Kulttuuri

Kasarinostalgiaa ja svengaavaa synkkyyttä

TS/Marja Saleva<br />Johannes Rojola (vas.) ja Panemas Panoy orkesterin basisti Henrik Sääski putosivat Kupittaalle suoraan 1980-luvulta.
TS/Marja Saleva
Johannes Rojola (vas.) ja Panemas Panoy orkesterin basisti Henrik Sääski putosivat Kupittaalle suoraan 1980-luvulta.

LAURI LEVOLA

Aurinko, nurmi ja elävää musiikkia. Kesäfestivaalin pyhä kolminaisuus täyttyi lauantaina Uuden Musiikin Festivaaleilla. Puolen päivän aikaan porttien auetessa lämpömittari lähenteli jo kolmeakymppiä. Kun Pahat viinit aloitti kahden maissa, olivat paidat jo lentäneet festarikansan päältä.

Se sopi hyvin lavalla vierailleen nuoren räppärin Stepan läppään: "Olen tulessa niin kuin Matti Nykäsen sauna". Kuten myös jatko: "Nyt on vielä sen verran massii, että voi kiertää jokaisen terassin".

Tulenkantajista tuttujen Hannibalin ja Sopan luotsaama Pahat viinit räppäsi letkeästi rahasta, naisista ja bilettämisestä, kuitenkin pilke silmäkulmassa. Yleisöä hymyilytti.

Kun silmäili UMF:n lauantain ohjelmaa, huomio kiinnittyi väistämättä artistivalikoiman miehisyyteen. Lisäksi uuden musiikin tekijät voisivat nimiensä perusteella olla tangokuninkaita, tanssiorkestereita ja iskelmätähtiä: Jaakko Eino Kalevi & Band, Johannes Rojola & Panemans Panoy, Timo Tietenkin, Joose Keskitalo & Kolmas maailmanpalo, Muuan mies,Eero Johannes , Jesse, Säästöpojat sekä Tuipeliini & Poika Välimereltä.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Varmasti tunnetuin lauantain miesartisteista oli Kari Peitsamo , joka aloitti keikkansa näppäillen miltei huomaamattomana akustista kitarastaan ja rahisuttaen lopuksi mikkiä housuissaan roikkuvalla ketjulla.

- Äsken kuulemanne oli kappaleen Teos ihmiskunnalle kantaesitys. Partituurissa lukee, että se on sävellys akustiselle kitaralle ja heavy-ketjulle.

Kupittaanpuiston auringossa Peitsamo ei olisi voinut olla kappalevalinnoillaan enempää hetkessä kiinni. Heti alkuun kuultiin laulut Aurinko , Missä puisto loppuu , Hippi kasvihuoneessa , ja kuten artisti totesi, paikallisväriä sisältävä Lähden länteen .

"Mä lähdin länteen onneani etsimään, saavuin Turkuun, en päässyt lännempään", Peitsamo lauloi. Ja vaikka yli 40 levyä julkaisseella artistilla olisi mistä valita, kaikki alkukeikan biisit löytyivät vuoden 1978 albumilta Vedestä nousee kasvi , jolta kuultiin myös nimibiisi.

Avantgardeaan Peitsamo esitteli kappaleella Puinen koira ja toteutti myös yleisön toiveita. Miehen omalaatuisesta huumorista kertoo myös se, että Teos ihmiskunnalle kuultiin uudestaan keikan päätteeksi.

Kasarien taisto

Turkulaisessa Johannes Rojolassa ei ollut kyse mistään muotitietoisesta kasarihenkisyydestä, vaan mies oli pudonnut Kupittaalle suoraan 1980-luvulta Paluu tulevaisuuteen -elokuvien tapaan. Musiikkia voisikin luonnehtia 1980-luvun toimintaelokuvien takaa-ajokohtauksien soundtrackiksi.

Viiksissä, takatukassa, kultaketjussa ja puvuntakissa ilman paitaa heilunutta miestä komppasi vauvankakan värisiin puvuntakkeihin sonnustautunut rytmiryhmä. Kaiken kruunasi se, että orkesteri esiintyi kokonaan playbackina, 1980-luvulla yleistyneeseen tapaan. Eikä bändi edes yrittänyt toimia samaan tahtiin musiikin kanssa, mutta se olikin vain osa hauskaa show'ta.

Kun Rojolan hahmo oli juppihenkinen, Kalifornia-Keken ja Stiletti-Anan elektro-duo Jesse toi myöhemmin Metro Live -lavalle tuulahduksen suoraan kasarilähiöstä.

Helmiä festivaalikansalle

Helmiteltta täyttyi ja lämpeni Joose Keskitalon sielukkaalle blues-vivahteiselle nyky-folkille. "Olen kulkenut aina pimeydestä pimeyttä vastaan", Keskitalo lauloi. Toisena kappaleena kuultiin Haudan lepoon . Melankolisuus sopi hienosti teltan hämäriin.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Keskitalo oli samanaikaisesti vahvasti läsnä ja omassa maailmassaan. Akustista kitaraa soittanut laulaja-lauluntekijä huudatti välillä myös huuliharppua. Keskitalo näytti Kolmas maailmapalo -yhtyeensä kanssa, mitä on svengaava synkkyys.

Jos Rojola ja Jesse tarjoilivat kasarinostalgiaa, Jaakko Eino Kalevin ja hänen bändinsä olivat ilmestys suoraan omituisesta rinnakkaistodellisuudesta. Kokoonpano esitteli avantgardea funkkaavaa discoaan pitkissä peruukeissa. Täydessä Helmi-teltassa kuultiin myös kappale, joka oli "ihan uus, tällä viikolla tehty".

Helmiteltta oli lauantaina omistettu mielenkiintoisen Helmi levyt -levy-yhtiön artisteille. Se osoittautui väkeä vetäväksi areenaksi myös auringonpaisteessa. Tänään Kupittaanpuisto hiljenee UMF:n osalta, mutta bileet jatkuvat vielä yöhön asti Aboa Vetus & Ars Novan Aulassa ja Klubilla.

TS/Marja Saleva<br />UMF:n uuden runouden iltapäivässä esiintyi muun muassa Marjo Isopahkala.
TS/Marja Saleva
UMF:n uuden runouden iltapäivässä esiintyi muun muassa Marjo Isopahkala.
TS/Marja Saleva<br />- Nimeni on Kari Peitsamo, aloitti artisti akustisen keikkansa, jolla kuultiin varhaisen Vedestä nousee kasvi -levyn kappaleita.
TS/Marja Saleva
- Nimeni on Kari Peitsamo, aloitti artisti akustisen keikkansa, jolla kuultiin varhaisen Vedestä nousee kasvi -levyn kappaleita.
TS/Marja Saleva<br />Hannibalin (vas.) luotsaaman Pahat viinit -possen kanssa lavalle nousi nuori räppäri Stepa.
TS/Marja Saleva
Hannibalin (vas.) luotsaaman Pahat viinit -possen kanssa lavalle nousi nuori räppäri Stepa.
TS/Marja Saleva<br />Jaakko Eino Kalevin avantgarde-disco oli ilmestys omituisesta rinnakkaistodellisuudesta.
TS/Marja Saleva
Jaakko Eino Kalevin avantgarde-disco oli ilmestys omituisesta rinnakkaistodellisuudesta.
TS/Marja Saleva<br />Sielukasta folkia soittanut Joose Keskitalo oli samanaikaisesti vahvasti läsnä ja omassa maailmassaan.
TS/Marja Saleva
Sielukasta folkia soittanut Joose Keskitalo oli samanaikaisesti vahvasti läsnä ja omassa maailmassaan.
TS/Marja Saleva<br />Puolalainen dj Artur 8 ei saanut houkuteltua ihmisiä auringosta pimeään Urheiluhalliin.
TS/Marja Saleva
Puolalainen dj Artur 8 ei saanut houkuteltua ihmisiä auringosta pimeään Urheiluhalliin.