Kulttuuri

Kamarimusiikkia saaristomiljöössä

TS/Marja Saleva<br />Erkki Lahesmaa (vas.), Aya Sanada ja Hanna Niemelä valmistautuvat kantaesittämään Kimmo Hakolan jousitrion Nauvon kamarimusiikkipäivillä perjantaina.
TS/Marja Saleva
Erkki Lahesmaa (vas.), Aya Sanada ja Hanna Niemelä valmistautuvat kantaesittämään Kimmo Hakolan jousitrion Nauvon kamarimusiikkipäivillä perjantaina.

MATTI LEHTONEN

Tänä kesänä seitsemän vuotta täyttävä Nauvon kamarimusiikkijuhla lataa antinsa yleisön kuuluville torstaista alkaen. Saaristofestivaali on perustajansa ja taiteellisen johtajansa, sellisti Erkki Lahesmaan mielestä vakiinnuttanut asemansa kiinteänä osana alueen saaristolaiskulttuuria.

Myös musiikkitapahtuman esiintyjäkaarti on vakiintunut, ja Lahesmaan mukaan monet taiteilijavieraat ovat halukkaita tulemaan toistekin nimenomaan saaristoluonnon ja idyllisen tunnelman vuoksi.

Uutuusteoksessa tuttuja piirteitä

Tänä kesänä Nauvon avajaiskonsertin ohjelmassa on Kimmo Hakolalta tilattu jousitrio, joka kuullaan nyt siis kantaesityksenä. Trion esittävät Seilin kirkossa Lahesmaan lisäksi viulisti Aya Sanada ja altisti Hanna Niemelä .

- En tunne entuudestaan suomalaista modernia musiikkia ollenkaan. En ole kuullut sitä enkä esittänyt, toteaa japanilaissyntyinen Sanada. Hän myöntää omimman musiikillisen alueensa olevan klassis-romanttinen ohjelmisto, joskin hän on luonnollisesti soittanut maanmiehensä Toru Takemitsun musiikkia.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Niemelällekin Hakola on uusi tuttavuus, mutta hän muistelee soittaneensa opiskelujen mittaan parisenkymmentä modernia teosta, muun muassa Tapio Nevanlinnaa ja Kalevi Ahoa .

Sekä Sanada että Niemelä pitävät Hakolan uutta teosta kuitenkin yllättävän yksinkertaisena ja helposti ymmärrettävänä, mikä ei silti säveltäjän tuotantoa ajatellen ole yllätys - Hakola on mennyt individualistisissa ideoissaan monissa teoksissa niin pitkälle, että tuskin mitään voisi pitää kovin suurena yllätyksenä hänen tulevassa tuotannossaan.

Sanada mieltää Hakolan trion fuugaksi ja sitä kautta Bachin tyylin perilliseksi, joten sen ymmärtäminen on suhteellisen helppoa.

Musisointia ääriolosuhteissa

Hanna Niemelä on jo soittanut muutamilla suomalaisilla festivaaleilla, mutta Aya Sanada on ensimmäistä kertaa mukana.

- Suomen vuodenkierron valo-olosuhteet ovat minulle eräänlainen äärimmäisyyskokemus. Talvella on melkein aina pimeää, mutta kesällä pimeyttä ei oikeastaan edes huomaa. Ihmiset ovat rauhallisia ja tuntuvat suhtautuvan näihin ihmeellisiin olosuhteisiin tyynesti, Sanada sanoo.

Niemelä ja Sanada ovat Nauvossa esiintymässä myös muissa kamarimusiikkiteoksissa.

Gabriel Fauré on kirjoittanut toiseen pianokvartettoonsa todella hienon osuuden alttoviulistille. Siinä on keskimääräistä enemmän vastuuta, Niemelä kertoo.

Aya Sanada soittaa puolestaan muun muassa Bachin g-molli sonaatin.

- Se on monin tavoin haastava ja monien näkemysten mukaan kuin Raamatun tekstiä. Bachista oppii jokaisella kerralla uutta. Minun mielestäni hän on ensimmäinen todella suuri säveltäjä.

Pienuus, nuoruus, rentous

Nauvon kesämusisointeja ei näy määrittelevän mikään tiukka teema, mutta Lahesmaa tarkentaa asian.

- Alunperin mietimme, että teema liittyisi Olivier Messiaeniin ja ranskalaisuuteen, mutta kun huomasimme, että kaikki muutkin festivaalit ovat ihan samoilla jäljillä, jätimme Messiaenin suosiolla pois, Lahesmaa sanoo.

Sen sijaan ranskalaisuuden huomaa edelleen ohjelmakokonaisuudessa. Vastapainona sille on muun muassa Bach, jota kuullaan yhden konsertin verran ensi lauantaina.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Erkki Lahesmaa toteaa pienuuden, nuoruuden ja rennon välittömyyden olevan keskeisiä festivaaliaan leimaavia tekijöitä.

- Emme pyri massiivisuuteen taikka kilpailutilanteeseen naapuriemme kanssa. Meille on riittänyt hyvin väkeä, mikä on osoitus siitä, että meitä tarvitaan, Lahesmaa miettii.

Tulevaisuudessa hän haluaisi esitellä yleisölle uusia, eksoottisia konserttipaikkoja, jollaisia ei muualla ole.

Nauvon kamarimusiikkipäivien kuulijoista merkittävä osa on kesämökkiläisiä ja kotoisin pääkaupunkiseudulta. Toisen huomattavan osuuden muodostavat paikalliset asukkaat.

- Turun seudultakin on kävijöitä, mutta lähinnä siellä mökkeileviä kesäasukkaita, sanoo Lahesmaa, joka myöntää, että kilometri- ja tuntimäärä yhtä konserttia varten esimerkiksi Turusta saavuttaessa on varsin iso.

Nauvon festivaalin ohjelmaan voi tutustua osoitteessa www.nauvonkamarimusiikki.fi