Keski-Porin kirkon uudet
urut soivat festivaaliviikolla

JARI RANTANEN

Hienosta akustiikastaan tunnettu Keski-Porin kirkko on saanut uudet ranskalaisromanttiseen tyylisuuntaan pohjautuvat urut, lajissaan Suomen suurimmat. 58-äänikertaiset urut rakensi saksalainen urkurakentamo Paschen Kiel Orgelbau yhteistyössä ruotsalaisen Åkerman & Lund Orgelbyggerin kanssa.

Saksalaisilta tuli urkuihin tyyli ja uusgoottilaisen tammifasadin näyttävä puutyö, mutta soinnin tekivät suomalaiset. - Urkusoinnin aikaansaamisessa onnistunut äänitystyö on kaikki kaikessa, Keski-Porin kirkon urkuri Juhani Romppanen kiittelee äänitystyön tehneitä suomalaisia urkujenrakentajia, Kalevi Mäkistä ja Helmuth Gripentrogia .

Ensi sunnuntaina Romppanen soittaa uusien urkujen vihkiäiskonsertissa. Silloin alkaa myös viikon kestävä urkufestivaali Pori Organ, joka tuo alan huiput Poriin soittamaan uusia urkuja.

Urkujen rakennustyö alkoi Keski-Porin kirkossa noin vuosi sitten. Massiivinen 25 tonnia painava soitin, jonka pisimmässä pillissä on mittaa yli seitsemän metriä, on nyt valmis, mutta viikoittaista virittämistä Romppanen sanoo uusien urkujen tarvitsevan vielä vuoden päivät. - Urut alkavat nyt asettua paikkaansa ja paranevat vanhetessaan. Parhaimmillaan soitin on ehkä joskus 50 vuoden päästä, Romppanen sanoo.

Uudet urut on mitoitettu juuri Keski-Porin kirkkoon. Suunnittelussa asetettiin tavoitteeksi monipuolinen ja inspiroiva seurakuntasoitin ja taiteellisuudesta tinkimätön, ranskalaisromanttista perinnettä noudattava konserttisoitin. Ranskalaisromanttinen urkujenrakennustyyli syntyi gotiikan katedraalien sinfonista urkusointia suosivassa akustiikassa, ja siihen päädyttiin eri tyylien vertailun jälkeen myös Porissa.

Ranskalaisromanttisen tyylin pääteltiin sopivan parhaiten sekä arkkitehtonisesti että akustisesti Keski-Porin kolmilaivaiseen, 1863 valmistuneeseen uusgoottilaiseen tiilikirkkoon.

Keski-Porin uusi soitin on Suomessa harvinainen. Ranskalaisromanttisen tyylisuunnan urut on rakennettu Suomessa viime vuosina kahteen kirkkoon, 48-äänikertaiset Helsingin Kallion kirkkoon 1995 ja 39-äänikertaiset Juvan kirkkoon 2003.

Keski-Porin kirkon urut suunnitellut pariisilainen professori Kurt Lueders korostaa, että äänikertojen määrä ei ole itseisarvo. - Jokaisen äänen tulee itsessään olla kaunis ja musiikillisesti hyödyllinen, hän sanoo. Keski-Porin urkujen sinfoninen sointi tuo pitkästä jälkikaiusta tunnettuun kirkkoon suuren orkesterin tuntua.