Kulttuuri

Kuinka Casanova kesytetään?

Hollywoodin leipätyöläiseksi kotiutuneen ruotsalaisohjaaja Lasse Hallströmin ehdottomasti kehnoimpiin elokuviin kuuluva Casanova on Venetsian hienoissa maisemissa kuvattu mutta tarinaltaan umpihölmö ja kliseinen romanttinen komedia. Elokuvaa katsoessa suorastaan kismittää se, että taas kerran unelmatehtaalla on pistetty rahaa palamaan aivan tyhjänpäiväiseen elokuvaan, jonka ainoa lisäarvo lajityyppinsä liukuhihnafilmien joukossa on kovasti komeissa lavasteissa ja puvustuksessa.

Väärinkäsityksille ja roolileikeille rakentuva sievistelevä kilpakosiotarina kertoo, kuinka legendaarinen naistenmies (Heath Ledger) rakastuu ihan oikeasti fiksuun ja itsenäiseen kaunottareen (Sienna Miller), joka ei tietenkään lankea herran houkutuksiin noin vain. Haasteellisen valloitustehtävän myötä Casanova joutuu rukkaamaan tapansa uuteen uskoon ja muuttumaan kunnolliseksi yhden naisen mieheksi.

Romanttinen hupsuttelu sijoittuu 1700-luvun Italiaan, mutta ylöspanoa lukuun ottamatta elokuvalta on turha odottaa pienintäkään historiallista tarkkuutta. Kyse on ennemminkin vain historialliseen miljööseen ja kulisseihin sijoitetusta perusmodernista teinielokuvasta, joka romanttiset ideaalit ja perhearvojen pönkitys ovat pelkästään tätä päivää.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Naamaltaan nätti mutta karismaltaan kovin olematon nuorisofilmitähti Heath Ledger pääsee Casanovassa todistamaan heterouttaan oikein viimeisen päälle homorakkautta käsittelevän hittifilminsä Brokeback Mountainin jälkeen, mutta Casanova-tyyppinä Ledger on kyllä aivan yhtä tyhjän kanssa. Ainakin jos ajatellaan sitä perinteisempää Casanovaa, tunnettua naistennaurattajaa ja elostelevaa seikkailijaa.

Mutta tämä ei kai olekaan tarkoitus elokuvassa, jossa Casanova esitetään komeana ja kivana Cosmo-tyylin ideaalipoikaystävänä, kundina, joka osaa olla pehmomies ja pro-feministi aivan yhtä luonnikkaasti kuin myös seksikäs macho-hurmuri.

Elokuvan juonikuviot ja henkilöhahmot ovat niin lapsellisia, että ne tuppaavat hetkittäin aiheuttamaan tahattomia naurunpyrskähdyksiä, mutta toimivaksi farssiksi Casanovasta ei ole ja aivan liian pitkäpiimäinen se on sisältääkseen edes kunnollista camp-potentiaaliakaan.

PÄIVI VALOTIE

• Casanova . Ohjaaja Lasse Hallström. (Julia 3 & Kinopalatsi 6)