ÅST:n murhamysteerissä esiintyy 150 roolihahmoa

TS/Timo Jerkku<br />Jerry Wahlforssin esittämä Richard Hanney törmää teatterissa tuntemattomaan naiseen (Lidia Bäck). Pian Hanneytä epäillään samaisen naisen murhasta.
TS/Timo Jerkku
Jerry Wahlforssin esittämä Richard Hanney törmää teatterissa tuntemattomaan naiseen (Lidia Bäck). Pian Hanneytä epäillään samaisen naisen murhasta.

TONI LEHTINEN

Åbo Svenska Teaternissa saa torstaina pohjoismaisen kantaesityksen De 39 Stegen (39 askelta) - näytelmä. Murhamysteeri perustuu John Buchanin kirjaan, josta on tehty useita filmatisointeja. Tunnetuin niistä on Alfred Hitchcockin vuonna 1935 ohjaama versio. Näytelmän erikoisuus on siinä, että neljä näyttelijää esittää siinä 150:tä eri hahmoa. Sandqvistin mukaan roolinvaihdot olivat erityisen haastavia.

- Vuonna 2006 kantaesitetty näytelmä perustuu, paitsi kirjaan, myös Hitchcockin elokuvaan, kertoo ohjaaja Ville Sandqvist.

Toisin kuin kuuluisa elokuva, näytelmä on puhdas komedia. Juuri matkoilta Lontooseen palannut maailmanmies Richard Hannay tapaa teatterissa naisen, joka myöhemmin tapetaan. Siitä alkaa Hannayn kujanjuoksu, jonka aikana hän yrittää puhdistaa maineensa ja selvittää sen, mitä "39 askelta" tarkoittaa.

Näytelmän erikoisuus on siinä, että neljä näyttelijää esittää siinä 150:tä eri hahmoa. Sandqvistin mukaan roolinvaihdot olivat erityisen haastavia.

- Nyt oli ensimmäinen kerta, kun luin näytelmän parenteeseja hullun lailla, ohjaaja nauraa.

Parenteesit eli näyttämöohjeet olivat poikkeuksellisen perinpohjaiset. Normaalisti parenteesissa lukee vaikkapa, että astuu sisään vasemmalta. Nyt parenteeseissa oli ohjeet mahdottomilta tuntuviin hahmonvaihtoihin. Niihin oli kirjattu jopa silmänkääntötempun ohjeet.

- Kaikkien vaihtojen rakentaminen alusta alkaen olisi vienyt ikuisuuden. Lontoossa niitä suunniteltiin vuoden ajan työpajoissa, ensi kertaa ÅST:lle ohjaava Sandqvist kertoo.

Arrogantti, viiksekäs herrasmies

Vaikka ÅST:n työryhmä on totellut tunnollisesti näytelmän ohjeita, Sandqvistin mukaan suomalainen versio on kuitenkin varsin omaperäinen.

- Kaikki on kiinni roolihahmoista ja siitä, miten ne luodaan. Meidän tehtävämme on ollut etsiä mahdollisimman laaja kirjo hahmoja, jotka ovat kuitenkin uskottavia, Sandqvist kertoo.

Hannaytä näyttelevän Jerry Wahlforssin mukaan hahmogalleria nousee jopa tarinaa kiinnostavammaksi.

- Eihän tässä näytelmässä ole mitään syvällistä. Tämä on klassinen murhamysteeri, johon päähenkilö ajautuu sattumalta. Mies tapaa naisen, nainen tapetaan. Paljon juonta kiinnostavampaa on se, miten hyvin näyttelijät onnistuvat kymmenissä vaihdoissaan, Wahlforss kertoo.

Wahlforss ei itse pääse hahmonvaihto-ilotteluun mukaan, sillä hän näyttelee vain yhtä roolia.

- Harjoitusten aikana olen huomannut monta kertaa, että minulla on on näytelmän tylsin rooli, Wahlforss toteaa.

- Hannay toimii tapahtumien katalysaattorina, mutta hänellä ei saa kuitenkaan olla harmaata pohjaväriä. Häntä työntää eteenpäin valtava ego, ohjaaja Sandqvist täsmentää.

Wahlforss kuvaileekin hahmoaan arrogantiksi, mutta yksinäiseksi. Lontoolaisen herrasmiehen ulkonäön kruunaavat Wahlforssin tyylikkään kapeat viikset. Niiden väri on kuulemma lainattu, mutta itse kasvusto on omasta takaa

- Eihän näiden kanssa oikein uskalla mennä ulos. Niinpä olen viettänyt kaiken aikani teatterilla, Wahlforss nauraa viiksiään sivellen.

Liian kiihkeä rytmi pilaa esityksen

Oikeanlainen rytmi pitää vauhdilla etenevän seikkailun kasassa. Sandqvist kertoo lähteneensä rakentamaan esityksen rytmiä nopeasta päästä.

- Aluksi etsimme kohtauksiin kiihkeän tempon. Sitten kohtauksiin lisättiin vähitellen musikaalista laatua ja suvantokohtia, sillä liian kiihkeä rytmi pilaa esityksen, ohjaaja selventää.

Näyttelijänkoulutuksen saanut Sandqvist kertoo ymmärtävänsä sen, miten vaikeaa näyttelijöiden on säilyttää tarkka rytmi myös ensi-illan jälkeen. Ohjaajan tehtävä onkin muistuttaa näyttelijöitä siitä, miten tärkeää rytmi on kokonaisuuden kannalta. Ohjaajana Sandqvist antaa näyttelijöille paljon vapautta.

Hän ei esimerkiksi ikimaailmassa kiipeäisi näyttämölle opettamaan, miten joku kohtaus pitäisi tehdä.

Myös kohtauksia katsoessaan hän poikkeaa useista muista ohjaajista, sillä hän ei käytä muistiinpanovälineitä.

- Olen yrittänyt antaa miehelle paperia ja kynää, että hän kirjoittaisi jotain näkemästään muistiin, Wahlforss kertoo.

- Kirjoittaessa tuppaa takertumaan vähemmän tärkeisiin asioihin. Ilman kynää päähäni jäävät vain merkitykselliset asiat, näyttelijät kyllä korjaavat pikku virheensä aikanaan, Sandqvist toteaa.

De 39 Stegen -näytelmän ensi-ilta Åbo Svenska Teaternin päänäyttämöllä torstaina 28.2.

TS/Timo Jerkku<br />Ohjaaja Ville Sandqvist halusi etsiä De 39 Stegen -näytelmään laajan kirjon uskottavia hahmoja.
TS/Timo Jerkku
Ohjaaja Ville Sandqvist halusi etsiä De 39 Stegen -näytelmään laajan kirjon uskottavia hahmoja.
Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.