Hulttion tie loistaa puvuillaan

Hulttion tien joukkokohtaukset tekevät vaikutuksen. Tom Rakewellin roolissa Steve Davislim.
Hulttion tien joukkokohtaukset tekevät vaikutuksen. Tom Rakewellin roolissa Steve Davislim.

OOPPERA

Kansallisooppera: Hulttion tie.

Sävellys Igor Stravinsky, ohjaus

Dmitri Bertman, lavastus

Hartmut Schörghofer, puvut

Erika Turunen, kapellimestari

Eivind Gullberg Jensen, valot

Thomas Hase, koreografia

Edvald Smirnov. Ensi-ilta 18.3.

ehdäänpä pieni ajatusleikki: valitaan Mozartin myöhäisoopperoiden keskeiset musiikilliset eleet, otetaan mukaan ripaus barokkioopperaa ja sekoitetaan. Kun nämä eleet sitten kootaan uudelleen sattumanvaraiseen järjestykseen, syntyy tyyli, jolla voisi kuvata Igor Stravinskyn kolminäytöksiselle Hulttion tie -oopperalle ominaista musiikillista idiomia ja jota laajempana ilmiönä kutsutaan uusklassismiksi.

Vuonna 1951 kantaesitetty Hulttion tie sai ensi-iltansa Kansallisoopperassa perjantaina.

Stravinsky palaa Hulttion tiessä oopperan rakenteisiin ennen Wagneria, mikä tarkoittaa, että teos järjestyy kokonaisuudeksi perinteiseen tapaan, resitatiivien, aarioiden sekä ensemble- ja kuorokohtausten muodostamaksi jatkumoksi. Tyylillisenä huipennuksena kuullaan cembaloa, joka kuljettaa eteenpäin secco-resitatiiveja.

Stravinskyn uusklassismissa numero-oopperana tunnettu rakenne on kuitenkin saanut uudenlaisen musiikillisen sisällön, joka wieniläis-klassismista tuttujen eleidensä lisäksi sisältää säveltäjälle ominaista rytmillistä iskevyyttä, kansanmusiikillisuutta ja sointiväriä.

Hulttion tie on moraliteetti, opetustarina, joka näyttää, miten käy, jos ahkeruus ja työn tekeminen eivät kiinnosta. Ajatus moraliteetista on vanha ja juontaa juurensa keskiaikaisiin kirkkonäytelmiin.Hulttion tie on myös Faust-toisinto: siinäkin päähenkilö myy sielunsa paholaiselle. Päähenkilö ja oopperan Faust-hahmo, Tom Rakewell, antaa Nick Shadowin, paholaisen, johdattaa itsensä alennustilaan Lontoon pimeällä puolella. Kiltti tyttöystävä Anne Trulove unohtuu ja tilalle tulee sirkusfriikki, turkkilainen Baba, jolla on tuuhea parta. Palveluksistaan palkaksi Nick vaatii Tomin sielun, ja Tom menettää järkensä.Kansallisoopperassa nähdään tyylikäs tuotanto, jonka visuaalisessa keskiössä ovat talon oman pukusuunnittelijan Erika Turusen puvut. Ne ovat epookkiviittauksineen kauniita, mutta lähempää katsottuna niistä paljastuu perverssi, sadomasokistinen ulottuvuus.

Puvut kokonaisuudessaan ovat kuin flaamilaisen koulukunnan vanitas-maalaus, jossa pinnalta tuoreelta näyttävät mutta sisältä pilaantuneet hedelmät toimivat kuoleman ja katoavaisuuden metaforina. Hieno yksityiskohta liittyy Mefisto-hahmon, Nick Shadowin mustiin saappaisiin. Niiden kärjet on muotoiltu pukinsorkiksi.

Bordellikohtaus vellovine ihmismerineen on outoudessaankin lumoava, ja kaiken kaikkiaan juuri joukkojen käsittelyssä ohjaaja Dmitri Bertman näyttää olevan parhaimmillaan.Hartmut Schörghoferin lavastus on kokonaisuutena elegantti. Oopperan alkukuvan oudot puutarhatontut saavat selityksensä herätessään eloon viimeisessä näytöksessä: ne ovat Tom Rakewellin järkkyneen mielen absurdi kuvajainen.

Voi ajatella, että koreografi Edvald Smirnovin näyttämökokonaisuuteen saumattomasti integroituun, sujuvaan liikekieleen syntyy tonttujen kohtauksessa repeämä, joka viittaa Stravinskyn modernistisen kauden baletteihin kuten Kevätuhriin ja sen arkaaisuuteen.

Laulaminen oli moitteetonta. Hanna Rantalan sopraano Anne Truloven roolissa soi kirkkaana ja notkeana. Tuomas Pursio Nick Shadowina teki suvereenia työtä, ja hänessä on lavakarismaa. Nautittavinta kuultavaa oli kuitenkin tenori Steve Davislimin suoritus Tomin roolissa. Tätä hienoäänistä, teknisesti taitavaa laulajaa haluaisin kuulla uudelleen Mozart-rooleissa.

Esityksen loppuun sisältyy yllätysmomentti, jota ei voi paljastaa. Sen voi kuitenkin sanoa, että ooppera päättyy niin kuin sen pitääkin, hilpeään musikaalityyppiseen loppunumeroon. Tuotanto on mallikkaasti tehty ja näkemisen arvoinen – jos sattuu pitämään Stravinskysta.

Liisamaija Hautsalo

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (1)

Vastaa
Marju
Hivenen tarkkuutta
Artikkeli ja arvio oikein mukavasti esitetty, mutta miten on tuo nimilista ...kapellimestari, puvut ...ihan sekaisin.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »