Kulttuuri

Koskettavia säröjä
naapuruston idyllissä

Hem, jävlä hem
Hem, jävlä hem

Maria Blom: Hem, Jävla Hem, Teaterboulage, ohjaus Lidia Bäck, puvustus Maria Lundén, musiikki Sam Sihvonen, lavastus Lidia Bäck, Stefan Drugg, Riddo Ridberg, maskeeraus ja kampaukset Sara Fagerlund, koreografia ja rekvisiitta Sanni Impilä, valot Tony Nurmi, tuottajat Linus Lassus ja Riddo Ridberg, esitys Paraisten Lillholmenissa 28.6.

Tukholmaan muuttanut Carina palaa lapsuuden kotiinsa juhlimaan isänsä syntymäpäivää. Carinan ottavat vastaan vanhemmat sisaret Eivor ja Gunilla. Kaikilla menee näennäisesti hyvin ja juhlia järjestetään sulassa sovussa. Haiskahtaa kepeältä kesähuumorilta. Tarkkasilmäinen löytää kuitenkin säröjä naapuruston idyllistä.

Sisarusten äiti kallistaa salaa taskumattiaan. Ingvar-sedän avioliitto rakoilee. Naapurin Jan-Olov haikailee nuoruudenrakkautensa perään, ja Gunilla kaipaa takaisin Balille. Jokainen juhlavieras tuntuu kantavan mukanaan tukahdutettuja tunteita, ja lopulta sisarustenkin suhteet kärjistyvät äärimmilleen.

Paraislaisen Teaterboulagenin kesänäytelmä Hem, Jävla Hem on tragikoominen tarina haaveista, kulisseista ja odotuksista. Se perustuu ruotsalaisen Maria Blomin näytelmään Masjävlar (suom. Takaisin maalle). Blom palkittiin näytelmän elokuvaversiosta Ruotsin elokuvainstituutin parhaan käsikirjoituksen Guldbagge-palkinnolla.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Paraisilla näytelmän ohjaa Lidia Bäck. Tapahtumat on sijoitettu suomenruotsalaiseen naapurustoon ja muutenkin näytelmää on muokattu. Tekstissä on kuitenkin onnistuttu säilyttämään kiinnostava ristiriita siskosten välillä. Ingeborg Spiik, Fia Isaksson ja Anna Franck tekevät intensiiviset roolisuoritukset kolmena sisarena.

Kepeästä tunnelmasta
tragikomediaan

Näytelmän ensimmäinen puoliaika keskittyy esittelemään roolihahmoja ja heidän välisiä suhteitaan. Juhlajärjestelyissä kohelletaan edestakaisin ja heitetään huulta. Tunnelma on petollisen kepeä. Väliajan jälkeen juhlat ovat käynnistyneet, ja humaltunut juhlaväki alkaa availla kielenkantojaan.

Alkoholin voimalla todelliset tunteet nousevat pintaan ja ihmiset suistuvat raiteiltaan. Näytelmä saa koskettavia, synkkiä ja jopa julmia piirteitä. Roolihahmojen ahdinko tuodaan esiin vahvalla fysiikalla, ja loppupuolen yllätyskäänne saa haukkomaan henkeä.

Vaikka monet rooleista on rakennettu turhan alleviivaten, on Bäck tehnyt hyvää työtä henkilöohjauksessa. Näytelmän edetessä roolihahmoissa tapahtuvat muutokset ovat tarkkaan piirrettyjä. Myös Maria Lundénin puvustus ja Sara Fagerlundin maskeeraus paljastavat henkilöiden sisintä.

Muiltakin osin näytelmän toteutuksesta löytyy kiinnostavia ratkaisuja. Reppureissaava kalifornialainen River Moon (Linus Lassus) puhuu lennokasta bamalamalam-siansaksaa ja saa yleisön ulvomaan naurusta. Moottorisahan jylinää ja kaatuvia puita taas säikähtää ihan oikeasti, ja kuolemakin on toteutettu lavalla viehättävän teatterillisesti.

Hem, Jävla Hem on kokonaisuutena uskottava näytelmä. Livemusiikilla ja nukkekotimaisella lavastuksella silattu tarina antaa katsojalle mahdollisuuden olla se kuuluisa kärpänen katossa. Lisäarvoa esitykselle tuo Lillholmenin viehättävä tanssipaviljonki, jonka puitteissa on helppo eläytyä tarinaan.