Arto Paasilinna: Liikemies Liljeroosin ilmalaivat

Arto Paasilinna on lähtenyt uusimmassa romaanissaan Liikemies Liljeroosin ilmalaivat seuraamaan ranskalaisen tieteiskirjailija Jules Vernen (1828-1905) jalanjälkiä. Vernen teoksista tulevat mieleen ainakin Viisi viikkoa ilmapallossa ja Maailman ympäri 80 päivässä. Kumpikin kirjailija viljelee tarkkaa teknistä tietämystä kuvailemalla ilma-alusten mittasuhteita, niiden käyttämiä kaasuseoksia ja polttoaineita. Verne tosin teki tämän edellä aikaansa.

Globalisaatio on edennyt Paasilinnankin teoksiin. Hurmaavassa joukkoitsemurhassa ajeltiin bussilla ympäri Eurooppaa tavoitteena löytää sopiva paikka, missä päättää päivänsä. Nyt matkataan ilmalaivalla läpi Venäjän, ollaan ilmataistelussa Kiinan ilmavoimien kanssa ja päädytään Nepalin vaikeakulkuiseen vuoristolaaksoon.

Joukkoitsemurhateoksen henkilöiden alakulosta on jäljellä ilmalaivateoksen päähenkilön Hemmi Elstelän maanisdepressiivisen mielen lyhyet synkät masennusjaksot.

Ilmalaivalla Kiinaan

Tiilitehtailija Lars Liljeroos oli rakennuttanut Englannissa ilmalaivan eli zeppeliinin mainostarkoituksiin. Tämä ilmalaiva, Lakeuden Hengetär, karkaa holtittoman huumehöyryisen heavy-yhtye Black Shottonin kokeillessa laivan hallintalaitteita.

Kirjan toinen pääjuoni seuraa aluksen seikkailuja. Rokkibändin lisäksi kyytiin tulee mukaan kolme turkkilaisen taitolentoryhmän akrobaattia, joiden tarkoitus on saattaa alus turvallisesti takaisin maan kamaralle.

Toinen pääjuoni kuvailee Hemmi Elstelän kulkua ympäri Eurooppaa. Hän järjestelee uuden ilmalaivan rakennusprojektia Suomeen. Mistään ihan pienestä hankkeesta ei olekaan kyse, sillä alus tulee olemaan peräti 140 metriä pitkä ja halkaisijaltaan 20 metriä. Teoksessa seurataan tarkasti tämän Muhoksen Mimmin rakentamista eri puolilta Eurooppaa haalitusta materiaalista.

Paasilinna marssittaa melkoisen joukon persoonallisia hahmoja ilmalaivojensa ympärille ja ohjaimiin. Elstelän lisäksi keskeisiä henkilöitä ovat mm. turkkilainen taitolentäjä Skutari Örvesti, taiteellinen ylikonstaapeli Roope Ryynänen ja vaikkapa Pohjois-Koreasta loikannut kauppamies Tshen Mikila.

Paasilinnan miehiset sankarit tarvitsevat aina rinnalleen naisen, joka pitää miehensä, jos ei kurissa ja järjestyksessä, niin ainakin tolkuissaan. Elstelä ja tiilitehtaan konttorissa toimiva varatuomari Milla Santala lähentyvät toisiaan, vaikkakin Millaa arveluttaa Hemmin ajoittainen hulluus.

Teoksessa vilahtaa myös Paasilinnan Onnellinen mies -teoksesta tuttu siltainsinööri Akseli Jaatinen, tuo kahden naisen mies.

Taivaallinen kenttäsairaala

Kansainvälinen media seuraa kiinnostuneena Lakeuden Hengettären matkaa, minkä seurauksena Liljeroosin tehtaalle satelee tilauksia ulkomaita myöten.

Alkuaan uusi ilma-alus oli tarkoitettu mainostamaan tehtaan tiiliä, mutta yrityksen maineen kasvaessa zeppeliinille aletaan suunnitella humaanimpaa tehtävää. Yhteistyössä Punaisen Ristin kanssa aluksesta aiotaan tehdä kenttäsairaala, joka pääsisi nopeasti auttamaan maanjäristyksen uhreja.

Paasilinnan usein varioima myyttinen matka päättyy todelliseen avustusmatkaan. Teos ei jää pelkäksi humoristiseksi romaaniksi, vaan sen humaani sanoma nostaa sen yleisinhimilliselle tasolle, jossa monet kansallisuudet toimivat yhdessä toisiaan auttaen. Tämän lisäksi teos on tietenkin hauska ja erittäin sujuvaa tekstiä, onhan se Paasilinnaa.

PERTTI T. JOKINEN

Arto Paasilinna: Liikemies Liljeroosin ilmalaivat. WSOY 2003.

Päällys: Pekka Vuori.
Päällys: Pekka Vuori.