Pelisuunnittelija uskoo lautapelienkin voivan digitalisoitua

Ei ole monia ammatteja, joissa voi joka päivä kokea tekevänsä vain hyvää, pohtii yhdysvaltainen Kevin Wilson.

– Minusta tämä on yksi sellainen, hiljaisella äänellä puhuva mies toteaa.

Wilson suunnittelee taktisia fantasialautapelejä. Hänen mielikuvituksensa ja matikkapäänsä yhteistuotoksia ovat muun muassa menestyspelit Arkham Horror ja A Game of Thrones.

Luomalla laudan, jonka äärellä pelaajat voivat paeta lonkeromönkeröitä tai puukottaa valtaistuinpelissä vastustajaa selkään, Wilson tahtoo ensisijassa saattaa ihmisiä yhteen. – Parasta on nähdä, miten ihmiset innostuvat pelistäni ja viihtyvät yhdessä vaikka perheenä, Wilson toteaa. Ja liikuttuu silminnähden.

15 vuotta pelejä luonut Wilson vierailee viikonlopun Espoossa roolipelitapahtuma Ropeconin kunniavieraana.

Hyvään peliin tarvitaan Wilsonin mielestä kaksi ainesosaa: vahvaa vuorovaikutusta ja tömäkkää draamaa – ja niiden luomiseksi oikeassa suhteessa matematiikkaa ja psykologiaa.

Tietojenkäsittelytiedettä opiskelleelle Wilsonille ei auennut uraa IT-alalta, mutta opinnoista oli muuta hyötyä. Hän ohjelmoi seikkailujaan kuin tietokonetta.

– Tietokonehan on aika tyhmä, se tekee vain, mitä käsketään. Hyvä peli on samanlainen, Wilson hymähtää.

Kun mekaniikka on kunnossa, pelaajat saa johdateltua tahdottuun tunnelmaan: voitonriemuun tai epätoivoon, pelaamaan yhdessä tai toisiaan vastaan.

Wilson itse viehättyy pelaajana tarinoista; myyttien maailmoista, joissa sankarit ovat elämää suurempia ja hyvä ja paha helppo erottaa toisistaan.

– Pelit ovat eskapismia, pääsee tekemään upeita, mahdottomia asioita. Moni pelaa ensisijassa seuran vuoksi, itse tahdon myös kadottaa itseni tunniksi tai pariksi.

Paitsi pakenemaan tästä todellisuudesta, lautapelit voivat Wilsonin mukaan auttaa selviämään siinä. Pelaajakunta on laaja, mutta sulkee sisäänsä myös stereotypioiden ujon ja vetäytyvän ihmistyypin. Erityisesti heille harrastus voi antaa paljon enemmän kuin viihdettä.

– Pelaaminen on jäsennetty tapa tutustua ihmisiin. Pelitilanteisiin liittyy selvät säännöt ja se tuo turvaa monille, jotka eivät vain ole luonnostaan sosiaalisia. Pelaaminen voi todella auttaa heitä solmimaan ihmissuhteita.

TS-STT

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.