Näyttelyarvostelut

Leikkikalut vakavina

JANE ILTANEN
Matti Helenius käyttää teoksissaan paljon nukkeja.
Matti Helenius käyttää teoksissaan paljon nukkeja.

NÄYTTELYT

Matti Helenius: Raha, valta ja raaka voima.

Galleria Joellassa 20.3. asti.

Matti Heleniuksen (s. 1951) esinekoosteissa 80-luvun tyttöjen hittilelu Meikkipää, Barbie sekä Barbie-nuken salskea poikaystävä Ken saavat uuden elämän. Taiteilijalle teoksen rakentaminen on älyllistä leikkiä, jossa kepeä lelumateriaali taipuu vakaviksi kommenteiksi maailman tilasta.

Assemblaasi on kollaasin kolmiulotteinen vastine, joka usein rakentuu löydetyistä tai käytöstä poistetuista esineistä. Suomessa esinekoosteita on toteuttanut etenkin Harro Koskinen ja meillä menetelmä linkittyykin vahvasti poptaiteeseen, vaikka sen kansainväliset juuret ovat jo dadassa ja surrealismissa.

Suomalainen poptaide oli osallistuvaa ja Heleniuksenkin esinekoosteet virittäytyvät yhteiskunnallisille taajuuksille käsitellessään pakolaiskriisejä, identiteettikysymyksiä ja anonymiteetin kokemuksia. Orlando Pride -teoksessa kiväärin päälle seinää vasten asetetut kirkkaan väriset Ken-nuket viittaavat Pulse-yökerhon tapahtumiin.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Kasvottomuus tehdään näkyväksi teoksessa Nimettömät, jonka visuaalinen teho perustuu taulutelevision korkeakiiltoisen mustan ja luunvalkoisten nukkefiguurien tehokkaalle kontrastille. Valkoinen maali muuttaa muovin posliiniksi. Muuntuva materiaali vie ajatukset André Massonin mannekiineihin ja Hans Bellmerin deformoituihin nukketorsoihin. Suomalaisista taiteilijoista nukkefiguurin ihmisoloista ilmaisupotentiaalia ovat tutkineet niin Juhani Harri, Ismo Kajander kuin Jouko Korkeasaarikin.

Assemblaasitaiteen varhaisempiin edustajiin lukeutuvat muun muassa Pablo Picasso ja Marcel Duchamp. Duchampille signeeraus ja näytteille asettaminen muuttivat käyttöesineen taideobjektiksi. Heleniuksen Aleppo-teoksessa on kyse duchampilaisesta avustetun readymaden mukaelmasta. Jalkaproteesia muistuttava metallinen kenkälesti saa ajankohtaisen merkityksen sen pintaan kirjoitetun Aleppo-sanan ansiosta.

Asta Kihlman