Kulttuuri

Teatteriarvio: Etulinja käy ihon alle

Astrid Lindroos
Ramy Essam lähti tammikuussa 2011, 22-vuotiaana, kitara kainalossaan Kairon mielenosoituksiin. Tuolla matkalla hän on yhä.
Ramy Essam lähti tammikuussa 2011, 22-vuotiaana, kitara kainalossaan Kairon mielenosoituksiin. Tuolla matkalla hän on yhä.

Teater Viirus: Ramy – In The Frontline

Näyttämöllä Ramy Essam, Ohjaus Maria Lundström, dramaturgi Marina Meinander, visuaalinen suunnittelu Janne Vasama, musiikki Ramy Essam. Kantaesitys Kulttuuritehdas Korjaamolla 6.10.

Asetelma on kuin esityksellä. Ramy Essam on näyttämöllä, me katsomossa. Mutta emme me esitystä katso.

Esittäytymisestä tässä illassa on kyse. Liveraportista, kuten käsiohjelma ilmaisee. Meille raportoiva Essam on 29-vuotias egyptiläinen muusikko. Pakolainen. Vallankumouksellinen.

Teater Viirusta saamme tästä esittäytymisestä kiittää. Viiruksen taiteellisena johtajana toimiva ohjaaja Maria Lundström, dramaturgi Marina Meinander ja visuaalinen suunnittelija Janne Vasama ovat yhdessä Essamin kanssa rakentaneet näyttämölliset raamit Essamin puheenvuorolle.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Ramy Essamin nimi yhdistyy vallankumouksellisiin lauluihin. Noita lauluja Essam esitti kanssamielenosoittajiensa laulaessa joukoittain mukana Tahririn aukiolla Kairossa, keväällä 2011. Egyptin suuret mielenosoitukset olivat keskeinen osa Lähi-idän hallintorakenteita järisyttänyttä Arabikevättä.

Laulut tekivät Essamista virkavallan silmissä vallankumouksellisten keulakuvan. Mutta suurena protestilaulajana hän ei mielenosoitusten myllerrykseen sukeltanut. Metallica korvanapeissa pauhaten 22-vuotias Essam astui kotikaupunkinsa Mansuran kaduille kokien mielenosoitukset ensin kuin jatkumona Egyptin jalkapallon Afrikan-mestaruuksien hurmokselle.

Sitten kutsui Kairo. Matkaan liittyi kitara. Tuolla matkalla Essam on tänäkin päivänä.

Ramy – In The Frontline käy dialogiin Viiruksen viime keväänä ensi-iltansa saaneen Lampedusa-produktion kanssa. Lampedusan tekstimateriaalina toimivat maahanmuuttajien, pakolaisten, vapaaehtoisten ja poliitikkojen haastattelut. Ramy – In The Frontline tarjoaa nimensä mukaisesti raportin etulinjasta, vallankumouksellisten ja virkavallan konfliktin omin silmin, omalla ruumiillaan kokeneelta.

Essam tavoittaa kuulijansa tunnekuohuista vapaalla puheenvuorollaan. Hän hymyilee nuoremmalle, naiivimalle itselleen vallankumouksellisen adrenaliinin hyökyaalloilla. Mutta kun hän kertoo kokemuksistaan virkavallan kidutettavana, suurten mielenosoitusten jo vaiettua, osuu tapahtunut katsojiin niin voimakkaasti siksi, että kertoja itse on niin tyyni.

Toki videolla näkyvät tuoreet kidutuksen jäljet tuovat Essamin kokemukset yhä lähemmäs. Essam käyttää videokuvaa myös demonstroidakseen niin tapahtumien maantieteellistä aspektia, taistelujen etenemistä kuin viereltä menehtyneitä ystäviäkin.

Liikkuvan ja pysähtyneen kuvan käyttö on tehokasta, mutta ihon alle Essam käy laulamillaan kappaleilla. Niihin kiteytyy se, ettei naiivin nuorukaisen henkinen kasvu konfliktin keskellä ole riistänyt hänen uskoaan siihen, minkä puolesta on kamppaillut ja yhä, kaukana kotoaan, kamppailee.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Ja paitsi että nuorista suista kajahtavat vallankumoukselliset laulut ovat universaali asia jo itsessään, kuuluu Essamin kappaleissa selvä yhteys länsimaisen popmusiikin ytimeen.

Byrokratia oli viime metreillä estää Essamin vierailun Ruotsista, Malmöstä, jossa hän tällä hetkellä asuu. On äärimmäisen arvokasta, että Ramy – In The Frontline jalkautuu vierailemaan ympäri Suomea, pienillekin paikkakunnille.

Näin Essamin laulutkin kantautuvat laajemmalle. Toivottavasti muutkin yleisöt saavat ensi-iltavieraille suodun kumarrusten jälkeisen yhteislauluhetken.

Jukka Kittilä