Sisilian Sinbad
seilaa ja heilastelee

Uusimmalla koko perheen animaatiofilmillä Sinbad -seitsemän meren sankari ei ole mitään tekemistä Tuhannen ja yhden yön tarinoiden Sinbad-kertomusten kanssa.
Uusimmalla koko perheen animaatiofilmillä Sinbad -seitsemän meren sankari ei ole mitään tekemistä Tuhannen ja yhden yön tarinoiden Sinbad-kertomusten kanssa.

Disneyn varteenotettavaksi haastajaksi nousseen Dream Worksin uusin piirrosfilmi Sinbad - seitsemän meren sankari ei ole sen paremmin tarinaltaan kuin toteutukseltaan yhtään sen omaperäisempi kuin kilpailijansakaan viimeisimmät elokuvat.

Myös oman tuotantoyhtiönsä kahden vuoden takaisen menestyselokuvan, Shrekin, rinnalla Sinbad näyttää valjulta rutiinianimaatiolta, jonka tekeminen vaikuttaa lähinnä pakon sanelemalta jutulta kiristyneessä kilpailutilanteessa, jossa suurten studioiden tavaksi on tullut saattaa joka vuosi levitykseen ainakin yksi pitkä piirroselokuva. Tämä näyttää syövän elokuvantekijöiden ideoita ja voimavaroja, määrä ei korvaa laatua.

Merenkävijä Sinbadin seikkailuja on filmattu ympäri maailmaa kymmeniä kertoja eri vuosikymmenillä. Vaikka amerikkalaiset animaatiostudiot ovat aina sovittaneet vanhoja satuja ja myyttejä omiin tarkoituksiinsa varsin vapaalla kädellä, pistää uusimmassa Sinbad-piirretyssä tehty etninen puhdistus suorastaan silmään.

Elokuvalla ei ole nimestään huolimatta enää mitään tekemistä Lähi-Idässä noin tuhat vuotta sitten lopullisesti muotoutuneiden Tuhannen ja yhden yön tarinoiden Sinbad-kertomusten kanssa. Alkuperäisistä saduista on kelvannut lainattavaksi vain pari pelottavaa hirviötä, kuten saaren kokoinen valas ja ihmisiä syövä aarnilintu.

Sujuvasti sulatettavaksi Hollywood-hömpäksi muokattu kokoperheen piirretty häivyttää täysin viittaukset orienttiin. Henkilönsä, miljöönsä ja kulttuuripiirinsä täydellisesti länsimaistavassa elokuvassa ei seikkailla muinaisessa Persiassa, vaan bagdadilainen arabikauppias on muutettu syrakusalaiseksi koltiaiseksi, jonka vihollinen on kreikkalaisen mytologian eripuran jumalatar Eris.

Vauhdikkaaseen toimintaan verhottu nuoren miehen kasvutarina on lapsiperheille suunnattujen viihde-elokuvien vakioaihe, jota Sinbadin tekijät eivät onnistu varioimaan lainkaan uudistavasti. Jos seikkailukertomusta itseään rasittaa jo tavanomaisuus ja tasapaksuus, ei asiaa juurikaan paranna mukaan sotkettu romanssijuoni. Vähäinenkin jännite ja dramatiikka katkaistaan toistuvasti saippuatason hempeilyllä.

PÄIVI VALOTIE

Sinbad - seitsemän meren sankari. Ohjaaja Patrick Gilmore & Tim Johnson. (Julia 3 & Kinopalatsi 6)