Kukot, pirut ja Aino uuteen kotiin

Christian Hoffmann (vas.), Kari Immonen, Lauri Juntunen ja Anneli Laine iloitsevat taulujen uudesta kodista.
Christian Hoffmann (vas.), Kari Immonen, Lauri Juntunen ja Anneli Laine iloitsevat taulujen uudesta kodista.

Turun Sanomat

Turun taidemuseon kokoelmat ovat karttuneet merkittävällä Suomen taiteen kultakauden teoslahjoituksella. Kolme öljymaalausta käsittävän lahjoituksen tekivät turkulaiset Anneli Laine ja Lauri Juntunen tulevaa kulttuuripääkaupunkivuotta silmällä pitäen.

Lahjoitetut teokset ovat Ferdinand von WrightinTappelevat kukot, Hugo SimberginPiiritanssi ja Akseli Gallen-Kallelan osaluonnos Aino-taruun. Von Wright -veljesten maalauksia on saatu museon kokoelmaan viimeksi vuonna 1994, Simbergin 1990 ja Gallen-Kallelan 1972.

Laine ja Juntunen hankkivat taulut kahden viime vuoden aikana tarkoituksenaan lahjoittaa ne eteenpäin viimeistään testamentilla.

– Katselimme von Wrightiä kotona ja harmittelimme, että vain ystävämme näkevät sen. Aika tuntui nyt oikealta, Laine kertoo.

– Kun Christer Hoffmann otti esiin pumpulihanskat käsitelläkseen von Wrightiä, tiesin, että tämä taulu pitää lahjoittaa, Juntunen vitsailee.

Dramaattinen kukkotappelu

Ferdinand von Wrightin Tappelevat kukot-maalauksessa (1872) asetelma on sama kuin taiteilijan tunnetussa Taistelevat metsot-teoksessa: kaksi uroskanalintua ottaa toisistaan mittaa.

Taidemuseon kokoelmissa on ennestään kymmenen von Wrightin maalausta. Amanuenssi Christian Hoffmann arvioi dramaattisen kukkotappelun kuuluvan niiden huippuihin.

– Taulussa on kerronnallinen aines, joka puuttuu muista lintumaalauksista.

Piiritanssi (1898) on Turun taidemuseon ensimmäinen piruaiheinen Simbergin maalaus. Taiteilija käytti usein töissään piruja tulkitsemassa inhimillisiä tunnetiloja ja kohtaloita.

– Teoksen mentaliteetti ja maisema ovat suomalaisia, vaikka se on maalattu Italiassa, Hoffmann havainnoi.

– Erityisen merkittävä on Simbergin itsetekemä kehys. Kyseessä on tärkeä kokonaistaideteos, museonjohtaja Kari Immonen mainitsee.

KATARIINA NORONTAUS

Lisää aiheesta perjantain Turun Sanomissa.