Näyttelyarvio: Kohti täydellistä grafiikan lehteä

Tuulikki Pietilän syntymästä on kulunut sata vuotta.

Kansallisgalleria/Ateneumin taidemuseo
Tuulikki Pietilä: Notre Dame de Guadalupe, Mexico City (1975).
Tuulikki Pietilä: Notre Dame de Guadalupe, Mexico City (1975).

Tuulikki Pietilä ja Tuomo Sepon kokoelma Valo muuttaa kaiken

Ateneumin taidemuseossa 9.4. ja 16.4. asti.

Kun taidegraafikko Tuulikki Pietilä (1917–2009) lahjoitti kokoelmansa Ateneumille, paljastui, että yksittäisiä lehtiä – koevedokset, luonnokset ja piirustukset mukaan lukien – tuli yhteensä 10 000.

Työkirjaa hän oli pitänyt teoksistaan 1930-luvulta alkaen, säntillisemmin tosin vasta 60-luvulta. Niiden mukaan teoksia syntyi poikkeuksellisen paljon, 1400. Ateneumin kolmannen kerroksen gallerioihin teoksista on ripustettu 170 teosta.

Suomalaisen taidegrafiikan kärkeä edustava Tuulikki Pietilä teki komean uran taiteilijana ja opettajana. Hän oli myös yksi Aimo Tukiaisen Purnu-ryhmän seitsemästä perustajajäsenestä ja ainoa nainen. Orivedeltä on jäänyt erityisesti mieleen ryhmän 10-vuotisnäyttely kesällä 1977 silloin vielä alkuperäisissä tiloissa. Viimeisin laajempi Pietilän näyttely oli Tampereen taidemuseossa 1986.

Ateneumin kattauksessa varhaisin teos on totinen omakuva vuodelta 1937, jolloin Pietilä vielä opiskeli STY:n koulussa Helsingissä. Sitä ennen hän oli ehtinyt olla Turun Piirustuskoulussa mm. Ragnar Ungernin opissa. Tie vei edelleen opiskelemaan Tukholmaan ja Pariisiin. Opinnot kestivät kaikkiaan 15 vuotta. Tinkimätön Pietilä halusi saada kunnolla haltuunsa grafiikan erilaiset menetelmät.

Pietilä matkusteli paljon Euroopassa. Hän piirsi ihmisiä ja kaupunkiaiheita siirtyen luontevasti tyylilajista toiseen. Koska taiteilijaa kiehtoi ennen muuta kuvan tekemisen tekninen puoli, kuva-aihe alkoi pelkistyä ja abstrahoitua aina konstruktivismiin asti.

Värigrafiikka toi uuden ulottuvuuden tekemiseen. Näyttelyn helmiä on pelkistetty serigrafia Nature morte, 1957 ja kubistisesti tyylitelty puupiirros Naiset kaivolla (Ichia) 1962.

Kuvan tekeminen oli eräänlaista palapeliä. Näyttely esittelee konkreettisesti, miten kuivaneula ja akvatinta antavat piirrosjäljen. Siihen sävyt luodaan pehmeäpohjasyövytyksellä ja puulaatoilla ja viimeistellään reliefipainolla. Työprosessin aikana kuva-aihe voi kiertyä ja olla valmiissa työssä kokonaan uudessa asennossa.

Suomen taidekenttään 1950-luvun lopulla vyörynyt informalismi tarjosi lopulta Pietilälle omimman ilmaisualueen. Esittävästä kuvasta irti päästäminen tarjosi vapauden kokeilla kuvan tekemisen rajoja.

Mukana on myös pieni kokonaisuus saaristomaisemia Pietilän ja hänen taiteilijapuolisonsa Tove Janssonin kesäpaikasta. Pietilä osallistui Janssonin Muumimaailman interiöörien rakentamiseen, joita oli Tove Janssonin suurnäyttelyssä Ateneumissa 2014.

Pietilän näyttely käy Ateneumissa luontevasti dialogia naapurisalit täyttävän kajaanilaisen taidekeräilijä Tuomo Sepon lahjoituskokoelman kanssa. Toinenkin linkki näyttelyillä on: ensimmäiset taidehankintansa Tuomo Seppo teki Pietilän pienestä näyttelystä Kajaanissa kukkakaupan juoksupoikana saaduilla rahoilla.

Herkkää ja esillepanoa myöten kerrassaan upeaa kokoelmaansa Seppo keräsi seitsemällä vuosikymmenellä. Ehjiä kokonaisuuksia on mm. Pentti Kaskipurolta, Tapani Raittilalta, Rafael Wardilta ja erityisesti Ina Collianderilta.

Tuomo Sepon taidemakua leimaa viehtymys väreihin ja piirrosviivan rajaamaan kurinalaiseen muotoon – selkeys, minkä Tuulikki Pietilä omassa monitekniikkatuotannossaan vei huippuunsa.

Seppo Metso

Kansallisgalleria/Ainur Nasretdin
Tuulikki Pietilä: Uponnut aarre (1968).
Tuulikki Pietilä: Uponnut aarre (1968).
Kansallisgalleria/Nina Pätilä.
Tuulikki Pietilä: Tour de France (1951).
Tuulikki Pietilä: Tour de France (1951).
Matias Uusikylä
Tuulikki Pietilä (noin vuonna 1980).
Tuulikki Pietilä (noin vuonna 1980).
Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.