Näyttelyarvostelut

Kohtauksia ja kohtaamattomuuksia

Jacob Dahlgren: Third Uncle (2015).
Jacob Dahlgren: Third Uncle (2015).

Seitsemäs Turku Biennaali. Odottamaton vieras. Aboa Vetus & Ars Nova. 30.8. asti.

Vuoden 2015 Turku-biennaalin toimivuus riippuu kolmesta riskimuuttujasta – avoimen taiteilijahaun onnistumisesta, temaattisuudesta ja kuratointivastuun osittaisesta luovutuksesta taiteilijoille.

Temaattisuuden ongelmana tapaa olla joko liian tiukka aiherajaus tai useammin teemalaveus, joka mahduttaa sisälleen kaiken. Kuratointivastuun luovutus edustaa instituutiolta rohkeaa heittäytymistä tuntemattomaan – mutta takaa myös sen, ettei näyttelyn näkökulmasta tule yhtenäistä.

Odottamattoman vieraan teema toteutuu nyt seitsemättä kertaa järjestettävässä biennaalissa, vaikka dialogit taiteilijaparien kesken eivät useinkaan tuota kovin merkittäviä tuloksia. Biennaalin kansainvälisyys on kutsumenettelyn ansiota.

Krister Gråhn (s. 1979) ja Jarno Vesala (s. 1977) poikkeavat peruskaavasta siinä, että he hakivat näyttelyyn alun perinkin yhteisteoksella. Museon laittaminen remppaan näyttelyn ajaksi ei ole ideana mitenkään uusi vaan sillä on vilkas, 1950-luvun lopulle ulottuva historiansa. Rettigin palatsin yläkerran pitkässä käytävässä idea kuitenkin toimii.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Kutsuja ja kutsuttu esiintyvät usein eri huoneissa. Taidemaalari Marjatta Holman (s. 1976) kookas nurkkamaalaus tai maalausinstallaatio Avajainen on näyttelyn hienoimpia töitä. Sen kerman, cappuccinon ja kahvin väriset monokromaattiset, öljy- ja temperavärjätyt pinnat ovat oivassa dialogissa minimalistisen lattialaminaatin ja mdf-levyn kanssa. Kutsuttu kollega Stig Baumgarten (s. 1969) luo eloisaa back to basics -visuaalisuutta piirtäessään hiilellä piirtämisen prosesseja.

Valokuvaaja Aino Kannisto (s. 1973) on kutsunut mukaan kuviensa ohjaaja-lavastajan Satu Haaviston (s. 1975). Rakennetussa valokuvassa jokainen yksityiskohtakin on merkityksellinen, kirjoittaa näyttelyluettelossa valokuvatutkija Anna-Kaisa Rastenberger. Tämä näkyy esimerkiksi teoksessa Nainen sairaalasängyllä, jossa taustan verhokankaan sävykenttien raja osuu tarkasti kuvattavan silmien korkeudelle saaden aikaan vaikutelman mallin päälle laskeutuvasta ahdistuksen hunnusta.

Maija Närhisen (s. 1967) kutsuman tukholmalaisen Jacob Dahlgrenin (s. 1970) installaatio Third Uncle on näyttelyn helmiä. Tiukkaa minimalismia, väriä ja käyttöesineitä kombinoiva Dahlgren näyttää, että jopa sähköjohdossa piilee suuri ornamentaalinen potentiaali.

Aulis Harmaala (s. 1966) kutsui mukaan Alankomaissa asuvan, identtisesti pukeutuneena esiintyvän israelilaisparin, taiteilijanimiltään Gil & Moti (s. 1968 ja 1971). Parin yhteisötaiteessa on itua, kun dialogiin pyritään saamaan israelilaishomoseksuaalit ja homofobisen islamin edustajat. Fokusoidumpi dialogi antaisi hankkeelle lisää uskottavuutta.

Lahtelaistaustainen kuvanveistäjä Kalle Mustonen (s. 1979) ja Nürnbergin taideakatemian professori Ottmar Hörl (s. 1950) muodostavat toimivan parin. Mustonen täyttää kokonaisen huoneen valtavalla, puusta veistetyllä puutarhatontulla, joka ehdottaa samanlaista kehollista kommunikaatiota tilan, teoksen ja katsojan välille kuin kuvanveistäjä Radoslaw Grytan taide.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Puutarhatonttujakin tehtaillut Hörl on saanut mediahuomiota Rettigin palatsin ulkomuuriin kiinnitettyjen teosten varkauden takia. Kriitikko tulkitsi muurilla roikkuvat miehet – taiteilijan omakuvat spontaanisti väärin. Ajattelin ensin teoksen olevan allegoria instituution ulkopuolella olevasta taiteilijasta, joka epätoivoisesti ja kynsin hampain pyrkii sisälle museoon roikkuakseen ikuisesti sen seinällä. Mutta ”taiteellinen läpimurto” olikin vain ilkivaltaa.

Uusi tuttavuus Erno Enkenberg (s. 1975) kuuluu siihen kenties kasvavaan joukkoon nykytaiteilijoita, jotka pyrkivät välittämään luonnontieteellistä tietoa maalaustaiteen keinoin. Sahelantropus Tchadensis on yrmeä ilmestys, mutta mielelläni näkisin lisää näyttöjä tiedon kuvaksi kääntämisestä myös maalarinlahjoista.

Allekirjoittaneen suosikkeja biennaalipalkinnon saajaksi on kaksi: Marjatta Holma ja Jacob Dahlgren.

Ottmar Hörl: Olemassaolo (2015).
Ottmar Hörl: Olemassaolo (2015).
Erno Enkenberg: Sahelantropus Tchadensis (2015).
Erno Enkenberg: Sahelantropus Tchadensis (2015).
Stig Baumgartner: sarjasta Night Studio (2015).
Stig Baumgartner: sarjasta Night Studio (2015).
Taiteilijapari Gil & Moti tutustuu toisen taiteilijaduon, Jarno Vesalan ja Krister Gråhnin Työn alla -installaatioon. Se muuttaa museon rakennustyömaaksi.
Taiteilijapari Gil & Moti tutustuu toisen taiteilijaduon, Jarno Vesalan ja Krister Gråhnin Työn alla -installaatioon. Se muuttaa museon rakennustyömaaksi.
Kalle Mustonen: Death of a Gnome King (Tonttukuninkaan kuolema, 2015).
Kalle Mustonen: Death of a Gnome King (Tonttukuninkaan kuolema, 2015).
Maija Närhinen: Joki (2015).
Maija Närhinen: Joki (2015).
Marjatta Holma: Avajainen (2015).
Marjatta Holma: Avajainen (2015).
Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (1)

Vanhimmat ensin
Vastaa
katsoja
Näyttely varman päälle
Kiinnostavuudessaankin hieman aneeminen näyttely. Ehdottomasti samaa mieltä Saaren kanssa Holman työn suhteen. Hänen viime vuosien työnsä pian samaa sarjaa kuin eräät 1900-luvun jälkipuolen klassikkomme. Baumgartnerin työt pieni pettymys, verrattuna hänen viime aikaisiin maalauksiinsa. Työt hahmoja ja mielikuvia tietysti, joita kyllä tehty pitempään kuin 1970-1980-luvuilla syntyneiden visuaalinen muisti entää. Denes Farkasin käsitetaidetta Saari ei mainitse. Miksiköhän? Työ on fiksu kompakti pieni "pähkinä", hajautettu näyttelytilan eri kerroksiin.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.