Rakkaus pelastaapahan päivän

TS/Fs Film<br />Mark Wahlberg, Ashlyn Sanchez ja Zooey Deschanel näyttelevät tuhon keskelle jääviä ihmisiä Shyamalanin uutuudessa.
TS/Fs Film
Mark Wahlberg, Ashlyn Sanchez ja Zooey Deschanel näyttelevät tuhon keskelle jääviä ihmisiä Shyamalanin uutuudessa.

**

 The Happening. Ohjaaja M. Night Shyamalan. Kinopalatsi 5 & Julia 3. K15, 1 h 33 min.

Suhtautumiseni M. Night Shyamalaniin on aina ollut sovittamattoman kaksijakoista. Annan arvoa hänen hämmentävälle tavalleen kurkistaa arkipäiväisten tilanteiden metafyysiselle kääntöpuolelle herkistyneemmin kuin tuomionpäivän julistuksiaan yksioikoisesti paasaavat spektaakkelivelhot.

Näiden väärien profeettojen mahtikaudella Shyamalan edustaa hillittyä älykköä, jonka visionääriset vilkaisut päähenkilöiden sielujen syvyyksiin ymmärtävät parhaimmillaan ajallemme ominaista outoa elämisen pelkoa.

Toisaalta intialaissyntyinen Shyamalan on raivostuttavan varovainen ja kompromisseihin kallistuva taiteilija. Philadelphiassa halpoja provinssifilmejä 1990-luvulla pakertanut ohjaaja ei pinnalle päästyään ole uskaltanut luottaa omiin lahjoihinsa vaan etsinyt turvallista tukea tuotantoryhmiltään, joissa Sam Mercer komeilee kaupallisena neuvonantajana.

Vaikka Shymalanin laatimat käsikirjoitukset lupaavat poikkeuksetta sukellusta mystisen kauhun sokkeloihin, hän katkaisee näiltä pyrkimyksiltään tehokkaimman kärjen vesittämällä aiheet aina kyynelehtiviksi melodraamoiksi. Unbreakable - särkymätön (2000) antaa aavistuksen ohjaajan kyvyistä peilata todellisuutta eräänlaisena kaleidoskooppina, jossa nähtävä kuvio vähäisellä käännöksellä muuttaa muotoaan.

Onnettomuuksien päivä

The Happening saa maapallon eri kolkilla ensi-iltansa Suomen tavoin tänään kesäkuun 13.päivänä, joka osuu perjantaiksi. Laskelmoidusti se siis tähdentää olevansa "tässä ja nyt" elokuva, eikä mikään ennuste lähitulevaisuudesta.

Filmin jippo on siinä, että teoksen tapahtumille haetaan kantavuutta yhdistämällä ne taikauskoisten yleisesti karsastamaan "onnettomuuksien päivään". Mainostemppuja elokuva tuekseen tosiaan tarvitsee, sillä ohjaajan laimea ote leimaa kauttaaltaan halpahintaista toteutusta. Sen ansiona pitäisin jälleen kerran Shyamalanin taitoa kehitellä painajaisia tavallisista tutuista asetelmista.

Eräänä aurinkoisena aamuna New Yorkin keskuspuistossa ihmiset jähmettyvät äkkiä paikoilleen ja alkavat itsetuhovietin laukaisemina suorittaa itsemurhia. Aluksi järjettömän käytöksen oletetaan johtuvan terrori-iskusta, mutta Philadelphiassa muuan luonnontieteiden opettaja ounastelee ilmiön liittyvän kasveihin ja leviävän tuulen mukana ympäri maata.

Ohjaaja ei paina paniikkinappulaa

Huonointa koko yritelmässä on se, ettei intiimeillä tuokioilla ja harha-aistimuksilla herkutteleva Shyamalan osaa tehdä suurten massojen katastrofijännäriä. Missään vaiheessa hän ei paina paniikkinappulaa vaan koettaa vakuuttaa kaupunkien evakuoinnin sujuvan tuntemattoman vaaran uhatessa kuin itsestään ja hyvässä järjestyksessä.

Varsin pian ohjaaja nostaakin filmin keskeiseksi teemaksi opettajan ja hänen puolisonsa vieraisiin kohdistuneet viattomat flirtit, joiden avioliittoon aiheuttamat säröt ihmeellinen mullistus paikkaa hetkessä. Pyyteetön rakkaus osoittautuu luonnonvoimia vahvemmaksi valtiksi ja oitis se taltuttaa myrskyksi yltyneet puuskat lempeiksi henkäyksiksi.

The Happening on häpeämättömän naiivi pikkufilmi, joka innostuksella ja antaumuksella valmistettuna saattaisi lumota mehiläisten katoamisesta tai ilmakehän saastumisesta huolestuneita katsojia. Sen sijaan M. Night Shyamalan käärii ekosysteemin järkkymisen pehmeään pumpuliin ja ryhtyy lohduttamaan yleisöä täysin perusteettomalla ydinperheen pelastussanomalla. Lisäksi hän saarnansa ontto välinpitämättömyys kuulostaa leipäpapin vaisulta höpinältä vailla aatteen paloa tai viestin vakavuutta.

TAPANI MASKULA