Sibeliuksen musiikki kantaa Koivusalon elokuvaa

Rohkeutta täytyy kunnioittaa. Idea tehdä elokuva Jean Sibeliuksesta, suomalaisesta ikonista, vaatii lujaa itseluottamusta - keneltä tahansa.

Tätä taustaa vasten Timo Koivusalolla ei ole mitään häpeämistä tai anteeksipyytämistä nyt, kun hänen kolme vuotta kestänyt projektinsa on koko kansan nähtävissä. Kun otsikkona on Sibelius , se tarkoittaa säveltäjän elämää kehdosta hautaan.

Sibeliuksen kirjalliset elämäkerrat ovat paksuja opuksia, jopa moniosaisia. Mitä kahden tunnin aikana pystyy kertomaan 92-vuotiaaksi eläneen säveltäjän historiasta?

Tätä taustaa vasten Koivusalo haukkaa aivan liian suuren palan. Materiaalia on kertynyt tolkuttomasti, samoin henkilöitä. Kokonaisuus vaikuttaa sarjalta irrallisia kuvaelmia. Koska tarina kerrotaan takaumina, jossa hyppelehditään eri aikatasoissa, palapelimäisyys korostuu entisestään. Sibeliuksen elämänvaiheet ennalta tunteva selvinnee tässä viidakossa muita paremmin.

Jos lukee Sibelius-elokuvan kyytipojaksi vaikkapa äskettäin ilmestyneen Erik T. Tawaststjernan toimittaman Sibelius -kirjan, huomaa, miten tarkasti Koivusalo on Sibeliukseensa perehtynyt. Omaperäisiin tulkintoihin tai tyylittelyyn - kuten Jari Halonen Aleksis Kivi -elokuvassaan, Koivusalo ei rohkene. Toisaalta Sibelius-tuntijoita ja -tutkijoita tässä maassa riittää, joten elokuvasta jotkut hakevat asiavirheitä varmasti suurennuslasilla

Nerokin on
vain ihminen

Säveltäjänä Jean eli kotoisesti Janne Sibelius oli nero, mutta ei suinkaan täydellinen ihminen. Hänen pitkät juomakautensa eivät ole valtiosalaisuus. Sibelius oli "sivistynyt juoppo", joka ei unohtanut kalvosinnappejaan edes ryyppyreissuilla. Kämpin taiteilijaryhmä on saanut historiallista hohtoa, kuuluihan siihen Sibeliuksen lisäksi mm. Axel Gall´en (Akseli Gallen-Kallela), Robert Kajanus ja Eino Leino. Kämpin jengiin elokuva palaakin useamman kerran.

Yksi mieliin jäävimmistä yksittäisistä kohtauksista on se, kun ulosottomiehet tulevat kesken Ainolassa vietettyjen syntymäpäivien ulosmittamaan säveltäjän omaisuutta. Kun muuta ei ole tarjolla he vaativat Sibeliuksen kansalta lahjaksi saamaa flyygeliä - tosin siinä onnistumatta. Säveltäjä eli koko elämänsä vekselikierteessä.

Ainon ja Jannen
rakkaustarina

Aino Järnefeltin ja Janne Sibeliuksen rakkaustarina on elokuvan suola ja sokeri. Siinäkin olisi riittänyt aineksia yhteen elokuvaan.

Pitkään avioliittoon mahtui onnea ja menestystä, mutta myös koettelemuksia ja menetyksiä. Aino piti miehensä sävellystyötä jumalaisena tehtävänä ja tyytyi taustalla hoitamaan kotia ja lapsia omat taiteelliset haaveensa unohtaen. Kirsti-tyttären kuolema koetteli perhettä ja jätti pysyvän jäljen säveltäjän myöhempään elämään.

Moni henkilö
jää selittämättä

Sibeliuksen opiskeluvuosista Helsingissä ja myöhemmin Berliinissä sekä Wienissä elokuva tarjoaa nippulatietoa ja sattumuksia, mutta esimerkiksi Sibeliuksen suhde wagnerismiin jätetään sivulauseeksi.

Sibeliuksen sävellystyö etenee tarinan mukana kronologisesti.

Eletään sortovuosia ja venäläistämisuhan alla taiteilijat ottavat kantaa itsenäisyyspyrkimyksiin naamioimalla työnsä symbolisten tunnusten taakse. Sibelius johtaa santarmien silmien alla "Fantasiaa", joka nykyisin tunnetaan Finlandiana.

Kansalaissodassa Sibelius on punaisten tappolistalla Jääkärimarssin vuoksi.

Kauan vaiti olleen säveltäjän luomistuskan kahdeksannen sinfonian parissa elokuva tavoittaa riipaisevasti.

Musiikki
kantaa

Musiikki kantaa olkapäillään filmiä silloin, kun kuva jähmettyy paikalleen. Monet yksittäiset kohtaukset jäävät mieleen vaikuttavampina kuin elokuva kokonaisuudessaan.

Näyttelijätyö on kauttaaltaan erinomaista Martti Suosalon ja Heikki Nousiaisen Sibeliuksesta pienimpiin sivuosiin.

Ei Timo Koivusalo Sibelius -elokuvaa turhaan tehnyt. Jo yleissivistykseen kuulua tietää jotain sen miehen historiasta ja elämäntyöstä, joka maailmalla vieläkin nähdään yhtenä suomalaisuuden symbolina.

Ja mikäli elokuva ei muuta pystyisikään antamaan, ainakin sen taustamusiikki on omaa luokkaansa.

RAILI SUOMINEN

Sibelius : ohjaaja Timo Koivusalo (Julia 1, Kinopalatsi 1)