Tyrvään Pyhän Olavin kirkko maalaa kristinuskon 2000-luvulle

Kristinuskon nykyaikaista tulkintaa Osmo Rauhalan (vas.) ja Kuutti Lavosen kirkkomaalauksissa Tyrvään Pyhän Olavin kirkossa.
Kristinuskon nykyaikaista tulkintaa Osmo Rauhalan (vas.) ja Kuutti Lavosen kirkkomaalauksissa Tyrvään Pyhän Olavin kirkossa.

Kristinuskon tulkinta on tuotu nykyaikaan Osmo Rauhalan ja Kuutti Lavosen kirkkomaalauksissa Tyrvään Pyhän Olavin kirkossa. Torstaina lehdistölle esitelty ja lauantaina kaikelle kansalle avattava kirkko tuo kristinuskon sanoman esille nykytaiteen ja -tieteen näkökulmasta.

Selkeimmin uusi tulkinta tulee esillä Rauhalan maalaamassa alttarialueen luomiskertomuksessa, jossa esimerkiksi kolmatta päivää kuvaavassa teoksessa katse kiinnittyy dna-ketjuun.

– Itsekin hämmästyin, miten lähellä evoluutioteoria ja luomiskertomus ovat toisiaan, Rauhala tunnustaa.

Kuutti Lavonen puolestaan on rikkonut kirkon patriarkaalista perinnettä nostamalla esille Raamatun naisia.

Rauhalan ja Lavosen työ oli viimeinen siveltimenveto tuhopoltossa 1997 tuhoutuneen kirkon uudelleenrakennustyössä. 101 teoksen muodostama kokonisuus on Suomen kirkkotaidekentässä harvinaislaatuinen. Edellinen kokonaisvaltainen kirkkomaalaus paljastettiin 101 vuotta sitten Tampereen tuomiokirkossa.

Nyttemmin Sastamalaksi muuttunut Vammalan seurakunta antoi nelisen vuotta sitten Lavoselle ja Rauhalalle ohjeet noudattaa maalauksissaan tuhoutuneiden teosten aihepiiriä, mutta toteuttamistavassa taiteilijat saivat lähes vapaat kädet. Molempien omintakeinen taideilmaisu näkyykin selvästi kirkossa. Lavosen figuurit ovat pääasiassa hänelle ominaisia puolivartalo- ja kasvomaalauksia, Rauhalan paratiisista löytyy muun muassa hänen tunnusmerkikseen maalautunut peura.

Pyhän Olavin kirkosta odotetaan kehkeytyvän kansainvälistäin kiinnostusta herättävä kirkkotaiteen tutustumiskohde.