Näyttämötaide

Louise Lecavalier vangitsee tanssillaan

TS/Angelo Barsetti<br />Louise Lecavalier on hämmästyttävä soolo- teoksessaan "I" is Memory.
TS/Angelo Barsetti
Louise Lecavalier on hämmästyttävä soolo- teoksessaan "I" is Memory.

• Hiroaki Umeda: Accumulated Layout & Duo. Ääni- ja valosuunnittelu S20. • Louise Lecavalier: Lone Epic, koreografia Crystal Pite, musiikki Bernard Hermann, valot Lucie Bazzo, puvut Anne-Marie Veevaete. Lula and the Sailor, koreografia Tedd Robinson, musiikki Yannick Rieu, valot Jean Philippe Trépanier, puvut Yso, Dubuc. "I" is Memory, koreografia Benoît Lachambre, musiikki Laurent Maslé, valot Trépanier. Esitykset Pyhäjärven Täydenkuun tansseissa 26.7.

Täydenkuun tanssien residenssitaiteilija, tokiolainen Hiroaki Umeda (s. 1977) esitti lauantaina kaksi sooloteostaan. Umedan monipuoliset taidot näkyvät siinäkin, että hän vastaa itse myös teostensa ääni- ja valosuunnittelusta. Äänimatto on elektronista kohinaa, pulsseja, säpsäytyksiä, ja lavastuksessa korostuvat geometriset kuviot, nopeat pimennykset ja paljaat valot.

Umedan Duo -teos asettaa vastakkain elävän ja kuvaksi tallennetun tanssijan. Takaseinä on jaettu kahteen kankaaseen. Toisen edessä tanssii Umeda livenä ja toiselle kankaalle heijastetaan samoja liikkeitä tanssiva Umedan kuva, jota manipuloidaan monin tavoin.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Duo saa vertailemaan näiden kahden hahmon, elävän ja tallenteen, liikkeiden tehoa ja vaikuttavuutta. Alussa Umedat tekevät minimalistista liikettä, klassista port de bras -osiota, jolloin kuvaheijastetta on mielenkiintoisempi seurata.

Kun liike muuttuu energisemmäksi hip-hopiksi, kiinnittyy katse puolestaan Umedaan. Lopulta Duo ei tee jyrkkää paremmuusasetelmaa kummankaan hahmon eduksi, vaan todentaa liikkeen laadun olevan keskeinen tehokeino ja kiintopiste. Reaalinen läsnäolo ei ole välttämätöntä vaikutuksen aikaansaamiseksi.

Accumulated Layout -teoksessa korostuu Umedan elastisuus ja taitavuus hip-hopista ammentavan liikkeen hallitsijana. Siinä juuri hänen läsnäolonsa vangitsee.

Kohokohta

Täydenkuun tanssien viimeisenä esityksenä oli se kaikkein odotetuin eli kanadalaisen nykytanssin kulttihahmon Louise Lecavalierin (s. 1958) esittämä kolmen teoksen ilta. Kaksi niistä on hypnoottisia sooloja ja yksi duetto yhdessä Èric Beauchesnen kanssa.

Maailmankuulussa La La La Human Steps -ryhmässä 18 vuotta tanssinut Lecavalier tuli tunnetuksi hurjasta fyysisestä taitavuudestaan ja pelottomuudestaan. Soolouralle vuonna 1999 ryhtynyt Lecavalier on yhä absoluuttisesti vangitseva esiintyjä ja huikea tulkitsija, joka venyy niin tunneskaalojen kuin liikelaatujen ääristä toisiinsa.

Illan ensimmäisessä teoksessa, Lone Epic -soolossa Lecavalier tuo esiin yksinäisyyttä huokuvan haurauden, ja tekee siitä hienovaraisesti pilkkaa.

Citizen Kane -elokuvasta otetut mahtipontiset musiikkifragmentit asettavat soolon mittasuhteet. Ollaan Suuren Tarinan äärellä, jossa pohditaan naishahmon haluja. Lecavalier esiintyy konkreettisesti orkesterin kapellimestarina, joka ohjailee tarinaa yksinäisestä sydämestä.

Näyttämöllä on parisenkymmentä nuottitelinettä, joiden sanoista koostuvat nuotit muodostavat klassisen kysymyksen: mitä nainen oikeasti haluaa?

Nuottitelineet romahtavat kasaan taianomaisesti, mutta yksi jää pystyyn vastauksena kysymykseen. Nainen haluaa sinut. Pompöösin maestron elkeet karisevat naisesta hiljalleen ja jäljelle jää halunsa vangiksi jätetty nainen.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Tässä eeppisessä melodraamassa tai sen samanaikaisessa irvailussa Lecavalier koskettaa pienieleisellä ilmaisullaan kuten myös kolmen vartin mittaisessa "I" is Memory -soolossa, jossa hänen tekemisensä on hämmästyttävää.

Soolo on äärimmäisen hidas, pientä liikettä sisältävä ja erittäin vaativa kuvaus kummallisesta oliosta, jonkinlaisesta hybridimutantista, joka on keskellä vaivalloista muodonmuutosta.

Lecavalierin nilkat ovat koko teoksen ajan vääntyneet kuin nyrjähdyksessä hänen liikkuessaan rujosti ja silti niin sulavasti. Lecavalier ottaakin tilan ja katsojan haltuunsa kokonaan.

KAISA KURIKKA