Näyttelyarvostelut

Bileet
kaikilla kankailla

Jaana Valtari: Nuori ilta.
Jaana Valtari: Nuori ilta.
Jaana Valtari:

Kuinka pian on nyt.

Auran Galleriassa 6.3. asti.

urkulaisen koloristin Jaana Valtarin (s. 1972) ekspressiivisillä kankailla juhlitaan. Värikylläiset maalaukset ikuistavat bileiden eri vaiheita – hilpeää odotuksen sävyttämää valmistautumista tai kalpeaa toipumista unohtamatta. Taiteilijan juhlakuvasto toimii embleeminä ajalle. Mennyt johtaa tulevaan, mutta nykyhetki on tärkein.

Pienoiskokoinen elämänsykli kiteytyy Valtarin juhlailtaa visualisoivissa snapshot-otoksissa. Bailuihin valmistautuminen alkaa jo peilin edessä. Nuori ilta -teoksen kirkkaat punaiset vaihtuvat baarimiljöön turkoosiin. Keltaisella ja punaisella aksentoiva Täyskäsi nostaa näköpisteen pelipöydän yläpuolelle. Pyyhkäisevin vedoin toteutetussa Ei nyt -teoksessa juhlija saa rinnalleen sen baarin ärsyttävimmän höpöttäjän. Valtarin käyttämä pigmenttisiirtotekniikka luo syvyyttä taustan baari-interiööriin.

Kun juhlat päättyvät vuorossa on niukan kolorismin aika. Dagen efter on harmaa ja utuinen. Darraan bilettäjä varautuu aurinkolasein ja juomapulloin.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Nuorten aikuisten elämäntapojen kuvaajana Valtari vertautuu turkulaiseen Sirpa Särkijärveen (s. 1974). Molemmilla taiteilijoilla on silmää myös arjen estetiikalle. Valtarin Amiraali-teoksen yksinäisen hahmon ja suuren vaaleasävyisen ikkunapinnan muodostama staattinen sommitelma tuo mieleen myös amerikkalaisen Edward Hopperin (1882–1967) modernin vieraantuneisuuden kuvat.

Rujon kauniissa maalauksessa mallin mietteliäät, sisäänpäin kääntyneet kasvot herättävät kiinnostusta.

Koloristin tärkein työkalu on kuitenkin väri. Isä ja poika -teoksen viileitä sinisen ja harmaan sävyjä lämmittää kirkas oranssi. Arjesta löytyy maalauksellisuutta joka vie ajatukset Erika Adamssonin (s. 1973) intiimeihin tuokiokuviin.

Asta Kihlman