TS Kirja

Anni Swan, Suomen satukuningatar

• Sirpa Kivilaakso: Satukuningatar Anni Swan Elämä ja teokset. Atena 2009. 275 s.

Miten paljon maailma onkaan muuttunut viimeisen reilun sadan vuoden aikana. Tämä ilmenee selvästi Sirpa Kivilaakson teoksesta Satukuningatar Anni Swan Elämä ja teokset, jonka sisältö on kuin toisesta maailmasta. Kirja pohjautuu tekijän väitöskirjatutkimukseen, jonka hän on laajentanut elämäkerraksi.

Anni Swanin (1875–1958) kirjeenvaihto ja päiväkirjamerkinnät ovat olleet suurena apuna henkilökuvan luomisessa. Teoksessa on lisäksi näyttävä kuvaliite, Swanin teosluettelo ja kattava lähdeluettelo käytetystä kirjallisuudesta.

Metsä
innoittajana

Kivilaakso kuvaa laajasti Annin lapsuutta ja nuoruutta, sillä tuolloin tuleva sadunkertoja, kirjailija ja lasten- ja nuortenlehtien toimittaja imi itseensä niitä vaikutteita, joita hän sitten hyödynsi tuotannossaan. Luonto ja eritoten metsä ovat ne keskeiset elementit, jotka toimivat hänen innoittajinaan.

Anni luki pienestä pitäen paljon ja Annin äiti kertoi usein lapsilleen tarinoita. Anni oli säätyläisperheen yhdeksästä tyttärestä seitsemäs. Tytöt saivat myös hyvän koulutuksen, Anni aina yliopistoa myöten, mikä oli tuohon aikaan harvinaista.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Anni Swanin elämäkerta on samalla koko Suomen kansallisen heräämisen ja taiteen ns. kultakauden kulttuurihistoriaa. Järnefeltit ja Sibeliukset kuuluivat jo avioliiton kautta Swanien sukuun ja Annin tuttavapiiriin lukeutuivat Akseli Gallen-Kallela, Juhani Aho, Pekka Halonen, J. H. Erkko, Ilmari Kianto ja monet, monet muut. Eri taiteenlajien edustajat kävivät vilkasta keskustelua perinteistä maailmankuvaa myllertävistä aatevirtauksista.

Avioliitto
kumppanuutena

Anni kamppaili pitkään uran tai avioliiton valitsemisen välillä, sillä molempia ei pidetty tuolloin juurikaan mahdollisina naisille. Kosijoita Annilta ei kuitenkaan puuttunut. Runoilijat Eino Leino ja Otto Manninen olivat näistä merkittävimmät. Jälkimmäinen vei voiton, mutta tiellä oli monia esteitä.

Annin säätyläis- ja Oton talonpoikaistausta olivat merkittävä erottava tekijä; avioliitto oli tuohon aikaan paljon enemmän sukujen välinen asia kuin nykyisin.

Nuorten seurustelu oli teitittelyineen varsin muodollista ja kahdenkeskiset tapaamisetkin olivat hyvin sopimattomia.

Oton ja Annin välit ehtivät jo viilentyäkin. Eräänä syynä saattoi olla, että Anni ilmoitti, ettei halua synnyttää venäläisiä lapsia autonomiseen Suomeen. Hieman ihmetyttää, ettei kirjassa mainita mitään Suomen itsenäistymisestä, sillä Swanien kodissa ja ystäväpiirissä elettiin vahvasti fennomaanisessa ilmapiirissä. Joka tapauksessa Anni ja Otto solmivat avioliiton vuonna 1907 ja heille syntyi kolme poikaa.

Pitkä avioliitto toimi kumppanuuspohjalta ja kumpikin sai toteuttaa kirjallisia töitään, Anni lasten- ja nuortenkirjoja ja Otto runojaan ja laajoja käännöstöitään.

Varhainen
ekofeministi

Kivilaakson teoksen ansiokkainta antia tarjoaa Swanin satujen symboliikan tulkinta. Ranskasta alkanut symbolistinen taidesuuntaus vaikutti Suomessakin lähes kaikkiin taiteenaloihin.

Maailma pyrittiin kokemaan syvemmin symbolismin avulla. Symbolien eli vertauskuvien kautta kokija pyrittiin johdattamaan todellisuuden mystiseen sisimpään.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Swanin saduissa maisemakuvaukset osoittautuvatkin satuhahmojen sisimpien tuntemuksien ilmauksiksi. Anni Swan käsitteli myös monia mieltään askarruttaneita ongelmia saduissaan piilottaen ne sadun symboliikkaan.

Naisen asema askarruttaa Swania ja saa hänet rikkomaan vanhoja perinteitä. Hänen saduissaan tytöt ja naiset eivät enää ole vain avuttomia kaunottaria, vaan he voivat kohota sankareiksi.

Anni Swan eli varsin onnellisen ja henkisesti rikkaan elämän. Omien sanojensa mukaan hän katsoi maailmaa ”satusilmien” läpi, mutta kyllä hän näki myös säätyerojen ja eriarvoisuuden aiheuttamia ongelmia, joita hän käsitteli nuortenkirjoissaan. Iris rukka ja Pauli on koditon toimivat hyvinä esimerkkeinä tästä puolesta.

Luonto ja naisen asema ovat kuitenkin keskeisimmällä sijalla Anni Swanin tuotannossa. Kivilaakson sanoin Anni Swan oli varhainen ”ekofeministi”, joten hänen tuotantoaan voidaan pitää edelleen ajankohtaisena ja tutustumisen arvoisena, jos ei sitä ole tehnyt jo lapsuudessaan.