Konserttiarvostelut

Valioluokan musiikkia
päätöskonsertissa

• Crusell-viikon konsertti Uudenkaupungin Uudessa kirkossa 26.7. Keski-Pohjanmaan kamariorkesteri, johtajana Juha Kangas, Juha Uusitalo, bassobaritoni. Mustonen, Mozart, Sibelius, Kuula, Verdi, Suk.

Todellista musiikillista herkkua oli tarjolla aurinkoisen päivän iltana Crusell-viikon päättäjäiskonsertissa lauantaina. Sekä Juha Uusitalo että Keski-Pohjanmaan kamariorkesteri edustavat lajeissaan maamme huippua, joten tupaten täysi kirkollinen yleisöä sai nautiskella koko rahan edestä.

Konsertin aloittanut Olli MustosenNonetto nro 2 on helposti sulavaa käyttömusiikkia. Jokainen kolmesta osasta perustui tietylle motiiville, hyvistä ideoista ei kuitenkaan muodostunut kovin innovatiivisesti kehittyvää kokonaisuutta. Konsertin avausnumerona teos oli kuitenkin paikallaan, toisen osan pienistä epäpuhtauksista huolimatta.

Sävyjä ja voimaa

Etenkin Wagner-rooleillaan maailmalla uraa tekevä Juha Uusitalo oli kesäiseen konserttiin valinnut hieman kevyempää laulettavaa. Kaksi Mozartin aariaa oopperasta Don Giovanni toimivat hienosti, ideat Juha Kankaan kanssa tuntuivat istuvan hyvin yhteen ja fraasien muotoilu ja tarinan kerronta oli ensiluokkaista.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Uusitalo käyttää ääntä rohkean teatraalisesti erilaisia sävyjä tavoittaen, ja välillä voimakkaasti ohentaen, äänen peruskvaliteetin ja vireen säilyessä jämäkästi kohdallaan - tämä kun ei ole mikään itsestäänselvyys varsinkaan matalien äänityyppien kohdalla.

Sibeliuksen ja Kuulan neljä laulua eivät hahmottuneet temaattisena kokonaisuutena, ja lyhykäisyydessään ne jäivätkin vain pieniksi täytteiksi ennen väliaikaa. Toki nekin sisälsivät maukkaita yksityiskohtia: Sibeliuksen Var det en dröm teoksen balanssi oli todella hienosti hallussa - orkesterin fortenousut tukivat solistia juuri oikealla tasolla, peittämättä lainkaan. Toivo Kuulan -teoksessa solistin ja orkesterin yhdessä tavoittama karu sävy oli todella koskettava.

Rakenne ontui

Väliajan jälkeen Uusitalo jatkoi Verdillä , Filipin monologi oopperasta Don Carlos edustaa hieman verevämpää musiikkia. Se olisi kuitenkin kaivannut täydentäväksi parikseen vaikkapa toisen, hieman liikkuvamman Verdin aarian.

Nyt solistin osuus jäi ikäänkuin kesken. Tosin Uusitalo kunnioitti juhlien puupuhallinteemaa soittaen encoren piccolohuilulla - tätä hän tuskin muualla maailmalla tekee.

Konsertin päätösnumerona orkesteri soitti tsekkiläisen Josef SukinSerenadin jousille . Tämä kahdeksantoistavuotiaana kirjoitettu romanttisen runollinen teos sopii hyvin Keski-Pohjanmaan kamariorkesterille, mutta monien hitaiden ja laskevien jaksojen vuoksi se ei ehkä ole paras numero konsertin loppuun.

Silti täytyy vain ihastella Juha Kankaan loppuun asti viimeisteltyä fraseerausta - kevennykset keskellä fraasia, ja jokaisen soittajan yhtenäiset dynaamiset ideat tuovat satsiin ilmavuutta ja balanssin selkeyttä, jota isoilla orkestereilla harvoin kuulee. Ja ne pianissimot - miten voi soittaa puhtaasti soivalla äänellä niin hiljaa.

TIMO LEHTOVAARA