Kulttuuri

Talous on muskelit,
kulttuuri sielu

Kaleva<br />Guoyong Zhangille Savonlinnan-vierailun ensimmäinen päivä oli ikimuistoinen, sillä hän aloitti omat 50-vuotisjuhlansa lentokoneessa matkalla Suomeen. Oopperalaiset lauloivat hänelle "Happy Birthday".
Kaleva
Guoyong Zhangille Savonlinnan-vierailun ensimmäinen päivä oli ikimuistoinen, sillä hän aloitti omat 50-vuotisjuhlansa lentokoneessa matkalla Suomeen. Oopperalaiset lauloivat hänelle "Happy Birthday".

ESKO AHO

Savonlinnan katukuvaa värittää kuluvalla viikolla 189-henkinen oopperaseurue Kiinan suurimmasta ja kehittyneimmästä kaupungista, Shanghaista. Kiinalaisille vierailu merkitsee ennen muuta tilaisuutta esitellä omaa musiikkikulttuuriaan ja murtaa ennakkoluuloja.

- Asia taitaa olla niin, että me tunnemme nykyään länsimaista kulttuuria paremmin kuin te meitä, pohtii Shanghain oopperan pääjohtaja ja musiikillinen johtaja Guoyong Zhang .

Shanghain ooppera ei päässyt Suomeen olympialaisia pakoon, sillä välittömästi Savonlinnan jälkeen seurue matkustaa Pekingiin esittämään kiinalaista versiota Giacomo PuccininTurandotista .

Olympiakomennus liittyy laajempaan kehityskulkuun. Kiinan suurvaltaroolin vahvistuessa ja talouden kehittyessä maan hallitus on ryhtynyt kiinnittämään enemmän huomiota henkiseen menestymiseen sotilaallisen ja taloudellisen pullistelun lisäksi.

- Talous on muskelit, mutta kulttuuri sielu. Ilman vahvaa kulttuurielämää maa ei voi olla elinvoimainen. Meillä on jälleen alettu ymmärtää tämä tosiasia. Siksi hallituksemme tukee muun muassa oopperavierailuja, kertoo Zhang.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Punainen kirja ei heilu

Shanghain ooppera aloitti toimintansa 1950-luvulla. Sillä on ollut erittäin tärkeä rooli ooppera- ja laulutaiteen vaalijana Kiinassa. Läntisen ohjelmiston lisäksi Shanghaissa on tuotettu monia kiinalaisia oopperoita ja tanssiteoksia.

Johtaja Zhang vakuuttaa, että politiikka ei enää näyttele ratkaisevaa roolia. Pientä punaista kirjaa ei ainakaan oopperoissa heilutella. Kulttuurielämän asteittainen vapautuminen alkoi jo vuonna 1976.

- Ennen kulttuurivallankumousta Puccinin Madama Butterfly oli ainoa sallittu länsimainen oopperateos, koska siinä Yhdysvaltain laivaston luutnantti B. F. Pinkerton on niin inhottava tyyppi. Myöhemmin kulttuurivallankumouksen aikana kiellettiin kaikki klassinen musiikki.

Tiistaina Olavinlinnassa saa kiinalaisvoimin ensi-iltansa Giuseppe Verdin myöhäiskauden mestariteos Otello italialaisen Maurizio di Mattian ohjaamana. Keskiviikkona on vuorossa kiinalaisen DeqingWeninUhkapeli (2003). Guoyong Zhang johtaa molemmat oopperat.

Savonlinnan Kiina-viikko sisältää runsaasti muutakin oheisohjelmaa: luentosarjoja, elokuvia, kiinan kielen kursseja, kiinalaista aamuvoimistelua sekä seminaarin, jossa puidaan kauppasuhteita.

Esitysmerkinnät kiinaksi

Halusta näyttää osaamista perinteisen länsimaisen ohjelmiston parissa todisti jo sunnuntaina Olavinlinnassa pidetty suomalais-kiinalainen konsertti. Sen ohjelmassa olivat Xian Xinghain sävellys Keltainen joki ja Carl OrffinCarmina Burana .

Muutamissa käytännön seikoissa näytti esityksen alla olevan sovittelemista.

Carmina Buranan nuoteissa merkinnät ja hypyt ovat kiinaksi, eikä kapellimestari tietenkään jouda pelkästään minua neuvomaan, tuskaili yksi orkesterissa avustaneista suomalaismuusikosta päiväharjoituksista poistuessaan.