Kulttuuri

Kaikki on taidetta, kaikki on politiikkaa

Ai Weiwei: Tree (Puu), 2010. Taustalla White House (Valkoinen talo), 2015.
Ai Weiwei: Tree (Puu), 2010. Taustalla White House (Valkoinen talo), 2015.

Ai Weiwei @ Helsinki. HAM Helsingissä 28.2.2016 asti.

HAM avaa uudistetut tilansa Tennispalatsissa näyttävästi maailman johtaviin nykytaiteilijoihin lukeutuvan kiinalaisen Ai Weiwein (s. 1957) näyttelyllä. Yhteiskuntaa kritisoivana ihmisoikeusaktivistina tunnetun taiteilijan tuotantoa on esillä 1980-luvulta nykypäivään. Vaikuttavien installaatioiden ja veistosten materiaaliksi valikoitui Ain ehdotuksesta puu.

Sichuanin maakuntaa ravistelleessa maanjäristyksessä surmansa sai 5 200 lasta, jotka jäivät puutteellisesti rakennettujen koulujen raunioihin. Kiinan kommunistinen puolue pyrki aktiivisesti estämään menehtyneiden nimien julkitulon.

Ai ryhtyi internetin välityksellä keräämään materiaalia tapahtuneesta. Vuonna 2009 Kiinan viranomaiset sulkivat Ain blogin, johon oli kertynyt filmidokumentin lisäksi tuhansia postauksia ja valokuvia sekä yli 5 000 uhrin nimet.

Vuonna 2011 taiteilija pidätettiin, hänen passinsa takavarikoitiin ja häntä säilytettiin lähes kolmen kuukauden ajan tuntemattomassa paikassa. Ain omistamaa yritystä FAKE Design (ääntyy kuten englannin fuck-sana) syytettiin veropetoksesta. Takautuvasti maksettavia veroja määrättiin 1,7 miljoonan euron edestä.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Taiteilijan kannattajat aloittivat verkossa ”rahan lainaus” -kampanjan. Osa lahjoitetuista summista oli vertauskuvallisia. Bloggari Jason Ng:n lahjoitus 89,64 juania viittasi Tiananmenin verisen mielenosoituksen päivämäärään. Jokaiselle rahanluovuttajalle laadittiin velkakirja ja 6 000 yksittäisestä dokumentista koostuva Velkakirjatapetti on esillä myös Helsingissä.

Heinäkuussa 2015 Ai sai yllättäen passinsa viranomaisilta takaisin ja taiteilija muutti Berliiniin. Neljän vuoden maastapoistumiskiellon aikana Ai oli alkanut käyttää sosiaalista mediaa yhä aktiivisemmin. Avustajiensa ja Skype-yhteyden kautta taiteilija ohjeisti Pekingistä käsin myös näyttelyripustusten tekoa. Helsingin avajaisissa mediaa on vastassa alituisesti somettava mutta leppoisasti jutusteleva taiteilija. Poikkeuksellisesti myös kävijöitä kannustetaan postaamaan näyttelystä.

ovat esteettisiä objekteja, joiden pintoihin tiivistyy painavia kysymyksiä ihmisoikeuksista ja sananvapaudesta. Taiteilija käyttää arvokkaita puulajeja, huanghualipuuta ja tielipuuta, sekä vaalii vuosituhansien takaista kiinalaista käsityöperinnettä. Hän ei itse rakenna teoksiaan, vaan hyödyntää taitavia perinnekäsityöläisiä teostensa valmistuksessa. Ain provokatiivinen tapa käyttää antiikkiesineitä ja huonekaluja teosmateriaalina on luettu viittauksena Kiinan kulttuurivallankumouksen aikaan, jolloin kulttuuriperintöä hävitettiin mutta arkiset käyttöesineet säästyivät. Rypäleet-teos on syntynyt yhteen liitetyistä Quing-dynastian aikaisista jakkaroista.

esillä kaksi ennennäkemätöntä teosta. Puretun etelä-kiinalaisen rakennuksen osista kootun Valkoisen talon puupinnat on maalattu aasialaisessa symboliikassa surua ilmaisevalla valkoisella värillä. Kuuden metrin korkeuteen kurottava aavetalo ottaa kantaa kaupungistuvan Kiinan vanhan rakennuskannan tuhoamiseen. Taidolla veistettyä vaatekaappia muistuttava Jätesäiliö viittaa vuonna 2012 tapahtuneeseen onnettomuuteen. Viisi poikaa menehtyi Guizhoun maakunnassa häkämyrkytykseen kivuttuaan roskasäiliöön lämmittelemään. Kiinassa arvioidaankin olevan 60 miljoonaa hylättyä lasta joiden vanhemmat ovat lähteneet työnhakuun toiselle paikkakunnalle.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

teokseksi kasvaa monumentaalisiin mittoihin kurottautuva Puu-veistos. Onko terästapeilla vahvistettu, liitoksissaan natiseva pystyyn kuollut jätti kommunistisen Kiinan vertauskuva? Kolme metriä korkea Kiinan kartta rakentuu palapelin tapaan sadoista tielinpuun paloista ja temppeleiden puuosista.

Ja löytyy huikean kauniista kokonaisuudesta myös kapinallisten Perspektiivitutkielmien suomalaisversiot. Keskisormea osoitetaan niin Eduskuntatalolle, Helsingin tuomiokirkolle kuin Viking Linen risteilyaluksellekin.

Ai Weiwei: Grapes (Rypäleet), 2014.
Ai Weiwei: Grapes (Rypäleet), 2014.
Ai Weiwei: Garbage Container (Jätesäiliö), 2014.
Ai Weiwei: Garbage Container (Jätesäiliö), 2014.