Tarinoita vaeltavasta yliopistosta

TS/Timo Jerkku<br />Monet Hanna Variksen maalauksista ovat kunnianosoituksia renenssanssimestareille, kuten oheinen Omakuva nomadina.
TS/Timo Jerkku
Monet Hanna Variksen maalauksista ovat kunnianosoituksia renenssanssimestareille, kuten oheinen Omakuva nomadina.

MATTI LEHTONEN

Hanna Variksen näyttelyn helpoiten mieleen jäävässä teoksessa nainen istuu värikkääseen pukuun pukeutuneena yhtä värikkäällä kaavulla puetun hevosen selässä, ja taustalla avautuu tumma italialainen maisema renessanssirakennuksineen.

Kyseessä on eräällä tavalla näyttelyn avainteos. Se on nimeltään Omakuva nomadina . Varis on rakentanut koko näyttelyn yhdestä avainideasta - hän suorittaa jatko-opintoja Euroopan nomadiyliopistossa (Nurope), jonka Variksessa herättämät mielikuvat ja tarinat ovat saaneet hänen töissään kuvallisen asun.

Kävellen ja keskustellen

- Nuropen yksi teemoista on renessanssi, ja varhaisrenessanssi on ollut minulle aina valtava innostuksen lähde. Siksi osa teoksista jäljittelee suoraan renessanssin tyyliä, Varis kertoo.

Yksi näyttävimmistä maalauksista on Princess Europe, Prince Nurope , jossa naispuolinen, uuden Euroopan symboleihin puettu Europe on vahvoin köysin kytketty tieteen ja tiedon valoa kantavaan Nuropeen.

Samaa visuaalisuutta edustaa myös Walking and Talking .

- Nuropen yksi työskentelymetodeista on ryhmissä tehtävät kävelyretket, joiden kuluessa käydään keskusteluja, Varis kertoo.

Matka uuteen aikaan

Nomadilla tarkoitetaan alunperin vaeltavaa paimentolaista, ja yliopisto on ottanut nimensä toimintatapansa mukaan - se työskentelee eri maissa, ja sen tutkimuskohteita ovat taide, filosofia ja talous sekä näiden yhteennivoutuminen.

Varis siirtyy teoksissaan paimentolaisesta paimentolaisheimoon, ja teokset muuttuvat sen mukaan. Esillä on heimokulttuurien ilmenemismuotoja, esimerkiksi erilaisia naamioita ja viidakon uumenissa suoritettavia riittejä.

Näyttelyssä on myös lukuisia erityisesti meritse matkustamista kuvaavia töitä, matkaa uuteen aikaan.

- Italialaisten renessanssikaupunkien ohella Istanbul on minulle erityinen voimapaikka. Sieltä on peräisin esimerkiksi Seitsemän kuolemansyntiä -sarjan visuaalinen ilme.

Hanna Varis pitää itseään taiteilijana ennen kaikkea tarinankertojana, eikä usko älyllisellä kikkailulla olevan paljonkaan merkitystä työssään. Katsojan silmiin lähes klassisen oloinen symboliikka tuntuu kuitenkin paistavan teoksista.

- Niistä voi löytyä enemmän kuin on ollut tarkoituskaan. Monet yksityiskohdat saattavat olla mukana muistumina vuosien varrelta vailla kummempaa älyllistä merkitystä.

Taiteilija korostaa haluavansa toteuttaa itseään perinteisillä menetelmillä mutta kuitenkin uusia ideoita etsien.

Hanna Variksen näyttely avautuu tänään galleria Nefretissä.

Hanna Variksen maalauksia ja grafiikkaa Matka-arkku-näyttelyssä galleria Nefretissä (Eerikinkatu 4) 28.9. saakka.

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.