Tietokirjat

Tutkimus tanssikiellosta toi tietokirjallisuuden Finlandia-palkinnon

Nykyinen poikkeustilanne teki Marko Tikan ja Seija-Leena Nevalan tanssikieltoa käsittelevästä historiantutkimuksesta uudella tavalla ajankohtaisen ja ymmärrettävän.
Nykyinen poikkeustilanne teki Marko Tikan ja Seija-Leena Nevalan tanssikieltoa käsittelevästä historiantutkimuksesta uudella tavalla ajankohtaisen ja ymmärrettävän.

Historiantutkijat Marko Tikka ja Seija-Leena Nevala saivat tietokirjallisuuden Finlandia-palkinnon teoksesta, joka liittyy ajallisesti toiseen maailmansotaan, mutta lähestyy sitä viihteen ja tanssin näkökulmasta. Kielletyt leikit - Tanssin kieltämisen historia Suomessa 1888–1948 (Atena) käsittelee sotavuosien tanssikieltoa sekä sen taustoja ja seurauksia.

Tekijät pohtivat, miksi Suomessa oli eurooppalaisittainkin poikkeuksellisen jyrkkä tanssikielto vuosina 1939–1944.

– Kysehän ei ollut pelkästään tanssikiellosta. Tämäntyyppinen tutkimusaihe paljastaa mentaliteetteja ja ajatusmalleja, jotka ovat yhteiskunnassa piilossa ja jotka sitten tulevat esiin poikkeusoloissa, Tikka sanoo.

Paritanssissa nähtiin arveluttava seksuaalinen ulottuvuus, oltiinhan siinä kosketuksessa toista sukupuolta olevan, usein tuntemattoman ihmisen kanssa. Sotavuosina valtaapitävät halusivat kontrolloida tanssitilaisuuksia ja sitä kautta nuorison seksuaalisuutta.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

– Naisten harteille oli asetettu vastuu kotirintaman moraalista. Kun he sitten osallistuivatkin salatanssien järjestämiseen, se nähtiin erityisen raskauttavana, ja heihin suhtauduttiin kuin huonomaineisiin naisiin, Nevala sanoo.

Tanssikiellolle ei ollut järkisyitä

Suomessa tuomittiin talvi- ja jatkosodan aikana sakkoihin ainakin 15 000 henkilöä tanssikiellon rikkomisesta. Useimmat heistä olivat 15–18-vuotiaita nuoria naisia. Valtava määrä poliisivoimia uhrattiin luvattomien tanssitilaisuuksien hajottamiseen, ja syntyneissä kahakoissa kaksi tanssijaa jopa menetti henkensä.

Nevala ja Tikka pohtivat, miten sotaa käyvässä maassa oli varaa aiheuttaa tällaisia konflikteja ja hämmennystä. Kieltoja ei perusteltu väestönsuojeluun liittyvillä järkisyillä, vaan vedottiin uskonnollis-moraalisiin seikkoihin.

Asiaa selvitellessään Nevala ja Tikka tulevat käsitelleeksi suomalaista kosketuskulttuuria ja tunneilmapiiriä, naisten asemaa, suhtautumista viihteeseen ja esimerkiksi angloamerikkalaiseen musiikkiin ja tansseihin.

Poikkeusoloissa turnauskestävyys on koetuksella

Nevala ja Tikka ovat työtovereita tutkijoina Tampereen yliopistossa 2000-luvun alkupuolelta lähtien.

Palkittu projekti oli heillä mielessä pitkään. Tanssikieltoasia tuli Nevalalle esiin monista lähteistä hänen aiemmissa sota-ajan tutkimuksissaan, ja Tikka on puolestaan perehtynyt sota-aiheiden lisäksi muun muassa viihteen historiaan.

Nykyisissä poikkeusoloissa he näkevät joitakin yhtymäkohtia tutkimuksensa aikaan, vaikka tartuntataudista johtuvat kiellot ja rajoitukset ovatkin ymmärrettävämpiä kuin tanssikielto aikanaan. Niin nyt kuin silloinkin kieltoja oli aluksi helppo noudattaa, mutta kun tilanne jatkui, tuli väsymystä ja vastustusta.

– Sekin on yhteistä, että nuoret ihmiset haluavat poikkeusoloista huolimatta elää elämäänsä, Nevala sanoo.


Ketkä

Kaksi historiantutkijaa

Marko Tikka on filosofian tohtori, historiantutkija ja yliopistonlehtori Tampereen yliopistossa.

Syntynyt Joutsenossa vuonna 1970.

Tutkinut muun muassa vuoden 1918 sisällissodan väkivaltaa. Väitöskirja Kenttäoikeudet (2004). Julkaissut lisäksi mm. elämäkerran harmonikansoittaja Viljo Vesterisestä sekä tutkimuksen tanssiorkesteri Dallapésta.

Seija-Leena Nevala on filosofian tohtori ja historiantutkija, opettaa lisäksi Voionmaan opistossa Tampereella.

Syntynyt Jurvassa vuonna 1966.

Tutkinut muun muassa sukupuolihistoriaa ja perhehistoriaa. Väitöskirja (2012) käsitteli Lotta Svärd -järjestöä.

Kielletyt tanssit

Kielletyt leikit – Tanssin kieltämisen historia Suomessa 1888–1948 (Atena kustannus) sai tietokirjallisuuden Finlandia-palkinnon. Palkinnon arvo on 30 000 euroa.

Voittajan valitsi Helsingin apulaispormestari Nasima Razmyar.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Lue myös:

Radio Popov kertoo yksinäisten lasten omasta radiokanavasta – kirjailija Anja Portinin mukaan jokainen lapsi tarvitsisi elämäänsä mahdollisuuden tulla kuulluksi

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (5)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Aimäävai?
Onnittelut voittajille!
Ajankohtainen aihe, hyvin passattu ja ilmeisesti myös hyvin kirjoitettu (en tätä kirjoitettaessa ole vielä teosta lukenut, myöhemmin varmaan kyllä).

Meikä meinaa vetäistä seuraavan alan palkinnon kaappiin kirjoittamalla teemasta "Pubien aukiolosäännöstely v 2020". Autofiktiota yhdistettynä tilastoihin. Ettäs tuomaristo voi valmistautua jo.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
S.F.
Kieltoja myöhemminkin
Tanssin kieltämisen historia ei kuitenkaan pääty vuoteen 1948. Ehkä pisimpään säilyi kielto järjestää tanssitilaisuuksia pääsiäisenä ja jouluna. Kielto koski myös elokuvaesityksiä ainakin pääsiäisenä. Ja tuolloin elettiin jo -80-lukua. Eli Suomessa on ollut yleisempikin huvikielto. Ja jos jotain ei kielletä, niin silloin sitä ainakin verotetaan. Suomessa olikin pitkään erillinen huvivero, niin uskomattomalta kun se kuulostaakin.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Julle
Tanssikielto oli ongelmista pienin.
Onkohan kirjoittajat osanneet sukeltaa sota-ajan pelon ja kauhun maailmaan niin syvälle kuin ne jotka elivät todeksi sen ajan. Suomella oli silloin suuri hätä kun kansakunnan olemassaolo oli uhattuna. Tanssikielto oli silloin ongelmista pienimpiä. Presidentti Kallio kehoitti kansaa painumaan polvilleen koska vaarana oli, että sodan jälkeen olisi tanssittu vain ripaskaa. Ja soittajat olisivat olleet meille outoja. Suomalaiset säilyttivät itsenäisyyden, se oli ihme🤔 Miten tämä ihme aikuisen oikeasti oli mahdollista, kas siinä uuden Finlandia palkinnon arvoisen kirjan alkujuuri.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Aimäävai?
Onhan
tämä toki kansallinen suur-kysymys.

Omassakin suvussanikin on kertomus siitä, kun oliko se nyt iso-eno vai äidinpuoleinen vaari, en muista, kumpi, mutta nääs oli omassa kodissa vetäissyt tangoa muutaman varvin (argentiinalaista Carlos Gardellia oli levylautasella ollut) siinä keittiön lattialla - ja annas olla, naapuri kuullut että nyt siellä tanssitaan, ja kaappiin oli joutunut tämä sukulaismies sitten.

En sano että tarina olisi tosi mutta näin suvun piirissä puhutaan kumminkin.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää