Kulttuuri

Synkkääkin synkempi yö laskeutuu Logomon ylle – Night Visions -festivaali palaa Turkuun

Pasi Leino
Night Visions pimentää Turun marraskuun lopussa.
Night Visions pimentää Turun marraskuun lopussa.

Pohjoismaiden suurin fantasia-, kauhu-, scifi- ja toimintaelokuviin keskittyvä elokuvafestivaali Night Visions International Film Festival levittäytyy jälleen Logomon valkokankaille. Kino-salissa 29.–30. marraskuuta järjestettävän Night Visions Turku -tapahtuman ohjelmistoon on valikoitu kuusi elokuvaa, jotka edustavat kattavasti festivaalin suosikkilajityyppejä. Mukana on 23. toimintavuottaan juhlistavan Helsingin Night Visions -festivaalin tapaan sekä kansainvälisesti kohutuimpia uutuuselokuvia että harvoin valkokankaalla nähtyjä klassikoita.

Fiktiouutuuksissa painotetaan sekä kauhua että scifiä. Sundancen elokuvajuhlilla alkuvuodesta debytoinut ja Helsingissä huhtikuun Night Visions -festivaalin katsotuimmaksi elokuvaksi kohonnut Lee Croninin The Hole In The Ground (Irlanti 2019) saa ensiesityksensä Turussa. Vuoden pelottavimmaksi valkokangaskokemukseksi luonnehditussa elokuvassa on poikkeuksellista suomalaisväriä, näkyvimpänä Kati Outisen kaikkien aikojen ensimmäinen kauhurooli.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Genre-elokuvan kuumimpiin ohjaajalupauksiin lukeutuvan Chelsea Stardustin Satanic Panic (USA 2019) sekoittaa kauhuelementtejä suvereenisti hurmeiseen komediaan. Joe Begosin modernin trippaileva vampyyritulkinta Bliss (USA 2019) ammentaa Abel Ferraran urbaaneista painajaisista ja Gaspar Noén trippivisioista ollen samalla verinen, eroottinen ja nostalginen kaiku grindhouse-elokuvien kultaisilta vuosilta.

Tieteiselokuvan kohutuimmista uutuuksista ohjelmistossa nähdään englanninkielinen mutta ranskalaisvoimin toteutettu Blood Machines (Ranska 2019). Kyberfeministisen tuhospektaakkelin runsaasta musiikista vastaa synthwave-artisti Carpenter Brut.

Klassikkovalikoimassa kumarretaan 1980-luvun genre-elokuvavalioille. Ohjaaja Jack Sholderin tuotannosta nähdään Painajainen Elm Streetillä 2: Freddyn Kosto (Yhdysvallat 1985). Maailman voimakkaimmin homoseksuaaliseksi kauhuelokuvaksi luonnehdittu elokuva esitetään alkuperäiseltä 35 mm:n filmikopiolta suomen- ja ruotsinkielisellä tekstityksellä.

Sergio Martinon toimintaseikkailua 2019 – After The Fall Of New York (Italia 1983) taas pidetään yhtenä italoscifin kaikkien aikojen merkkipaaluista. Nimensä mukaisesti vuoden 2019 dystopiamaailmaan sijoittuva elokuva onkin varsinainen postapokalyptisen scifin seisova pöytä.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.