Kulttuuri

Valokuvanäyttely: Katve (Sacred sites) – Immersiivisesti luonnosta

Kaisa Orbinski
Lilli Haapala tuo metsän katveessa sijaitsevat pyhän paikat katsojan koettavaksi.
Lilli Haapala tuo metsän katveessa sijaitsevat pyhän paikat katsojan koettavaksi.

Lilli Haapala: Katve (Sacred sites).

Valokuvakeskus Perissä 30.12. asti.

Taiteilijoiden tapa käsitellä luontosuhdetta(an) on muuttunut ja yhä useammin suhteeseen vaikuttaa teknologia. Tekniikka ruumiillistuu osaksi toimijoiden maailmansuhdetta ja kokemusta, kuten Lilli Haapalan (s. 1984) näyttelyssä Katve (Sacred sites). Immersiivistä 3D-valokuvatekniikkaa hyväksi käyttäen taiteilija tuo metsän katveessa sijaitsevat pyhän paikat katsojan koettavaksi. Samalla kokonaisuus esittää kysymyksiä ihmisen, luonnon ja teknologian rajankäynneistä.

Taiteilijan fenomenologiasta ammentavassa katsontatavassa näkeminen, havaitseminen ja ymmärtäminen nousevat keskiöön. Kuvien kolmiulotteisuus saa todellisuuden ilmenemään miltei sakraalina. Teknologia tarjoaa keinon kyseenalaistaa tietoisuuden roolia havaintokokemuksessa – metsä tuntuu elävän ja hengittävän. Saksalaiselle fenomenologille Martin Heideggerille tekniikka olikin moderni metafysiikan muoto, joka merkitsi ainoaa todellisuuden ymmärtämisen tapaa. Tekniikka oli Heideggerille eräänlainen asetin tai puite (Gestell), jonka matriisissa maailma paljastui.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Fenomenologian piirissä tekniikka näyttäytyi dynaamisena ja toiminnallisena osana inhimillistä elämismaailmaa, jossa se ruumiillistui osaksi toimijan maailmansuhdetta ja kokemusta. Kiinnostavasti fenomenologian ajatukset limittyvät myös nk. diginatiivien sukupolveen, joille tekniikan olemassaolo asemoi tapaa olla ja ymmärtää ympäröivä todellisuus. Digiaikakauden taiteelle tyypillistä onkin, että se kytkee eri aihepiirejä yhteen sekä uuden visuaalisen ajattelun että kuvamerkkejä pursuavan kielen kautta, kuten Nykytaiteen museo Kiasman johtaja Leevi Haapala on todennut ARS17-näyttelyn yhteydessä.

Digitalisoitumisen myötä syntyneet mediataiteen uudet suuntaukset esittävätkin kiinnostavia kysymyksiä teoksen ontologiasta, taiteen ymmärtämisen tavoista ja rajoista – sekä näiden katvealueista.

Asta Kihlman

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (1)

Vastaa
Henrietta
Taasko joku kotishamaani?
Mistä Lilli Haapala tietää mitkä metsän katveessa sijaitsevat paikat ovat pyhiä?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.