Kaukana katkeroituneesta

TS/Marttiina Sairanen<br />Juha-Pekka Mikkola ohjaa Naantalin kirkkoon Armon laakson aarre -näytelmää.
TS/Marttiina Sairanen
Juha-Pekka Mikkola ohjaa Naantalin kirkkoon Armon laakson aarre -näytelmää.

Toni Lehtinen

- Teatterialalla on suuri vaara katkeroitua. Jos sitä onnistuisi välttämään, ja pystyisi pitämään kipinän puhtaana, ettei se vihertyisi.

Näyttelijä-ohjaaja Juha-Pekka Mikkola on nyt viettänyt kolme viikkoa freelancer-taiteilijana. Mies jätti kuuden vuoden jälkeen taakseen vakituisen työpaikan Turun kaupunginteatterissa.

Mikkola kertoo, että freelancerius on hänelle keino laajentaa taiteilijaperspektiiviä. Nyt hän pystyy hallitsemaan omaa ajankäyttöään: jos joku projekti, teksti tai ohjaaja ei kiinnosta, siitä voi kieltäytyä sen kummempia selittelemättä - mutta tietenkin työttömyyden uhalla.

- Kyllähän tulevaisuus hieman hirvittää, varsinkin kun Suomessa koulutetaan aivan liikaa näyttelijöitä. Enhän minä edes tiedä, sopiiko vapaa taiteilijuus psyykelleni, Mikkola aprikoi.

Kaupunginteatterin lisäksi mies on jättämässä myös Turun taakseen. Ensi kuun alussa Mikkolalla alkavat Jarkko Pajusen ohjaaman Leppäsen juhannus -näytelmän harjoitukset Valtimonteatterissa Helsingissä. Sitä ennen pitää hankkia asunto pääkaupunkiseudulta.

Mikkola ei suuntaa Helsinkiin ainoastaan yhden teatteriproduktion perässä, vaan näyttelijä suunnittelee myös televisio- ja elokuvatöitä.

- Jos haluaa näytellä kameran edessä, Helsinki on silloin ainoa todellinen vaihtoehto. Turussa taitaa olla vain yksi tuotantoyhtiö, ja se huolehtii lähinnä Hesburgerin mainoksista.

Yhdistysaktiivi tukkanuottasilla

Turun kaupunginteatterissa työskennellessään Mikkola pystyi tekemään paljon talon ulkopuolisia töitä. Hän käsikirjoitti muun muassa Turun keskiaikaisille markkinoille näytelmiä ja ohjasi Turun Sanomien 100-vuotisjuhlanäytelmän.

Mikkola kehuu teatterinjohtaja Ilpo Tuomarilan vapaamielisyyttä näyttelijöiden ylimääräisiä töitä kohtaan. Toinen asia, josta Mikkola kiittää tämä vuoden lopussa pestinsä päättävää Tuomarilaa, on tämän harjoittama ohjelmistopolitiikka.

Siihen kehut sitten loppuvatkin.

- Teatterin ei pidä olla mikään kiva-kiva-kerho, mutta kyllä sillä työskentelemisessä saisi olla mukana normaalia kommunikointia.

Mikkola toimi viimeiset kaksi vuotta kaupunginteatterin näyttelijäyhdistyksen puheenjohtajana. Sitä ennen hän oli kaksi vuotta yhdistyksen sihteeri.

Ay-miehenä hän joutui kokemaan saman kohtelun kuin hänen edeltäjänsäkin.

- Voihan siinä olla osa henkilökemian juttuja, mutta miten on mahdollista, että teatterinjohtaja on tukkanuottasilla jokaisen yhdistysaktiivin kanssa? Tiedän, etteivät näyttelijät ole helpoimpia johdettavia, mutta toivoisin, että teatterinjohtaja pyrkisi olemaan alaistensa eli näyttelijöiden puolella konfliktien ylläpitämisen sijaan.

Painopisteen on pysyttävä taiteessa

Tuomarilan suhtautumista kuvastaa Mikkolan mukaan se, että tämä nimitti näyttelijäyhdistyksen toimintaa stalinistiseksi.

- Sitä kommenttia en oikein ymmärtänyt. Toisaalta hän kutsui minun sanomisiani liberaaleiksi, minkä otin kehuna. Lopulta välirikko oli helpotus. Ei tarvinnut enää miettiä, että mitä johtaja minusta ajattelee, kun asia oli käynyt selväksi.

- Mutta kuten edesmennyt äidinkielenopettajani, kirjallisuus-kriitikko Matti Peltonen totesi: missään asiassa ei ole vain yhtä totuutta. Pitää koettaa nähdä asiat monelta kantilta ja ymmärtää myös vastapuolta. Varmasti osaan arvostaa monia asioita Turun kaupunginteatterissa vasta sitten, kun on tullut oltua jossain muualla. Asiat on osattava jättää taakseen. Painopisteen on pysyttävä lavalla, taiteen tekemisessä eikä kähinöissä.

Ensi vuoden alussa aloittavan uuden teatterinjohtajan Raija-Liisa Seilon valintaan Mikkola on tyytyväinen.

- Myös näyttelijäpiireissä kritisoitiin sitä, ettei Seilo ole taiteilija. Minun mielestäni henkilö, joka on työskennellyt Tampereen teatterikesän toiminnanjohtajana kymmenen vuotta on ehdottomasti teatteri-ihminen. Odotan mielenkiinnolla, miten hän pystyy hyödyntämään Tampereella luomiaan kontakteja, kun hän rakentaa ohjelmistoa.

Kesäloma ohjatessa ja viihdyttäessä

Viimeisen palkallisen kesälomansa Mikkola on viettänyt rehkien. Hän näytteli Kustavin Volter Kilpi -tapahtumassa, viihdytti Ukkopekka-laivalla sekä pelleili Turun messuilla.

Lisäksi hän on mukana teatteritaiteen tohtorin Ilari Nummen vetämässä Korona-ryhmässä, joka kokoontuu keskustelemaan näyttelemisestä. Ryhmässä ovat mukana muun muassa Irma Junnilainen ja Päivi Akonpelto.

- Emme ole varmoja, teemmekö esityksiä tällä porukalla. Nyt puhumme näyttelemisestä kaikkea, minkä sylki tuo suuhun. Suunnittelemme, että perustaisimme näyttelemisen tietosanakirjan internetiin, sillä olemme huomanneet, että termit merkitsevät näyttelijäsukupolville eri asioita. Mitä esimerkiksi karisma tai metodinäytteleminen kenellekin tarkoittavat?

Keskusteluiden ja keikkojen päälle Mikkola ohjaa ja tuottaa Mikael Agricolasta ja Naantalin birgittalais-luostarin kohtalosta kertovaa Armon laakson aarre

-näytelmää Naantalin kirkkoon.

Näytelmän on kirjoittanut Hannu Raitis , jonka kanssa Mikkola työskenteli kirkollisissa Jokamies sekä Mies ja tuli -näytelmissä.

- Minulta kysyttiin Naantalin seurakunnasta viime syksynä, että haluanko ohjata tai tuottaa näytelmän. Valitsin ahneuttani molemmat.

- Ei sentään, vaan tuottajuus on aina kiinnostanut. Tuottajat ovat omanlaisensa ihmisryhmä, joka joutuu pyyteettömästi hoitamaan asioita, joita kukaan muu ei halua hoitaa. En ole ollenkaan varma, onko minusta tähän hommaan, mutta opettavaista tämä on ollut, sillä olen saanut tavata mielenkiintoisia ihmisiä ja opetellut ajankäyttöä.

Mitä Mikkola on sitten oppinut tuottajana työskentelemisestä?

- Kannattaa hankkia assistentti, jolla on oma auto, niin ei tarvitsisi itse ajaa joka paikkaan, mies nauraa hyväntahtoisesti.

Ohjenuorana yksinkertaisuus

- Uutuustekstin tekemisessä on aina omat haasteensa. Sen lisäksi esityspaikka antaa omat haasteensa, sillä kirkko esitystilana tuntuu vaativan selkeitä ohjausratkaisuja. Niinpä kohtaukset pitää suunnitella helppotajuisiksi.

Ohjaajana Mikkola kertoo pitävänsä kiinni pyhän yksinkertaisuuden säännöstä. Mies myöntää, ettei pyri olemaan visionäärinen ohjaaja, vaan hän haluaa tuoda mieluummin kirjailijan ääntä kuuluviin. Tavoite, joka ohjaajilta unohtuu nykyään liian usein.

- Tällaisessa näytelmässä on paljon tekstimassaa, joten ohjaajan pitää löytää kohtauksiin oikeanlainen rytmi niin näyttelijöiden kuin yleisön takia.

Tärkeäksi ohjaajavaikuttajakseen Mikkola nostaa Juha Hurmeen , jonka kanssa hän on työskennellyt Yövieraissa ja Nälkäteatterissa. Mikkolan mukaan Hurmeen työskentelystä heijastuu vaivattomuus.

- Olen pari kertaa huomannut miettiväni, mitä Juha tekisi jossain tietyssä kohtauksessa.

Armon laakson aarteeseen Mikkola on ottanut hiukan oppia myös Jouko Turkalta , joka etsii ohjauksiinsa hahmojen välisiä kontrasteja. Kirkkonäytelmässä kontrastia luovat Kustaa Vaasa ja kertojana toimiva kalastaja, jotka ovat kauempana kirkollisista hahmoista.

Mikkolan mukaan näytelmässä ei kuitenkaan kaadeta kuvia.

- Vaikka kirkkonäytelmissä ollaan vakavien kysymysten äärellä ja pureudutaan sisäisiin myllerryksiin, tällaista näytelmää ei voi tehdä liian vakavasti ja yksipuisesti.

Armon laakson aarre -näytelmä Naantalin kirkossa. Ensi-ilta ke 22.8. klo 20.15. Muut esitykset la 25.8. klo 20.15. ja la 6.10.klo 19.

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.