Kulttuuri

Medusan verkko

Robert Ludlumin romaani Medusan verkko oli jo kertaalleen televisiosarjassa kaluttua materiaalia, kun Doug Liman ohjasi siitä pari vuotta sitten kohtuullisen sujuvan ja vauhdikkaan elokuvaversion. Luultua parempi menestyminen idioottimaisuuksia tulvivilla viihdemarkkinoilla pakotti tekijät tarttumaan uudelleen Ludlumin vainoharhaisiin ja kiemuraisiin agenttitarinoihin, joista henkii Reaganin presidenttikautta edeltänyt syvä epäluottamus valtiokoneiston vilpittömyyteen. Voidaan vain harmitella, ettei Alan J. Pakula vetreinä päivinään tarttunut samaan aineistoon.

Medusan isku on tyypillinen hittifilmin jatko-osa, jossa pyritään jäljittelyn kautta loihtimaan takaisin alkuperäisteoksen vetovoimaa. Kunnianhimoisen Limanin siirtyminen tuottajaportaaseen paljastanee joitakin hänen ajatuksiaan aiheen tuoreudesta, mutta käsikirjoittajana pysynyt Tony Gilroy osoittaa jälleen taitonsa kietoa eri suuntiin rönsyilevät langat tiukaksi ja kitkatta toimivaksi jännityspaketiksi. Ohjaajaksi palkattu Paul Greengrass puolestaan lukeutuu brittitelevision kouluttamiin lupauksiin, jonka dokumenttidraamaa Bloody Sunday (2002) irlantilaisten kansalaisaktivistien surmista on kehuttu laajalti.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Elokuvassa valaistaan taas CIA:n sisällä käynnistyvää kuurupiiloa kun järjestön turhautuneet johtajat ulkopuolisen vihollisen puuttuessa harrastavat keskinäistä valtapeliä alempien juoksupoikien kustannuksella. Aikoinaan huippusalaiseen erikoisryhmään kuulunut ja palveluksesta syrjään sysätty ammattiteloittaja Jason Bourne lavastetaan omiensa tappajaksi Berliinissä käynnistyvässä operaatiossa. Vaikka entinen pyöveli on aivopestynä menettänyt muistinsa, hänet halutaan silti varmuuden vuoksi poistaa päiviltä.

Edeltäjänsä tavoin Medusan isku säntäilee antisankarinsa kintereillä ympäri Eurooppaa hänen etsiessä menneisyyttään koskevia johtolankoja kylmäveristen takaa-ajajien maalitauluna. Filmin juoni olisi toivottoman sotkuinen, elleivät tekijät tälläkin kertaa todistaisi mainiota paikallistuntemustaan ja hyödyntäisi vanhojen kulttuurikaupunkien ikivihrää charmia. Sivistyneen miljöön atmosfääriltä putoaa pohja vasta Moskovaan järjestetyssä loppukahinassa, jossa kaahataan autoilla ruman ränsistyneissä maisemissa kuin kylmän sodan päivinä konsanaan. Tosin hurjastelu tyyntyy erinomaiseen episodiin Bournen hakeutuessa kasvokkain ampumansa avioparin hengissä säilyneen tyttären silmien eteen kerjäämättä uhrien lähisukulaiselta omatuntoaan keventävää anteeksiantoa.

Todellisuudentajuinen pintasilaus riittää Medusan iskussa kannattelemaan tuhannesti vatvottua soopaa, jossa vilisee tukuittain epäloogisuuksia. Onnistuneesti ohjaaja kuitenkin välttää liikaa meikattuja henkilöhahmoja ja loisteliaita kulisseja luodakseen illuusion oikeista ihmisistä oikeassa ympäristössään.

TAPANI MASKULA

Medusan isku . Ohjaaja Paul Greengrass. (Julia 3 & Kinopalatsi 1).