Näyttämötaide

Teatteriarvio: Kinski prosessissa

JUSSI VIRKKUMAA
Nanna Mäkinen tutkimusmatkalla. Laboratorio Kinskissä jokainen ilta on erilainen.
Nanna Mäkinen tutkimusmatkalla. Laboratorio Kinskissä jokainen ilta on erilainen.

Tehdas Teatteri: Laboratorio Kinski.

Liveohjaus Toni Kandelin ja Jaakko Lilja, nukenrakennus Hilla Väyrynen, musiikki ja äänet Henri Kivistö ja Tuukka Tyvelä, valot Pauli Juho Antero Niemelä. Ensi-ilta 18.10.

Millainen taiteilija ja ihminen oli saksalainen näyttelijä Klaus Kinski (1926–1991)? Siihen kysymykseen etsii vastausta Tehdas Teatterin Laboratorio Kinski.

Toni Kandelinin, Jaakko Liljan ja Hilla Väyrysen kokonaisuus on tutkimusmatka kiistellyn näyttelijän ytimeen. Työryhmä manaa Kinskin hengen teatteritilaan keskustelun, videoiden, ääni-improvisaation ja nukketeatterin avulla. Yleisön kanssa vuorovaikutuksessa syntyvistä ideoista jalostuu vaihtuvien taiteilijoiden toteuttama esitys.

Ensi-illassa, osuvasti Kinskin syntymäpäivänä, kohtauksia rakentavat Niina Lindroos, Nanna Mäkinen, Riina Tikkanen, Lotta Virtanen ja Maiju Tainio. Illan teemaksi valikoituu kuin varkain insesti ja Kinskiin kohdistuneet syytökset. Aihe on vaikea, mutta samalla myös ammentava.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Work in progress -tyyppiset jutut ovat usein hämmentäviä ja introvertteja. Samoja piirteitä on myös Laboratorio Kinskissä, kun Kandelin ja Lilja käsittelevät lavalla syntyvää teostaan hermostuneen epävarmasti, eivätkä ota sitä vielä täysin nimiinsä.

Toisaalta laboratoriossa on myös jotain performatiivisen fokusoitunutta. Etenkin Hilla Väyrysen rakentamilla nukeilla esitetyt kohtaukset virittyvät niin äärimmilleen, että unohdan seuraavani prosessia. Samaan aikaan liveohjaus muuttuu metatasoksi, ja ideat alkavat kirkastua. Henri Kivistön ja Tuukka Tyvelän ahdistavan hypnoottinen äänimaisema ja Pauli Juho Antero Niemelän valot viimeistelevät tunnelman.

Esityksen lippu oikeuttaa palaamaan laboratorioon ja parhaimmillaan jokainen esitysilta antaa teokselle jotakin uutta. Vaikka tässä vaiheessa esitys on vasta aavistus tulevasta muodostaan, seuraan mielenkiinnolla sen kehittymistä.

Frida Maria Pessi