Kulttuuri

Vaimo vankilassa

Lisa (Diane Kruger) joutuu syyttömänä vankilaan ja hänen miehensä Julien (Vincent Lindon) päättää vapauttaa vaimonsa keinolla millä hyvänsä.
Lisa (Diane Kruger) joutuu syyttömänä vankilaan ja hänen miehensä Julien (Vincent Lindon) päättää vapauttaa vaimonsa keinolla millä hyvänsä.

• Kaiken se kestää. Ohjaaja Fred Cavayé. Kinopalatsi 7. K13, 1h 39 min.

Euroopassa on tällä vuosikymmenellä valmistunut useita intensiivisiä jännityselokuvia, joissa tuiki tavalliset pikkuporvarit joutuvat äkkiä ja varautumatta heidän turvalliset kulissinsa romuttavaan kaaokseen.

Suomalaisen maahantuontipolitiikan kaventumisen takia mm. Gaspar Noen ja Lucas Belvauxin nihilistiset ohjaustyöt ovat kelvanneet meillä vain video- tai televisiolevityksiin. Niiden ja monien muiden lahjomattomien madonlukujen myötä on käynyt selväksi, ettei hyvin toimeentuleva keskiluokka nauti Euroopan unionissa enää mitään etuoikeuksia. Pistoolin piippu ohimolla kenestä tahansa voi kehkeytyä kasvotonta valtakoneistoa vastaan niskuroiva kapinallinen.

Fred Cavayén esikoisohjaus Kaiken se kestää käynnistyy lupaavasti onnea pursuavalla perheidyllillä, jolta tempaistaan yllättäen matto alta. Eräänä aamuna poliisit tunkeutuvat pariskunnan asuntoon ja vievät kauniin vaimon mukanaan pomonsa murhasta syytettynä. Filmissä ei herkutella rikoksella, jutun käsittelyä lakituvassa ei lainkaan näytetä ja itse asiassa naisen viattomuuskin on tarinassa yhdentekevä sivuseikka.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Sen sijaan elokuva keskittyy tapahtuman aiheuttamaan muutokseen kiltin puolison Julienin asenteissa hänen jäätyä pikkupojan yksinhuoltajaksi, kun äiti istuu muurien sisällä 20 vuoden kakkuaan.

Teoriassa nöyrän opettajan erakoituminen väkivaltaa kaihtamattomaksi kivikovaksi kostajaksi vaikuttaa loogiselta, mutta käytännössä moinen kehityskulku vaatisi hänen luopumista vanhasta arvomaailmastaan ja siitä riippuvan moraalisen rappion vakuuttavaa todistamista.

Tähän Cavayé ei suostu tai kykene, sillä Julien säilyttää kunniallisen sankarillisuutensa isänä ja aviomiehenä pakottaessaan niin armottomat huumediilerit kuin joustamattomat viranomaiset polvilleen vapauttaakseen vaimonsa vankilasta.

Katsoja ei epäile hänen älykkyyttään, mutta kirjanoppineen pärjääminen vain entisen linnakundin haastattelun perusteella raakaa fyysistä ylivoimaa harjoittavassa systeemissä maistuu liian paksulta palturilta. Julienin ulkoisella olemuksella ei astuta Charles Bronsonin, Sylvester Stallonen tai Arnold Schwarzeneggerin kaltaisten tylyjen tappelijoiden saappaisiin löylytyksen hoitamiseksi, tarvittavasta henkisestä kantista puhumattakaan.

Kun ranskalaiselokuva näin menettää uskottavuutensa, sitä eivät jännärinä pelasta miellyttävän arkiset puitteet eivätkä Pariisin laitakatujen nuhjuiset nurkat. Fred Cavayén lakoninen kerronta viittaa, että paremmilla eväillä varustettuna ja kokemuksen vielä karttuessa hän ehkä joskus yltää täysipainoisempaan lopputulokseen, mutta se edellyttää melkoista petraamista henkilöohjaajana.

Vähäisine ansioineen Kaiken se kestää solahtaa kaavamaiseksi tusinafilmiksi tarkoin harkitun rikoksen kannattavuudesta ja oikeutuksesta vääriä tuomioita julistavassa yhteiskunnassa.