Oikeutta omin käsin

TS/Sandrew Metronome<br />Radiotoimittaja Erica (Jodie Foster) joutuu väkivallan uhriksi ja alkaa käyttäytyä oudosti.
TS/Sandrew Metronome
Radiotoimittaja Erica (Jodie Foster) joutuu väkivallan uhriksi ja alkaa käyttäytyä oudosti.

Stranger In You. Ohjaaja Neil Jordan. Kinopalatsi 2. K15, 2 h 05 min.

Stranger In You on hämmentävän yksioikoinen kostoelokuva, jota ei olisi aivan ensimmäisenä odottanut näkevänsä ansioituneelta irlantilaisohjaajalta Neil Jordanilta ja jonkinmoista älykkönäyttelijän imagoa kantavalta Jodie Fosterilta, joka on ollut myös tuottamassa elokuvaa.

Kaavamaisen ja arveluttavia toimintamalleja tarjoilevan kostojännärin sijaan näiltä tekijöiltä olisi toivonut sekä psykologisesti syvempää kuvausta uhrin muuttumisesta vigilantiksi että monitahoisemmin aihettaan luotaavaa käsittelyä väkivallan syistä, seurauksista ja näiden häilyvästä rajasta.

Silmä silmästä -oikeuskäsitystä kliseisesti toistavassa ja vigilantismin varsin huolettomasti hyväksyvässä elokuvassa ei ole nimeksikään tuuletettu tämän lajin filmeihin liittyviä luutuneita asenteita ideologisella tasolla.

Päivitystä aiheeseen on tehty vain vaihtamalla oman käden oikeutta käyttävän protagonistin sukupuolta. Jodie Fosterin esittämä päähenkilö, sivistynyt newyorkilainen radiotoimittaja Erica, muuntuu eräänlaiseksi naispuoliseksi vastineeksi kaikenmaailman charlesbronsoneille ja muille vastaaville miehisille kostajahahmoille.

Tapahtumat käynnistyvät, kun nainen sulhasineen joutuu iltakävelyllä päällekarkaajien uhriksi. Mies piestään hengiltä ja nainenkin henkitoreisiinsa, mikä saa humanisti-intellektuellin oloisen toimittajan pelkäämään kotikulmiaan ja niillä liikkuvia ihmisiä. Pelosta onkin taas kovin lyhyt matka vihaan, joka ottaa Ericasta vallan ja saa tämän lähtemään yhden naisen kostoretkelleen, kun kerran poliisiviranomaisetkin tuntuvat olevan voimattomia rikollisten kuriin laittamisessa.

Stranger In You on elokuva, joka puolustelee ajatusta oikeutetusta kostosta varsin tympeästi myös tunteisiin vetoamalla ja sivujuonilinjassaan romantiikkaa virittelemällä. Aikansa tuotteena elokuva heijasteleekin ikävästi sitä poliittista ilmapiiriä, jossa voimakeinojen käyttö tuntuu olevan jo vallan hyväksytty tapa hoitaa asioita ja päättymätön väkivallan kierre on samalla valmis jatkumaan.

PÄIVI VALOTIE