Omakuvitusta
NÄYTTELYT
Mari Hokkanen: Set & Setting
Valokuvakeskus Perissä
22.3. asti.
Valokuvataiteilija Mari Hokkasen (s. 1979) pigmenttivedoksissa sukelletaan syvälle surrealismiin. Kuvien outo ja pahaenteinen atmosfääri rakentaa kiehtovaa dualismia arkisen ja makaaberin välille. Sigmund Freudin mukaan Unheimlich ei ole kammottavaa siksi, että se on tuntematonta, vaan siksi, että se merkitsee vierautta jossakin tutussa.
Hokkanen ottaa etäisyyttä valokuvan perusluonteeseen kuuluvaan dokumentaarisuuteen kuviensa naivistisilla lavastuksilla. Ne muistuttavat klassisen dioraaman rakenneperiaatteista, jotka toimivat myös valokuvaaja Karoliina Paapan paperinukkenaamioita kantavien figuurien lähtökohtina.
Vahvojen perusvärien dominoimiin kulisseihin Hokkanen lisää moninaista kuvaa tematisoivaa rekvisiittaa kuten omenapuun oksia, kuolleita eläimiä, jätettä. Mallien kasvot peittyvät milloin uhkeiden kukkakimppujen, milloin mustan kankaan alle. Teokset ovat sovellettuja henkilö- tai omakuvia, joissa poseeraus ja naamioituminen, näyttäminen ja peittäminen vuorottelevat.
We Come in Peace, Take a Seat -lavasteen syvänpunaiselle seinälle kiinnitetty manifesti puolustaa yhtäläisiä oikeuksia ja vaatii tasa-arvoa kaikille samalla kun tilaan asettunut figuuri kieltäytyy näkemästä ja luopuu puheoikeudestaan ompelemalla huulensa yhteen.Ajankohtaiset kysymykset piirtyvät esiin valokuvien liioitellun brechtiläisissä lavasteissa. Ne johdattelevat katsojan monitasoiseen ja poliittisesti provokatiiviseen kuvamaailmaan. Mustanpuhuvassa Disposer-teoksessa porvarilliseen pahvi-idylliin asettunut figuuri tukehtuu kotitalousjätteeseen. Operation Gay Over -teoksen ultramariinisinisissä kulisseissa muoviset lännenmiehet taistelevat Pride-lipun puolesta. Kaapin ovi pysyy kuitenkin visusti kiinni.
Asta Kihlman