Kulttuuri

Luovuuden ja leikin ylistys

Loranga (Anders Helenius, vas.), Masarin (Frida Lassus) ja Dartanjang (Riddo Ridberg) puhelun ääressä.
Loranga (Anders Helenius, vas.), Masarin (Frida Lassus) ja Dartanjang (Riddo Ridberg) puhelun ääressä.

Teaterboulage: Loranga, Masarin & Dartanjang. Käsikirjoitus Barbro Lindgrenin kirjan pohjalta Bobo Lundén ja Therese Söderberg, ohjaus, lavastus ja rekvisiitta Bobo Lundén, puvustus, lavastus ja rekvisiitta Maria Lundén, koreografia Frida Lassus, maskeeraus ja kampaukset Emilia Lindström, valot Tony Nurmi. Ensi-ilta Paraisten Lillholmenissa 24.6.

Kuka sitten leikkisi Masarinin kanssa, jos minä kävisin töissä, kysyy Loranga, joka on erikoistunut väistelemään ikäviä aikuisten vastuita. Loranga-isän ja Masarin-lapsen lisäksi perheeseen kuuluu myös luulosairas isoisä Dartanjang, joka tarvittaessa ruokkii tuhat tiikeriä tai tekee kirurgisen operaation.

Ruotsalaisen Barbro Lindgrenin (s. 1937) lastenkirja Loranga, Masarin och Dartamjang (1969) kuvaa humoristisesti boheemien nimihenkilöidensä omalaatuisia ja hippusen anarkistisia edesottamuksia. Bobo Lundénin ohjaama ja yhdessä Therese Söderbergin kanssa dramatisoima esitys on luovuuden, leikin ja lapsenmielisyyden ylistys.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Esityksessä tarinan absurdit tapahtumat, todellisuus ja metateatterillinen leikittely kehkeytyvät kiehtovaksi kaaokseksi. Katsojasta tuntuu, että näyttämöllä voi tapahtua mitä vain.

Romu-Ooppelissa ei ole moottoria, mutta silti se savuttaa ja käynnistyy. Tarinan hahmot eivät näe Barbro-nimistä naista, joka paistaa näyttämöllä pullaa ja tekee muistiinpanoja vihkoonsa. Kerran katsomossa soi puhelin, johon vieressä istuja saa vastata. Välillä hahmot pitävät paussin ja vetäytyvät sermin taakse.

Erilaisten todellisuudentasojen sekamelskassa harmaiden virkamiesten edustama ”normaali” näkemys maailmanmenosta – ainakin esityksen ajaksi – kyseenalaistuu. Katsojalla on kumminkin kaiken aikaa turvallinen olo, koska kaaos vaikuttaa tarkoin harkitulta ja esiintyjät kannattelevat sitä varmoin ottein.

Koko ensemble tekee tarkkaa ja energistä työtä. Stand-up-koomikkona tunnettu Anders Helenius on oiva valinta Lorangaksi. Heleniuksen ilmeikäs hulluttelu on uskottavaa ja vaivattoman oloista. Lapsenkasvoinen Frida Lassus puolestaan sopii mainiosti topakan Masarinin rooliin.

Riddo Ridbergin Dartanjang hauskuuttaa yleisöä erityisesti ilmestyessään näyttämölle milloin missäkin yllättävässä roolissa putkimiehenä, intiaanipäällikkönä tai vaikkapa päällyshousuttomana pääministerinä. Magnus Sundman löytää tärkeilevästä virkamieshahmostaan hienosti erilaisia sävyjä.

Myös Sam Sihvonen Gustav-varkaan roolissa tekee hupaisan hahmon. Erityisesti mieleen jää melodramaattinen papukaija-episodi. Mecki, Milla ja Putte Ruokolahden Kirahvi-bändi rytmittää soitollaan ja laulullaan hupaisasti tapahtumia.

Runsas ja värikäs lavastus levittäytyy laveasti paviljongista pihamaalle. Sohvat ja tyynyt hämärtävät rajaa näyttämön ja katsomon välillä. Perheen kotia kuvaavassa tilassa on kaikenlaista kotoista tarpeistoa, keinuja, vesisuihkuja ja köysirata. Retrohenkinen visuaalinen ilme vie ajatukset 1970-luvulle, mutta hupsut anakronismit, kuten selfien ottaminen lankapuhelimella horjuttavat humoristisesti ajankuvaa.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Jälleen kerran Teaterboulagessa on luotu omaperäinen esityskokonaisuus, joka on sekä viihdyttävä että taiteellisesti kiinnostava. Hulluttelevalla huumorilla kyllästetty kokonaisuus puhuttelee aidosti kaikenikäisiä.