Kulttuuri

W.A.S.P. aikoo pistää
Turkua nopeasti ja kovaa

TS/Jane Iltanen<br />Blackie Lawlessin johtama W.A.S.P. on vieraillut Turussa aikaisemminkin, viimeksi Caribiassa vuonna 2004. Sen sijaan pyörivä luurankomikkiständi Elvis ei Lawlessin mukaan ole palaamassa kaupunkiin.
TS/Jane Iltanen
Blackie Lawlessin johtama W.A.S.P. on vieraillut Turussa aikaisemminkin, viimeksi Caribiassa vuonna 2004. Sen sijaan pyörivä luurankomikkiständi Elvis ei Lawlessin mukaan ole palaamassa kaupunkiin.

Turun Sanomat

DBTL-kaupunkifestivaalin avaava amerikkalainen W.A.S.P. määritti sijaintinsa hard rockin maailmankartalla jo ennen kuin yhtyeen nuorimmat fanit olivat edes syntyneet.

Matkalla kyydistä ovat pudonneet kaikki muut alkuperäisjäsenet paitsi bändin nokkamies Blackie Lawless , johon yhtye pitkälti henkilöityy.

Turun keikka on osa The Crimson Idol Touria, jolla W.A.S.P. soittaa läpi koko The Crimson Idol -levynsä. Turussa kuullaan kuitenkin täydellisen levyn sijasta perinteisempi festarisetti.

- Omassa show'ssa rytmi on erilainen kuin festareilla. Festareilla hyökätään nopeasti ja kovaa, eikä huolehdita tahdista, Lawless kiteyttää.

W.A.S.P. on vieraillut Suomessa ahkerasti. Lawless toteaakin maamme olevan bändille vahva markkina-alue.

- Suomi antoi meille ensimmäisen kultalevymme Euroopassa. Ensimmäisensä muistaa aina.

Yleisöt eri puolilla maailmaa poikkeavat paljon kiertäneen konkarin mukaan toisistaan vähemmän kuin luulisi.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

- 25 vuotta sitten yleisöt olivat paljon monipuolisempia, televisio on muuttanut asian. Tänä päivänä nuori kaveri New Yorkissa näkee heti, mitä nuori kaveri tekee Japanissa.

Poliittinen shokkiviesti

W.A.S.P. herätti 1980-luvulla runsaasti pahennusta ronskeilla sanoituksillaan ja show'llaan. Myös yhtyeen nimen kirjainten mahdolliset seksuaaliset tai saatanalliset merkitykset olivat spekulaation kohteena. Lawless toteaa kuitenkin, ettei ole koskaan nähnyt W.A.S.P.ia shokkibändinä: räväkkyys oli keino herättää yleisö kuuntelemaan vakavampaa asiaa.

- Kuka tahansa voi shokeerata. Minua kiinnosti alusta asti sosiaalinen kommentti, pitää peiliä maailmalle: tätä te olette. Opin pian, että maailma kuuntelee silmillään eikä korvillaan. Shokkibändiydestä puhuminen nyt 25 vuotta myöhemmin osoittaa visuaalisuuden voiman.

Rokkari kieltäytyykin pitämästä viimeisintä, poliittisesti sanoitettua tuotantoaan minään aikuistumisen merkkinä. Hän toteaa, että Dominatorin (2007) sosiaalinen ja poliittinen viesti on täsmälleen sama kuin The Headless Childrenin (1989).

Netti tappoi musan

- Kaikki on alusta asti osa samaa sosiaalista tietoisuutta, ihmiset vain olivat liian visuaalisesti pommitettuja tajutakseen sitä. Kolmannen levyn jälkeen päätin ottaa paljon yksinkertaisemman lähestymistavan enkä olla niin abstrakti. Oli kyse mistä tahansa abstraktista taidemuodosta, suuri enemmistö ei tajua viestiä. Tarvitaan jotain päällekäyvää ja helpommin ymmärrettävää.

Musiikkimaailma on Lawlessin mukaan muuttunut parissa kymmenessä vuodessa lähes tunnistamattomaksi. Erityisesti internetin vaikutukset huolestuttavat pitkän linjan rockmuusikkoa.

- Netti tuli ja tappoi levy-yhtiöt, sillä oli valtava ja peruuttamaton vaikutus musiikkiteollisuuteen.

Lawless täräyttää jopa, että internet tappoi musiikin.

- Radio soittaa hyvin vähän uutta musiikkia, koska sitä ei yksinkertaisesti ole. Se on hyvin surullista. Näimme kaikki ennen levy-yhtiöt pahoina imperiumeina - ja sitähän ne olivatkin - , mutta kun ajattelee, mitä kaikkea artistit ja kuuntelijat saivat takaisin, ottaisin levy-yhtiöt mieluummin takaisin kuin olisin ilman.

Villakoiran ydin on, että bändin on nykyään pakko breikata ensimmäisellä levyllään: uutta mahdollisuutta ei enää anneta. Toisin oli ennen.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

- Esimerkiksi AC/DC:tä ei kukaan tuntenut viiden ensimmäisen albumin aikana. Jos bändillä ei olisi ollut isoa yhtiötä promoamassa ja uskomassa, kukaan ei olisi koskaan kuullut Back in Blackia eikä mitään sitä upeaa musiikkia.

Huolimatta Lawlessin synkin värein maalaamasta kuvasta ainakin W.A.S.P. porskuttaa yhä sitkeästi eteenpäin. Tämä viikon keikat ovat vuoden viimeiset, ja pian edessä on siirtyminen studion puolelle uuden levyn tekoon.

- Sitä en vielä tiedä, milloin seuraava levy ilmestyy.