentanut Ville Keynäs. WSOY 2007. 390 s.

Mahdollinen saari on jo kolmas Michel Houllebecqin romaani, joka pohtii abstraktien ideoiden vaikutusta jokapäiväiseen arkeen, joten ainakin ranskalaisen kohukirjailijan aihevalinnat ovat harvinaisen kunnianhimoisia.

Näennäisesti hänen henkilöhahmojaan ohjailevat aineelliset arvot, ammatillinen asema ja elintasokilpailu. Mutta tarkemmin katsoen myös talous perustuu yhä enemmän aineettomiin hyödykkeisiin, kuten mahdollisten nautintojen menettämisestä kumpuavaan kuluttajan levottomuuteen tai tuotemerkkien välisten erojen normittamaan kauneudentajuun.

Tästä Houllebecq onkin saanut aiheen päätellä, ettei länsimaiden vääjäämätön itsemurha johdu sosioekonomisten rakenteiden heikkoudesta vaan mielikuvien voimasta.

Kiusallisia kysymyksiä

Läpimurtoromaani Alkeishiukkaset yhdisti myytin nautintojen luonnollisuudesta 1960-luvun vaatimuksiin seksuaalisesta vapaudesta. Tämä yhteisöllinen unelma oli itse asiassa vain uusi askel individualismin historiallisessa kehityksessä:

"Avioliitto ja perhe edustivat primitiivisen kommunismin viimeistä saareketta liberaalisessa yhteiskunnassa. Seksuaalinen vapautuminen johti noiden yhteisöllisten välimuotojen tuhoutumiseen, jotka viimeisinä erottivat yksilön markkinavoimista."

Oikeus nautintoon täsmensi tuhoprosessin kulkua. Kun intiimin tunne-elämän tilalla on jokin julkisten arvostusten mukainen haluttava ominaisuus, rakkaus muuttuu kysynnän ja tarjonnan lakeja noudattavaksi kilpailuksi.

Niinpä Oikeus nautintoon kertoo ainakin pinnalta katsoen prostituution arkipäiväistymisestä ja Mahdollinen saari kloonattujen ihmisten asuttamasta tulevaisuudesta.

Vasta kurkistus pinnan alle paljastaa kiusallisia kysymyksiä yhteiskuntaluokkien välisistä valtasuhteista ja uuteen bioteknologiaan jo nyt iskostetuista mielikuvista.

Syyllisiä ei ole

"Tämä inkarnaationi on rapistumassa", Danielin klooni numero 25 huokaisee moniin aikatasoihin pilkotun romaanin aluksi, ja arvelee kloonatun lemmikkikoiransa yksinkertaisista leikeistä syntyvän onnen olevan yhtä katoavaista kuin inhimillisyyden, kunhan tiede on ensin vapauttanut sen normaalin elämänkaaren kahleista:

"Meillä ei ole enää määrättyä päämäärää; ihmisen ilot ovat meille tuntemattomia ja hänen surunsakin ovat lakanneet repimästä meitä. Kauhut ja nautinnot eivät enää järkytä öitämme; me elämme, kuljemme elämän halki vailla iloa ja mysteeriä. Ja aika tuntuu meistä lyhyeltä."

Houllebecqin kahden aiemman romaanin mukaan 60-lukulaisten kapina avasi elinkeinoelämälle uusia sijoitusmahdollisuuksia. Se oli siis tyypillinen utopia, joka perustui ajan vallitseviin ideoihin, vaikka väitti vastustavansa niitä.

Huokealla aikalaiskritiikillä onkin usein hieman samanlainen itsepetoksen vaikutus kuin omantunnon pistolla. Sen avulla me voimme pitää ajatuksiamme moraalisina, vaikka ruumis sortuisikin houkutuksiin.

Niinpä Houllebecq sivuuttaa humanistisissa moraalikäsityksissä yleensä yksilöidyt poliittiset, teknologiset tai muut yhteiskunnan rakenteelliset syntipukit, ja keskittyy mieluummin yleiseen, emotionaaliseen ja normaaliin.

Tämä taas johtuu siitä, ettei henkilöidensä nahoissa rehellisesti pysyvä kirjailija kykene osoittamaan syyllisiä yhteisesti jaetun elämänmuotomme ulkopuolelta. Niitä ei ole.

PUTTE WILHELMSSON

TS/
TS/
Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.