Aboa Vetus Ars Novan ikkunanäyttely ja Turun museokeskuksen Eikka-robotti kilpailevat Vuoden museoviestintäteko -palkinnosta
Aboa Vetus Ars Novan minuuttiopastukset ja ikkunanäyttely sekä Turun museokeskuksen Museoduunari Eikka ovat ehdolla Vuoden museoviestintäteko 2021 -palkinnon saajiksi. Palkinto jaetaan joka toinen vuosi onnistuneelle, positiivisesti erottuvalle viestintäteolle.
Muut finalistit ovat Arkkitehtuurimuseon Arkkitehtuuria irti maasta! – 1920-luvun Helsinki -opastussarja, HAMin ja Helsingin kaupunginmuseon Mieliala – Helsinki 1939‒1945 -näyttelyn markkinointi, Museokeskus Vapriikin korona-ajan someviestintä sekä Museoviraston korkearesoluutiokuvien avaaminen vapaaseen käyttöön.
Suomen museoliitto ja Kansainvälisen museoneuvosto ICOM:n Suomen komitea palkitsevat Vuoden viestintäteon nyt neljättä kertaa. Voittaja julkistetaan Valtakunnallisilla museopäivillä Turussa toukokuussa.
Aboa Vetus Ars Novan ikkunanäyttely tavoittaa yleisöä museon ollessa suljettu. Henkilökunnan tuottamat minuuttiopastus-videot kertovat museoalueen historiasta, arkeologiasta ja taiteesta.
Turun museokeskuksen Eikka on robotti, joka kiertää museokeskuksen eri kohteissa ja kertoo yleisölle museotyöstä. Eikalla on myös oma Instagram-tili, johon päivitetään seikkailuja museotyön parissa.
Suuri osa kilpailuun osallistuneista viestintäteoista oli digitaalisia, kertoo Suomen museoliitto tiedotteessaan. Siihen vaikutti osaltaan koronatilanne, joka on lisännyt museoiden verkkonäkyvyyttä.