Kulttuuri

Teinien takaikkuna

TS/Finnkino<br />Kale (Shia LaBeouf) joutuu kotiarestiin.
TS/Finnkino
Kale (Shia LaBeouf) joutuu kotiarestiin.

Paranoia. Ohjaaja D.J. Caruso. Kinopalatsi 5. K15. 1 h 47 min.

Televisiosta kuin varkain valkokankaille siirtynyt D.J. Caruso herätti tarkkasilmäisten asiantuntijoiden huomiot kahdella erinomaisella ohjauksellaan. Niistä The Salton Sea (2002) kunnioittaa mustan rikoselokuvan perinteitä ja Taking Lives (2004) piirtää kiinnostavan muotokuvan uhriensa identiteetin omaksuvasta sarjamurhaajasta. Rahantekijä (2005) antoi jo aavistuksen Caruson antautumisesta valtavirtaviihteen vietäväksi, mutta onnistui vielä ryhdistäytymään ohjaajan kaikkia filmejä yhdistävällä, valheellisen pakkomielteen imua valottavalla teemalla.

Paranoia on sen sijaan sekasotku, joka käynnistyy traagisella turmalla, jatkuu teinikomediana ja vääntyy lopulta jännäriksi. Kommellukset ovat jutun vaivaannuttavinta katsottavaa, sillä tyypilliseen tapaansa Caruso värittää jokaisen roolihahmonsa tympäiseväksi.

Filmissä isänsä kuolemasta traumaa poteva koulupoika määrätään kolmen kuukauden kotiarestiin lyötyään nyrkillä opettajaansa. Tuomiota valvotaan koltiaisen nilkkaan kiinnitetyn elektronisen kahleen avulla ja vankeuteensa kyllästynyt nörtti ryhtyy kavereineen ajan kuluksi kiikaroimaan naapuritalojen asukkaita. Linssit nauliutuvat pian kahteen kohteeseen, uima-altaalla bikineissä keimailevaan hupakkoon sekä salaperäiseen miekkoseen, jonka tuntomerkit sopivat paikkakunnalla riehuvaan naistentappajaan.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Caruso ei viitsi edes peitellä lainauksiaan Hitchcockin Takaikkunasta (1954) koska hänen nuori kohdeyleisönsä tuskin tiirailee vempeleistään niin vanhoja klassikkoja. Kun Paranoia vihdoin puolivälin jälkeen asettuu oikeisiin uomiinsa, havaitsee heti ohjaajan juoksuttavan juonta alkukankeutta paljon sujuvammin. Kokonaisuuden kannalta tyylin vaihdos tapahtuu vain liian myöhään eikä hölmön tarinan uskottavuuden suhteen ole enää mitään tehtävissä. Paranoian lupaavimman pointin - lähiön julkisivun taakse piilotetun perheiden pahoinvoinnin - Caruso jättää tyystin kesannolle.

TAPANI MASKULA