Kulttuuri

Kirja-arvio: Ristiriitaisen miehen muotokuvan

Otava/Henry
Albert Edelfelt kyseenalaistaa oman taiteensa ja jopa koko elämänsä Venla Hiidensalon teoksessa Sinun tähtesi.
Albert Edelfelt kyseenalaistaa oman taiteensa ja jopa koko elämänsä Venla Hiidensalon teoksessa Sinun tähtesi.

Venla Hiidensalo: Sinun tähtesi.

Otava. 480 s.

Elämäni oli epäonnistunut luonnos, ajattelee kuvataiteilija Albert Edelfelt (1854–1905) Venla Hiidensalon Sinun tähtesi -romaanissa. Menestyminen, tunnustukset tai selkääntaputukset eivät ole tuottaneet tyydytystä Edelfeltille, joka kyseenalaistaa oman taiteensa ja jopa koko elämänsä Hiidensalon teoksessa.

Hiidensalon kolmas romaani ei aseta Edelfeltiä sankarin rooliin eikä tee hänestä kaapin päälle asetettavaa kivipystiä. Hiidensalon tulkinnassa Edelfelt on ristiriitainen mies, joka häilyy ja heittelehtii erilaisten ajattelumallien ja tunnevyöryjen välillä.

Kansalliseksi sankariksi saati yksityiselämäänsä onnellisena eläväksi mieheksi ei Hiidensalon Edelfeltistä ole. Juuri siksi Hiidensalon tulkinta on kiinnostava. Jälkisanoissa kirjailija kiittää erityisesti Anna Kortelaisen Edelfeltiä käsitteleviä tutkimuksia, jotka nekään eivät anna taiteilijasta pyhitettyä kuvaa.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Edelfeltin elämä hahmottuu kamppailuksi ulkoisten velvoitteiden ja vaatimusten sekä sisäisten ristiriitojen välillä. Carl-isän kuoleman jälkeen Edelfelt on vastuussa äitinsä ja siskojensa elättämisestä, minkä vuoksi hänen on pakko maalata muotokuvia tai muodissa olevia suuntauksia noudattavia teoksia huolimatta hänen omista taiteellisista tarpeistaan.

Teoksessa liikutaan Helsingissä, perheen Haikon huvilassa ja ennen kaikkea Pariisissa, jossa Edelfelt koki itsensä vapaaksi ulkopuolelta asetetuista vaatimuksista. Ajankuvaa Hiidensalo rakentaa elävästi niin pariisilaisen taiteilijaelämän puitteissa kuin suomalaisessa miljöössä.

Erityisenä juonteena kulkee kuvata kansallista liikehdintää, johon Edelfeltin taiteilijaystävistä esimerkiksi Juhani Aho ja Aino Ackté ottavat aktiivisesti osaa. Hiidensalon tulkinnassa Edelfelt pikemmin ajautuu mukaan eikä niinkään ole aktiivinen aatteellinen toimija.

Erityisesti Edelfeltin suhde omaan luovaan työhön nousee romaanissa esiin. Edelfeltin suhteet malleina toimiviin naisiin Virginiestä Acktéhen tai suomalaisiin piikoihin kuvautuvat voimakkaasti ja ratkaisevina. Romaanissa Edelfelt vaikuttaa taiteilijalta, joka kykeni maalaamaan vain rakastuneena tai seksuaalisen kiihtymyksen vallassa.

Sinun tähtesi on henkilöhistoriallinen romaani, joka ei kuitenkaan keskity pelkästään Albert Edelfeltin elämään. Näkökulmatekniikkaa hyödyntäen Hiidensalo antaa tilan myös Edelfeltin Berta-siskolle, Edelfeltin mallina toimineelle Ansalle ja tämän Aarne-pojalle.

Eri näkökulmien myötä Hiidensalo kirjoittaa erityisesti esiin 1800-luvun lopun sukupuolittuneen maailman. Miehellä on aivan erilaiset mahdollisuudet toteuttaa omia halujaan tai toiveitaan kuin naisilla. Bertalla ei ole mahdollisuuksia toteuttaa haluaan tulla kirjailijaksi, Edelfeltin Ellan-vaimo puolestaan olisi tahtonut opiskella yliopistossa.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Eri henkilöiden näkökulmien kautta suomalaisesta yhteiskunnasta maalautuu monipuolinen kuva. Näkökulmien vaihtelu ja lopussa oleva Aarnen elämään keskittyvä osio kuitenkin samalla hajottavat romaanin rakenteellista kiinteyttä.

Kaisa Kurikka

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (3)

Vanhimmat ensin
Vastaa
huoh
Kaikki kirjat on tätä sukupuolihöttöä
Tuntuu kuin feministit haluaisivat elää niissä ajoissa... En tiedä, mutta miehen osa on aina ollut surkea, oli aika mikä tahansa. Kyllä luulisi naisten olevan iloisia tästä ajasta siinä määrin, ettei mielellään vanhoja muistelisi... mutta ei.. uhrina olo kiinnostaa.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
feministi
Vast: Kaikki kirjat on tätä sukupuolihöttöä
Etkö osaa sisälukutaitoa?? Miehen osa ollut aina surkea.. höh... miehethän ovat määränneet ja edelleen määräävät maailmassa paljon enemmän kuin naiset. Jos nyt näitä sukupuoliasioita tässä kirjassa pohditaan tarkoittaako se muka että nainen haluaa olla uhri ja muistelee mielellään vanhoja. Tässä on kyse ihan päinvastaisesta. Suomessakin on ollut paljon lahjakkaita naisia, tieteen ja taiteen alalla, joille ei ole annettu asiaankuuluvaa tunnustusta heidän elinaikanaan juuri ja nimenomaan siitä syystä että he olivat naisia. Eikö tämä ole sinun mielestäsi väärin?? Sinähän tässä nostat uhrikorttia miehenä--- häh.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Timo Mäkinen
Feminismiä? Pöh.
Hyvä nimimerkki "huoh", luulen että tulkitessasi kriitikon tulkintaa eksyit jäljiltä. Olen lukenut tämän kirjan kahteen kertaan ja itse miehenä koen sen kuvaavan hämmentävän osuvasti juuri miehenä olemisen ihanuutta ja kurjuutta. Lukemalla on helpointa muodostaa oma tulkintansa.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.