Kulttuuri

Verellä maiskuttelevaa massateurastusta

TS/Sandrew Metronome<br />Spartalaisten ja persialaisten välinen Thermopylain taistelu käytiin jo vuonna 480 eaa.
TS/Sandrew Metronome
Spartalaisten ja persialaisten välinen Thermopylain taistelu käytiin jo vuonna 480 eaa.

• 300. Ohjaaja Zack Snyder. (Kinopalatsi 2 & 6). K15. 1 h 58 min.

Tuskin lienee sattuma, että useissa tällä vuosituhannella valmistuneissa kaukomaille sijoitetuissa amerikkalaisissa sotaelokuvissa - mm. Viimeisessä samuraissa (2003) - jenkkien oikeutta kehittymättömien valtioiden kurittamiseen motivoidaan Thermopylain taistelulla.

Kyseisen koitoksen siirtämistä valkokankaille osattiin siis odottaa, vaikka myyttinen yhteenotto eurooppalaista sivistystä suojelevien spartalaisten ja barbaaristen persialaisten välillä käytiin jo vuonna 480 eaa.

Olisi tietysti houkuttelevaa vetää vertailevia johtopäätöksiä historian hämärissä uhrautuneista heeroksista nykyistä terrorismin uhkaa vapaasta maailmasta kitkevään supervaltaan, ellei tapaus liittyisi paljon yksinkertaisempaan ja läpeensä kaupallisempaan äijäviihteen suosioon.

Testosteronia roiskiva luomus

Sarjakuvafilmatisointien aallonharjalla ratsastanut Sin City (2005) todisti oikeiden näyttelijöiden toimivan tietokoneilla luotua virtuaalitaustaa vasten parhaimmillaan niin saumattomasti, että samankaltaista hypertyylittelyä tulvi pian kaikilta kanavilta.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Piintyneen kameranaturalismin ihailijan kannalta kiinnostavinta on tutkailla vieläkö vanhat auteur-teoriat pätevät tässä teknisessä mullistuksessa. Sin City ja 300 perustuvat kummatkin Frank Millerin piirtämiin eepoksiin, mutta edellä mainitussa pulp noirissa mestari itse vahti vierestä Robert Rodriguesin tyylitajun kestävyyttä.

Sen sijaan 300 on vain yhden tökerön zombikloonin aikaisemmin käsistään laskeneen Zack Snyderin testosteronia epävireisesti roiskiva luomus, jonka hulluutta hipova mahtipontisuus raivostuttaa omiin aivoihinsa luottavia katsojia. Miller on siinä vaisusti mukana enää osatuottajan tehtävissä. Heti avausjaksoista huomaa, etteivät graafiset maisemat täydennä spektaakkelimaisen kerronnan paatosta yhtä onnistuneesti kuin Sin Cityssä .

Jos Goebbels heräisi tänään kuolleista, niin hän taputtaisi käsiään joka tuutista vyöryvälle miehiselle uholle ja hurmekenttien pateettisille ylistyksille. 300 edustaa lajityyppinsä raskainta propagandaa totaalisen sodan ja tunteettoman väkivallan myyntipisteissä.

Ehkä kauheinta onkin havaita, ettei elokuva pönkitä mitään selkeästi sormella osoitettavaa poliittista ideologiaa vaan tyydyttää kysynnän ja tarjonnan lain valjastamia avoimia markkinavoimia. Turhautunut kriitikko voi silloin kyynisesti huokaista suuren yleisön saavan korkeintaan juuri sitä, mitä se ostamillaan pääsylipuilla tilaa.

Arkipäivän fasismista on tullut pelikonsolinen piuhoihin sitoutuneen välinpitämättömän sukupolven henkistä pikaruokaa vailla syvällisempiä aatekytkentöjä.

300 muskelimikkoa Thermopylaissa

Nuorisolle suunnatun taatun kassamenestyksen edellytyksenä on äärimmäisen simppeli juoni, jonka lukutaidotonkin pystyy vaivatta tajuamaan.

Snyderin ja Kurt Johnstadin käsikirjoittamassa, mutkat karkeasti suoristavassa tarinan tyngässä Persian kiero hallitsija Xerxes lähettää sanansaattajan Spartaan vaatimaan ylpeän kansakunnan antautumista massiivisen armeijansa edessä. Kuningas Leonidas hylkää tarjouksen oitis ja kokoaa 300 muskelimikkoa Thermopylain solaan, joka muodostaa ainoan kulkureitin Kreikkaan sekä sisempään Eurooppaan.

Muutama sata kuolemaa halveksivaa sotilasta kykenee päiväkausia viivyttämään tuhatkertaista vihollista kapeikossa uhrautumalla viimeiseen mieheen kunnes hajanaisiin pikkuvaltioihin pirstoutunut Kreikka ehtii tiivistää rivinsä.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Oheinen skenaario sisältää pelkän luurankomaisen asetelman sekä kehnon verukkeen verisillä yksityiskohdilla maiskuttelevalle massateurastukselle, jossa ei ole mitään uljasta eikä mieltä kohottavaa.

Persialaiset kätyreineen karrikoidaan perversioissa rypeviksi iljettäviksi hirviöiksi jollaisiksi vastustajat on aina väritetty sotafilmeissä. Kun 300 niputtaa samoin tein elinkelvottomien tappolistalle myös vierasrotuiset, vammaiset, sairaat, homot, rumat ja heikot, filmi paljastaa sangen karussa valossa länsimaisen viihdeteollisuuden ruokkiman arvotyhjiön.

TAPANI MASKULA