Herra 335 visiitillä Turussa

TS/Kimmo Brandt<br />Larry Carlton on soittanut vuosittain satoja studiosessioita countrysta poppiin ja jazziin.
TS/Kimmo Brandt
Larry Carlton on soittanut vuosittain satoja studiosessioita countrysta poppiin ja jazziin.

MATTI LEHTONEN

Siinä vaiheessa kun Hendrix, Clapton ja muut sähkökitaran pioneerit on koluttu, aika monen soittajan idoliksi on vuosikymmenten mittaan noussut amerikkalainen Larry Carlton , ennen kaikkea studiomuusikkona tunnetuksi tullut, mutta myös omaa musiikki ja omia biisejä tehnyt soittaja.

Tänä iltana hän on Turussa, mies joka on soittanut sadoittain sessioita kaikkein kovimpien artistien kanssa ja ansainnut soitollaan moninaisia palkintoja. Ja kanssaan hänellä on mies, joka ei ensinkään kalpene taidoissa ja meriiteissä, enimmäkseen bluesia soittanut Robben Ford .

Kuka on kolmannen maailman mies?

- Löysin nelivuotiaana akustisen kitaran äidin tavaroiden joukosta, ja hän oli itse hyvä soittaja. Opin siis soittamaan jo nuorena, ja olen sen opin saamisesta hyvin nöyrä, sanoo Carlton.

Varhaisella levyllään Singing and Playing hän esittäytyy kuitenkin enemmän laulaja-laulunkirjoittajan roolissa kuin huippuinstrumentalistina.

- No, noina vuosina soitin jo 500 studiosessiota vuodessa. Kun sitten sain tilaisuuden tehdä soololevyn, en tietenkään halunnut soittaa vaan laulaa, Carlton muistelee.

Monet muistavat Carltonin mestarillisesta kitarasoolosta Steely Danin Royal Scam -levyn Kid Charlemagne -raidalla.

Steely Danin Gaucho -levy saa hänet sen sijaan hämilleen. Se tunnetaan historian kalleimpiin lukeutuvana albumina siksi, että alkuperäiset master-nauhat olisivat uponneet eräässä satamassa mereen kokonaisen studiokopperon mukana.

Carlton liittää mukaan kuitenkin vielä hurjemman tarinan. Päätösraidalla Third World Man on Carltonin nimiin kirjattu kitarasoolo.

- En tietääkseni ole soittanut yhdelläkään otolla Gaucho -sessiolla. Kitarasoolo on peräisin jostain muualta, sanoo Carlton

Melodia tuottaa melodiaa

Carlton tunnetaan Gibsonin ES-335-kitaran mannekiinina, Mr. 335.

Mikä on johtanut niin intensiiviseen suhteeseen soittajan ja soittimen välillä?

- Olin kysytty studiosoittaja jo nuorena. Soitin aluksi 335:lla, joka on hyvin sopiva hirveän moniin yhteyksiin. Kokeilin välillä muita, mutta totesin, että 335 on minun kitarani, Larry Carlton kertoo.

Hän aloitti sessiosoittajana jo parikymppisenä vuonna 1969, eikä aikaakaan, kun hän soitti vuosittain satoja studiosessioita countrysta poppiin ja jazziin.

- Minulla on tietysti muutamia vanhoja, upeita 1950-luvun Fenderin ja Gibsonin kitaroita, joita soitan silloin tällöin - pakkohan niitä on päästä esittelemään yleisölle.

Carltonin improvisointitaito liittyy eritoten huikeaan melodiseen lahjakkuuteen. Miten sekunnin sadasosassa, hetken hurmiossa voi löytää melodista sanottavaa?

- Olen pikkulapsesta saakka kuunnellut juuri melodioita, ja se mitä kuuntelee, tulee lopulta sormista ulos. Olen aina oppilaillenikin sanonut, että pitää soittaa kuin muusikko, ei kuin kitaristi. Muuten lopputulos on vain samaa kuin kaikkien muidenkin kitaristien.

Larry Carltonin ja Robben Fordin keikka alkaa Caribiassa tänään klo 19.

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.