Kulttuuri

Suoraa tilitystä kiperistä aiheista

Daniela Franzell tulkitsee Kerstin Thorvallin tekstiä.
Daniela Franzell tulkitsee Kerstin Thorvallin tekstiä.

• Det mest förbjudna. Kaksi monologia – rooleissa Daniela Franzell ja Anton Häggblom. Ensi-ilta Åbo Svenska Teaterin Tiljan-näyttämöllä 8. 3.

Daniela Franzellin ja Anton Häggblomin pienimuotoinen monologi-ilta on virkistävä katsomiskokemus. Åbo Svenska Teaterin Tiljan-näyttämöllä eli kahvilasalissa toteutuu kokonaisuus, jota seuratessaan pääsee teatteri-ilmaisun väärentämättömään ytimeen: näyttelijä on yksin ja puhuttelee yleisöä suoraan kertomalla tarinan.

Sekä Franzell että Häggblom ovat mukana nyt jo kuuluisuuteen nousseen Les Misérables -musikaalin taitavassa työryhmässä.

Monologi-illan tekstit ovat keskenään sangen erilaisia, mutta tarkkaan kuunnellen niistä kumpuaa myös yhdistäviä teemoja. Ankarasti ottaen on toisaalta kysymys suhtautumisesta kuolemaan ja kuolemanpelkoon sekä tavoista paeta näin vaikeaa aihetta; toisaalta kysymys on ihmisen välttämättömästä tarpeesta etsiä rakkautta ja läheisyyttä sekä tavoista löytää tässäkin asiassa pakopaikkoja.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Det mest förbjudna (Ehdottomasti kielletty) käsittelee erittäin avomielisesti seksiä. Toinen monologi Inte mer än fullt, tack! (jonka ironisen otsikon voinee iskevimmin suomentaa ilmauksella Ei enempää kuin piripintaan, kiitos!) tutkii alkoholin syövereitä.

Kohuttua
aihepiiriä

Kerstin Thorvall (1925–2010) herätti valtaisan kohun 1976 romaanillaan Ehdottomasti kielletty, jonka aihe on naisten seksuaalinen halu.

Hänestä tuli hetkessä Ruotsin luetuin ja kiistellyin kirjailija; ei ihme, että teos myös suomennettiin tuoreeltaan.

Daniela Franzell on löytänyt oivallisen tavan lähestyä Thorvallin suorasukaista tekstiä. Hän näyttelee eleettömästi ja korostelematta, ikään kuin understatementia (tietoista ’vähättelyä’) viljellen; näin tehot itse asiassa nousevat paljon suuremmiksi kuin liioittelevassa esityksessä.

Puheilmaisu on hiottua, selvää ja vivahteikasta.

Monodraaman
rajua sykettä

Monodraama on parempi sana kuin monologi kuvaamaan Häggblomin esitystä. Kun Ehdottomasti kielletty nostaa näkyville muun muassa äidin ja tyttären suhteen, jälkimmäisessä esityksessä tulevat tarkasteluun isän ja pojan keskinäissuhteet.

Benny Haag (s. 1961) tunnetaan Ruotsissa näyttelijänä ja kirjailijana, joka on erikoistunut monologeihin. Tiljanissa nyt nähtävää esitystä lähelle tulee Haagin tuotannossa esimerkiksi Working Class Hero, joka niin ikään käsittelee kaikkea muuta kuin idyllistä kasvutarinaa.

Inte mer än fullt, tack! kertoo pojan varttumisesta perheessä, jonka elämää varjostaa isän alkoholismi. Kun Franzellin monologi on tietoisesti vähäeleinen, Häggblom heittäytyy Haagin tekstin maailmaan täysillä ja kokonaisvaltaisesti. Asteikko ulottuu viiltävän terävänä sekä äänellisen että miimisen ja gestisen ilmaisun äärirajoilta toisille; mukana on sekä lapsen että vakavasti sairastuneen aikuisen koko tunnerekisteri.

Häggblomin monologi kuuluu opinnäytetyönä hänen teatterikoulutukseensa. En tiedä, miten näitä opinnäytetöitä arvioidaan, mutta jos asteikko on yhdestä kymmeneen, antaisin epäröimättä kymppi plussan.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy
Anton Häggblom esittää Benny Haagin tilityksen.
Anton Häggblom esittää Benny Haagin tilityksen.