Synkeä tieteisfantasia uskoo parempaan uuteen alkuun

TS/Cinema Mondo<br />Prinsessa Nausicaä taistelee kansansa puolesta sotien ja Saastemeren myrkkyjen keskellä.
TS/Cinema Mondo
Prinsessa Nausicaä taistelee kansansa puolesta sotien ja Saastemeren myrkkyjen keskellä.

H H

• Tuulen laakson Nausicaä. Ohjaaja Hayao Miyazaki. Kinopalatsi 7. K11, 1 h 56 min.

Hayao Miyazakin omaan moniosaiseen sarjakuvasaagaan perustuva animaatio Tuulen laakson Nausicaä sai ensi-iltansa 1984. Toisin kuin esimerkiksi Ghiblin piirroselokuvat Naapurini Totoro (1988) ja Kikin lähettipalvelu (1989), Tuulen laakson Nausicaä ei ole missään nimessä aivan pikkulapsille tarkoitettu animaatio sijoittuessaan ekokatastrofin jälkeiseen synkeään aikaan, jolloin harvat ihmiset ovat kääntyneet jo toisiaankin vastaan elintilasta taistellessaan.

Apokalyptisen joskin samalla myös parempaan tulevaisuuteen uskovan tieteisfantasian nimihenkilö on soturiprinsessa Nausicaä, jolla on kyky kommunikoida erilaisten eläinten ja otusten kanssa. Rauhantahtoinen ja moraaliltaan suoraselkäinen tyttö pyrkii mieluummin pelastamaan kansansa ja ratkaisemaan saasteongelmat ilman taisteluja, vaikka on niihinkin pakotettu Tuulen laakson elintilan kaventuessa ja ihmisten ärhennellessä toisilleen ja luonnolle.

Miyazakin muihinkin piirrettyihin ihastuneille hänen varhaiseen tuotantoonsa kuuluva Nausicaä on ehdoton - ja epäilemättä myös fanien odottama - elokuva, vaikka ohjaajansa parhaimpien huipputöiden tasolle Nausicaä ei enää tätä nykyä tunnukaan oikein yltävän. Tietenkin tarina on ekologiselta sanomaltaan entistäkin ajankohtaisempi, mutta kokonaisuutena katsottuna elokuva ei lähde sellaiseen lentoon kuin monet muut ohjaajansa piirrosfilmit.

Lähes kaksituntisessa pituudessaan hieman puuduttavaksi käyvän elokuvan animointi on nykyperspektiivistä katsottuna hivenen vaatimatonta. Myöhemmälle Miyazakille ominainen detaljien rikkaus ja huikea visuaalisuus on vasta kehittymässä ja odottamassa täyteen kukkaan puhkeamistaan, kuten myös ohjaajalleen tyypilliset mielikuvitukselliset teemat ja monitahoiset kerronnalliset ja allegoriset tasot.

Toki Miyazaki sulauttaa jo Nausicaässakin yhteen lukuisia myyttejä ja tarinoita niin japanilaisesta kuin läntisestäkin kulttuurista kertoessaan maailmanpalon jälkeisestä kaoottisesta ajasta ja eliölajien rippeistä, jotka koettavat kukin tahollaan säilyä hengissä elinkelvottomalla planeetalla. Elokuvan pohjana oleva sarjakuva on kuitenkin epäilemättä sitonut ohjaajan käsiä ja pitkästi polveilevan mangan filmiversiossa leijonanosan kaappaa lopulta varsin suoraviivainen toiminnallisuus ja sankarittaren taistelullinen pelastusmissio.

PÄIVI VALOTIE

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.