Jukka Sihvonen vertailee Väinö Linnan
klassikkoa siitä tehtyihin elokuviin

Tuntematon sotilas – kirjanakin elokuva

Turun Sanomat

TUOMO KARHU

Jukka Sihvosen, 56, uusi teos Idiootti ja samurai osoittaa, että Tuntemattomasta sotilaasta on moneksi. Väinö Linnan klassikkoromaani taipuu mitä erilaisimpiin tulkintoihin ja mukaelmiin.

– Lähtökohtanani oli pohtia, kuinka Edvin Laineen ja Rauni Mollbergin elokuvasovitukset romaanista siirtävät kirjaa liikkuviksi kuviksi ja ääniksi. Tarkastelun kohteenani on idea, joka yhdistää romaania ja sen elokuvaversioita, Turun yliopiston elokuvatutkimuksen professorina työskentelevä Sihvonen kertoo.

Artikkelista liikkeelle

Aiheen valinta on yllättävä viime vuosina etupäässä koneita ja niillä tuotettavia sisältöjä selvitelleeltä tutkijalta.

– Yllätyshän tämä minullekin oli alun perin. Tutkielma sai alkunsa joitakin vuosia sitten Tukholmassa, kun kollegani Tytti Soila syystä tai toisesta pyysi minua kirjoittamaan artikkelin Edvin Laineen Tuntemattomasta sotilaasta keskeisiä pohjoismaisia elokuvia esittelevään englanninkieliseen antologiaan. Hetken ihmeteltyäni alkoi tuntua, että ehkäpä sellainen artikkeli voisi olla virkistävä sekä minulle että lukijoillekin.

– Aiheesta kirjoittamisen piti jäädä yhteen artikkeliin, mutta jotenkin asia jäi vaivaamaan.

Uusi näkökulma klassikkoon

Romaanien ja niistä tehtyjen elokuvien vertailua on sinällään harrastettu iät ajat, mutta Jukka Sihvosen teos pureutuu kirjan ja siitä tehdyn sovituksen yhteyksiin uudella tavalla.

– Oikeastaan Peter von Bagh on syypää siihen, että niin kävi. Jo varhaisessa vaiheessa tulin lukeneeksi hänen Filmihulluun 1970-luvun lopulla kirjoittamansa artikkelin Kaksi tuntematonta, joka myöhemmin ilmestyi myös kirjassa Taikayö. Artikkelin peruspointti oli, että Linnan Tuntematon on jo itsessään elokuva ja siinä mielessä ehkä kiinnostavampi elokuvana kuin elokuvat, jotka sen pohjalta on tehty. Ajatus, että elokuvallisuus olisi jo romaaniin sisään kirjoitettu piirre, alkoi kiinnostaa minua yhä enemmän.

Idiootissa ja samuraissa Sihvonen päätyykin esittämään, että Linnan romaani ja Laineen sekä Mollbergin elokuvat ovat kaikki elokuvia yhteisestä tuntematon sotilas -nimisestä teemasta.

Smeds vahvisti teesin

Jukka Sihvonen pohtii kirjassaan myös Linnan romaanin moderniutta.

– Elokuvaahan on sanottu taidemuodoista moderneimmaksi ja saman aikakauden modernia romaania sitä kautta elokuvalliseksi kirjallisuuden muodoksi. Paul Virilio taas väittää, että modernismi ei itsessään ole elokuvallista, 1900-luvun kulttuuri ylipäätään. Niin tai näin, mielestäni Linnan Tuntematon on modernimpi kuin yleensä on annettu ymmärtää.

Omalla tavallaan Kristian Smedsin Kansallisteatteriin ohjaama sovitus Tuntemattomasta todentaa Sihvosen teesejä.

– Smedshän toi jo lähtökohtaisesti elokuvallisuuden esitykseen, hyvinkin monella tavalla vielä. Joku voisi jopa väittää, että Smedsin sovituksessa elokuvallisuutta on liikaakin. Smedsin johdonmukainen elokuvallisuuden hyödyntäminen tekee joka tapauksessa esityksestä suhteessa teokseeni kiintoisan ja painavan.

Jukka Sihvosen Idiootin ja samurain julkaisutilaisuus tiistaina 22.9.
klo 18.15 Turun yliopistolla (Maaherran makasiinin Porthan-salissa, Henrikinkatu 10). Tilaisuudessa esitelmöivät Susanna Välimäki aiheesta Ihanaa leijonat ihanaa: audiovisuaalinen tykitys Kristian Smedsin Tuntematon sotilas -näytelmässä sekä Jukka Sihvonen aiheesta Tuntematon sotilas ja elokuvan kieli.

Idiootin ja samurain arvostelu seuraavalla sivulla.

Reino Tolvanen Antero Rokkana Edvin Laineen Tuntemattomassa sotilaassa.
Reino Tolvanen Antero Rokkana Edvin Laineen Tuntemattomassa sotilaassa.