Kirja-arvostelut

Lehtimies murhamysteeriä selvittämässä


• Vilmos Kondor: Budapestin varjot. Suom. Tähti Pullinen. Tammi. 296 s.

Rikosreportteri Zsigmond Gordon alkaa selvittää ilotytön murhaa vuoden 1936 Budapestissa. Tapaus vaikuttaa hämärältä senkin vuoksi, että poliisi pesee kätensä teosta siitä huolimatta, että heillä tuntuu olevan asiasta enemmänkin tietoa.

Tutkimukset johdattavat Gordonin paitsi Budapestin alamaailmaan, myös vallan kabinetteihin. Molemmissa käytetään häikäilemättömiä otteita oman edun takaamiseksi ihmishengistä piittaamatta. Naamioiden riisuminen näyttää lopulta maailman rujona paikkana, jossa kaikki on mahdollista, kun pelissä on kaikkein korkeimmat voimat.

Vilmos Kondorin alun perin vuonna 2008 valmistunut teos vie lukijan Budapestiin, jossa nykymatkailijalle tutut paikat saavat uusia merkityksiä. Tummasävyinen dekkari näyttää kaupungin vallankäytön kulissina, jossa elettyihin hetkiin lomittuu lukemattomia tarinoita.

Toiminnan ja juonenkuljetuksen ohessa Kondor viipyy mielellään pittoreskeissa näkymissä ja vaihtuvissa tunnelmissa niin kodeissa kuin kuppiloissa. Menneen maailman ilmapiiri välittyy vahvana pienistä detaljeista, joita henkilöiden mielenmaisema ja kieli rikastuttavat. Taustalta välittyy myös otettaan Euroopasta 1930-luvun puolivälissä vahvistavan natsivallan vaikutus sekä arjen ilmapiiriin että dekkarin henkilöiden käymien keskustelujen tulevaisuusnäkymiin.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Epookkidekkari on lyömässä läpi meilläkin. Unkarilaisen Vilmos Kondorin lisäksi skotti Philip Kerr on keskittynyt Berliini noir -sarjassaan 1930-luvun puolivälin Eurooppaan tapahtumamiljöönä. Natsien kaikkialle ulottama läsnäolo on molemmille kirjoittajille oleellinen osa fiktiota.

Lisäksi Kondor viittaa omassa tarinassaan reportteri-etsivä Gordonin naisystävän Krisztinan työmatkallaan olympiakesänä Berliinissä tapaamaan Güntheriin, joka muistuttaa entisenä poliisina ja nykyisenä yksityisetsivänä erehdyttävästi Kerrin päähenkilöä Bernhard Guntheria. Kondor lienee tutustunut Kerrin jo vuonna 1989 julkaistuun (ja niin ikään nyt suomennettuun) romaaniin Liekit Berliinissä, sillä kohtaus on liian yksityiskohtainen ollakseen sattuma.

Viisiosaisen Budapest noir -teossarjan käynnistävä dekkari on kaikkineen kiinnostava avaus. Yksityiskohtia tulvien kuvattu kaupunki on tasavertainen päähenkilö Gordonin, hänen lähipiirinsä ja muiden hahmojen rinnalla. Kondor upottaa tarinaansa myös historiallisia henkilöitä, jotka toisaalta syventävät kerronnan uskottavuutta, mutta samalla vievät tarinaa 1930-luvun Unkarin politiikkaan ydintarinasta etäännyttävällä tavalla.

Päätoimija jää tässä kaikessa värittömäksi tyypiksi. Zsigmond Gordonin nuhteettomasta hahmosta ja Vilmos Kondorin hieman sievistelevästä kerronnasta tulee mieleen Tintti, niin ikään rikoksia ja muita mysteerejä ratkova lehtimies. Kuten belgialainen kollega, myös Az Estin kynämies on mahdoton kuvitella tekemään mitään roisimpaa kuin antamaan hyvänyönsuukon ystävättärensä poskelle ennen valojen sammuttamista.