Kulttuuri

Parisuhde suistuu kaistalta

Kuolema korjaa satoa iäkkään  pariskunnan  (Ishmael Falke  ja Sandrina  Lindgren) luona.
Kuolema korjaa satoa iäkkään pariskunnan (Ishmael Falke ja Sandrina Lindgren) luona.

• traFika, Sixfingers Teatteri ja Tehdasteatteri, ideointi ja näyttämöllinen toteutus Ishmael Falke ja Sandrina Lindgren, musiikki Niklas Nybom, valosuunnittelu Jarkko Forsman, ensi-ilta 9.11. Tehdasteatterissa.

Nuori nainen ja nuori mies kohtaavat. Rakastuvat. Perustavat perheen. Koittaa arki, ja mies uppoutuu työhönsä. Pikkuhiljaa nainen ja mies vieraantuvat. Lopulta heillä ei ole mitään sanottavaa tosilleen.

Perinteinen avioliittokuvaus saa Sixfingers Teatterin ja Tehdasteatterin yhteistyönä syntyneessä traFikassa absurdin vinksahtaneen käänteen, kun iäkkään pariskunnan suhteessa aletaan harjoittaa makaaberia väkivaltaa.

Nukketaiteilija Ishmael Falken ja tanssija-koreografi Sandrina Lindgrenin suunnittelemassa ja toteuttamassa sanattomassa esityksessä pariskunnan tarina kerrotaan kekseliäästi esineteatterin ja liikeilmaisun keinoin.

Liikennemerkeillä keskustelua

Tapahtumat keskittyvät keittiönpöydän ääreen, jonka arkista esineistöä, kuten lusikoita, kahvikuppeja ja tuikkukippoa käytetään erilaisissa rooleissa. Esimerkiksi lusikat esittävät nuorta perhettä, kahvikupit suurta työpaikkaa ja tuikkukippo nuotiota.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Esineistä keskeisimmässä osassa ovat kuitenkin pelikortin kokoiset liikennemerkit, joita pariskunta käyttää keskinäisen kommunikointinsa välineenä. Esityksessä merkeistä muodostuu humoristinen ilmaisukeino, joka palkitsee katsojan jatkuvilla oivalluksilla.

Liikennemerkit tavallaan korvaavat puhetta niiden kantamien symbolisten merkitysten avulla. Esimerkiksi umpikujan merkki kertoo suorapuheisesti suhteen tilasta tai teollisuusalueen merkki työpaikasta.

Toisaalta merkkejä käytetään hupaisasti myös niiden synnyttämien visuaalisten mielleyhtymien vuoksi. Esimerkiksi ylösalaisin käännetty teollisuusalueen merkki muistuttaa veistä tai sahaa (jolla voi leikata sydämen rinnasta).

Gestistä tarkkuutta

Pienehköjen henkiin heräävien esineiden ja esiintyjien suurieleisen liikekielen välille syntyy kokonaisuudessa mielenkiintoinen kontrasti. Väkivaltakohtausten vauhdikkaat ja hurjat tanssikoreografiat tuovat oivallisesti esiin pariskunnan vuosien aikana keräämää kaunaa ja katkeruutta.

Falken ja Lindgrenin työskentelyssä on vahvaa läsnäoloa ja gestistä tarkkuutta, jossa erottuvat napakasti tragikoomisen tyylin vaatimat humoristiset ja surulliset nyanssit. Niklas Nybomin säveltämä maalaileva musiikki tukee tapahtumien tunnelmia osuvasti, mykkäelokuvamaiseen tyyliin.

Oivaltavasti ja taitavasti toteutettussa traFikassa syntyy omalakinen – yhtä aikaa ruma ja hupsu – maailmansa, joka tempasi ensi-iltayleisön mukaansa.